| Tudatos Vásárló
Jelentés a fenntartható közlekedésről
A héten az Európai Parlament (EP) új jelentést fogadott el,
amelyben elkötelezi magát a közlekedési ágazat zöldítése mellett.
Az EP a fenntartható közlekedésről kedden Strasbourgban
elfogadott jelentésében
állást foglalt amellett, hogy adó- és díjfizetési kedvezményekkel ösztönözzék a
kevesebb károsanyag-kibocsátással járó technológiák kifejlesztését, általában a
vasút, továbbá a régebbi típusokkal szemben kevésbé környezetkárosító
repülőgépek használatát.
A képviselők támogatják, hogy az új gépkocsik
széndioxid-kibocsátását csökkentsék kilométerenkénti 125 grammra. (A jelenleg
forgalomban lévő leggyakoribb új autótípusok kibocsátási adatait legszélesebb
körűen a brit Autóminősítő Ügynökség (Vehicle Certification Agency, VCA) adatbázisa
tartalmazza, míg az utóbbi tíz évben piacra dobott autótípusok
szén-dioxid-kibocsátási adatairól a brit autógyártók és autókereskedők szakmai
szervezetének adatbázisából
tájékozódhatunk.) Nagy többséggel elutasították viszont azt a módosító
indítványt, amely az egész EU-ban 130 km/órás sebességkorlátozás bevezetését
javasolta volna.
Az EP úgy véli, hogy a vasúti közlekedésben, amely kevesebb
energiafelhasználással és alacsonyabb széndioxid-kibocsátással járó közlekedési
mód – különösen, ha nem hőerőművekből nyert villamos energiát használ fel -,
jelentős kiaknázatlan potenciál rejlik. A légi közlekedést a képviselők
bevonnák a kibocsátás-kereskedelmi rendszerbe, a repülőtereken pedig a kibocsátástól
függő fel- és leszállási díjakat vezetnének be.
Ezzel szemben azonban, amint azt az egyik magyar képviselő
is kifogásolta, Európában továbbra is a közúti közlekedési projektek kapnak
hangsúlyt – a vasúti projektek kárára.
Forrás: MTI