fbpx

| Gulyás Emese

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A jó pedig elnyeri méltó jutalmát…

A modern, etikus fogyasztói értékrend vásárlással való kinyilvánításának más útja is ismert, mint a bojkott. Ez pedig nem más mint a “buycott”. Cikkünkben annak járunk utána, mit is jelent ez a furcsa angol szóösszetétel.

Már Magyarországon is egyre többen vesznek részt, szerveznek bojkottokat. Mind gyakrabban hallunk arról, hogyan próbálják meg a különböző fogyasztói mozgalmak megbüntetni a társadalmi vagy környezeti normákat sértő vállalatokat.

Van más alternatíva a bojkotton kívül, ha valóban szeretnénk szavazni a forintjainkkal? Természetesen!

A modern, etikus fogyasztói értékrend vásárlással való kinyilvánításának más útja is ismert, mint a bojkott. Ez pedig nem más mint a „buycott”. Cikkünkben annak járunk utána, mit is jelent ez a furcsa angol szóösszetétel, milyen módon használható a szó mögött megbúvó cselekvés a tudatos vásárlói értékrend kifejezésére.

A buycott kifejezés két angol szó, a buy mint vásárolni és a boycott mint bojkott összeolvasásából jött létre. Lényegében a jó ügyért történő vásárlást takarja, egyfajta pozitív, inverz bojkott.

Míg a bojkott „büntet”, azaz a bojkottban résztvevő vásárlók nemtetszésüket fejezik ki, addig a buycottálók az általuk támogatandónak ítélt kezdeményezéseket igyekeznek támogatni vásárlásaikkal. Még akkor is, ha ez esetleg a vásárló részéről kisebb áldozattal jár.

Pl. ha valaki a kis, helyi vállalkozásokat szeretné támogatni, igyekszik mindig a kis boltokban vásárolni akkor is, ha esetleg nincsen minden héten új akció. Esetleg hajlandó magasabb árat fizetni a kávéért, ha tudja, hogy azt környezetkímélő, a helyi munkavállalók emberi jogait figyelembe vevő módon termesztették (ld. Fair Trade).

A buycottáló előnyben részesíti az egészséges, környezetkímélő, erőszakmentes, tisztességes munkakörülmények között előállított termékeket, a szociálisan érzékeny, közösségi alapon szerveződött, magas etikai normákkal bíró vállalatok portékáit.

A buycott felhívásoknak több fajtája létezik. A közvetlen felhívások egy bizonyos termék vásárlására szólítanak fel. Ilyen például, ha egy termék árából bizonyos hányadot jótékony célra áldoznak, vagy egy áru tömeges vásárlásával egy kisvállalat megmenthető a csődtől.

A közvetett buycott felszólítások olyan minősített termék-, vagy vállalatlistákat tesznek közzé, amelyek megfelelnek az felhívó által képviselt értékrendnek. Ezeket a termék- és vállalatneveket tartalmazó listákat, fehér listáknak (white lists) nevezik. Ilyen például a környezetbarát termékek listája, amellyel a közzétevők célja a környezetet kevésbé károsító fogyasztói szokások és termelési eljárások népszerűsítése, vagy a hazai gazdaság megerősödését szorgalmazó magyar termékek listája.

Innen is látszik, hogy amikor vásárolunk, márkát választunk, nem csak egy-egy konkrét terméket veszünk le a polcról, hanem egyben valamilyen fontos, a társadalmunkat vagy a környezetünket érintő ügyről is szavazunk. A mi forintjainkon is múlhat a környezetbarát, a kis termelők megélhetését biztosító, vagy a környezetkímélő gazdálkodással előállított termékek elterjedése, így környezetünk, a körülöttünk élő embertársaink sorsa.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás