| Tudatos Vásárló
Jogellenes gázkikapcsolás
Nem árt figyelni amikor a közüzemi szolgáltató a szolgáltatás kikapcsolásával fenyeget, sok esetben ugyanis nem jogosan teszik. Megmutatjuk, mire érdemes figyelni.
A törvények szigorú szabályokat fogalmaznak meg a kikapcsolás feltételeként, amit ha a szolgáltató megszeg, bírsággal sújtható, a fogyasztó pedig kötbérre tarthat igényt. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) előtt az elmúlt időszakban több olyan eljárás is folyt, amelynek során megállapítást nyert, hogy a szolgáltató nem a jogszabályok szerint járt el, amikor a fogyasztónál kikapcsolta a szolgáltatást.
A földgáz-szolgáltatás tekintetében a törvény csak akkor teszi lehetővé kikapcsolás kezdeményezését, ha
- a lakossági fogyasztó fizetési kötelezettségével 60 napot meghaladó késedelembe esett.
- a lakossági fogyasztó által, fizetési haladék adásáról vagy részletfizetési lehetőségről kezdeményezett egyeztetés esetén azok a lakossági fogyasztóval nem vezettek eredményre.
- a földgázkereskedő a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót legalább kétszer értesítette, és az értesítésben a lakossági fogyasztó figyelmét felhívta a szociálisan rászoruló fogyasztókat az e törvény és a földgázellátásról szóló törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló kormányrendelet alapján megillető kedvezményekre, valamint az előre fizető mérő felszerelésének a lehetőségére.
A jogellenes kikapcsolás esetén a fogyasztót ért vagyoni hátrány – pl. mert a visszakapcsolási díjat meg kellett fizetni – a hatósági eljárásban is súlyosító körülmény, ugyanakkor a szolgáltatónak kötbérfizetési kötelezettsége is van a fogyasztó felé. Mind a lakossági földgáz ellátás, mind a villamos energia szolgáltatás tekintetében a szolgáltató mulasztása vagy jogellenes cselekménye esetében a fogyasztónak kötbér jár. A kötbér iránti igényt a lakossági fogyasztónak kell előterjeszteni, beleértve a késedelmi kamatot is. Hogy milyen esetekben jár, kiderül a NFH hírleveléből. Eszerint a 60 napot meg nem haladó tartozás miatti kikapcsolás nem egyedi eset, a hatóság a jövőben is szigorú szankciókkal fogja sújtani a jogszabályi rendelkezéseket be nem tartó szolgáltatókat, a fogyasztókat pedig a jogos igények érvényesítésére biztatja.
Forrás: NFH sajtóközlemény
Kép: (CC) Geeky Bird
A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-12-C-0004 pályázat keretében valósult meg.