fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Jó tudni … élelmiszer-vásárláskor

A tömeghiányos, lejárt minőség-megőrzési idejű, félrevezető feliratú, minőséghibás áru megvétele okozta bosszúságtól megkímélheti magát a Tisztelt Vásárló, ha a következő tanácsokat figyelmesen elolvassa, és a tanácsokat megszívleli. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség tanácsai élelmiszervásárlással kapcsolatosan.

Vásárlás előtti tudnivalók

A hazai statisztikai adatok tanúsága szerint a háztartások kiadásainak legnagyobb részét az élelmiszerek vásárlására fordított összegek teszik ki. Ha tartós fogyasztási cikket, telket, lakást vásárolunk, annak lényeges tulajdonságairól előzetesen tájékozódunk. Ugyanakkor az élelmiszerekre költött összeg nagysága sem ösztönöz bennünket arra, hogy kellő figyelemmel vásároljunk. A tömeghiányos, lejárt minőség-megőrzési idejű, félrevezető feliratú, minőséghibás áru megvétele okozta bosszúságtól megkímélheti magát a Tisztelt Vásárló, ha a következő fejezetben leírt tanácsokat figyelmesen elolvassa, és a tanácsokat megszívleli.

Üzlettípusok, reklám kiadványok, akciók

Élelmiszer vásárlásánál elsődleges szempont, hogy e célból mindenképpen üzletet keressünk fel. Az üzlet külső és belső megjelenése meghatározó lehet. Az áru tárolása, bemutatása, a kínálat bősége, az eladótér tisztasága mind-mind olyan információ, amelyre vásárláskor érdemes figyelni.

Az utóbbi években országszerte nyílnak a különböző üzletláncok egységei. Ezeknek az üzleteknek, az ország bármely területén is működnek, berendezésük, áruelhelyezésük, színviláguk azonos, és az adott láncra jellemző. Azonosak továbbá reklámkiadványaik is, amelyekben az éppen aktuális akciós termékeiket mutatják be.

Természetesen az üzletláncok szakemberei figyelik egymás tevékenységét és igyekeznek fogyasztói árakban és akciós termékkínálatban a vásárlók kegyeiért küzdeni. Ezek a reklámanyagokban meghirdetett akciók persze mindig az aktuális termékek fogyasztói árának csökkenéséről tudósítanak – adott időszakon belül és általában csak a készlet erejéig.

Fontos tudni, hogy a későbbi meglepetések elkerülése érdekében bármely élelmiszer, így az akciós élelmiszer is csak a feltüntetett minőség-megőrzési vagy fogyaszthatósági időn belül árusítható. Amennyiben az üzletben nagyobb mennyiségű lejárt élelmiszer van, azt tovább árulni csak az illetékes állategészségügyi és élelmiszer ellenőrző állomással történt bevizsgáltatás után szabad. A bevizsgáltatott árut csak a hatóság által meghatározott ideig, értékcsökkentve, és figyelemfelhívó tábla kihelyezése mellett szabad értékesíteni. Tehát az akciós értékesítés nem keverendő össze a lejárt élelmiszer kiárusításával.

Mindezek után, ha kiválasztunk egy árban és kínálatban számunkra megfelelő üzletláncot, figyelembe vesszük a reklámjában hirdetett árakat, és nagybevásárlást készülünk végezni, a nagy összegű megtakarítás vélhetően csak ábránd marad. Hiszen általában az előre tervezettnél lényegesen többet költünk. Az üzletláncok ugyanis úgy alakítják ki üzletpolitikájukat, hogy kedvcsinálásból többféle termékcsoportból is hirdetnek akciót, és a vásárló mást is – nem akciós terméket is – megvásárol.

Választék – ár felmérés

Annak a háziasszonynak, aki a lakásához, vagy a munkahelyéhez legközelebb eső üzletet választja bevásárlás céljából, valószínűleg nem lesz lehetősége az árakat összehasonlítani. Pedig érdemes. Talán azok a rutinosak, akik a nagy bevásárlásokat az általuk legkedvezőbbnek ítélt üzletláncnál végzik, és a napi cikkeket vásárolják a közelben.

Nem csak a kereskedők teszik “bonyolulttá” az élelmiszer beszerzését azzal, hogy egymás után nyitják üzleteiket, és akciót akció után hirdetnek, hanem a gyártók is. Hogy miért mondjuk ezt? Azért, mert a gyártók sokszor nem más összetételben, vagy az eddigitől eltérő csomagolásban hozzák forgalomba termékeiket, hanem azok tömegén/térfogatán változtatnak. Na nem sokat, csak éppen annyit, hogy a megszokásból vásárló fogyasztónak talán fel se tűnjön. Például az üzletek polcairól fokozatosan kikoptak a 200 ml-es vagy 200 g-os poharas tejtermékek, és helyette megjelentek a 180 g-os, 175 g-os, és újabban már 165 g-os áruk is. Hasonló tömeg- és térfogatcsökkenés más élelmiszernél is megfigyelhető.

A tömeg/térfogat csökkenés fogyasztói ármérsékléssel nem párosul, ezért ember legyen a talpán, aki csúcsidőben egy bevásárló központ forgatagában gyors fejszámolással el tudja dönteni, hogy mely kiszerelésű termék megvásárlása a leggazdaságosabb. Ezért a fogyasztó érdekében jogszabály mondja ki, hogy a termékeken a fogyasztói ár mellett fel kell tüntetni az egységárat is. Az egységár 1 kg vagy 1 liter élelmiszer árát jelenti. Tehát ez a fogyasztónak egyfajta tájékozódást, segítséget nyújt, amely alapján könnyebben eldöntheti, hogy a kiválasztott élelmiszert mely kiszerelési egységben érdemes megvásárolni.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás