| Kerekes Anna
A Járókelő.hu jó eszköz az életminőségünk javításához
Számos bosszantó dologgal szembesülünk az utcákon. A járókelő.hu segít felelős állampolgárnak lenni, és összekapcsolja a városlakókat az önkormányzatokkal, szolgáltatókkal. Kérdéseinkre Le Marietta projektvezető válaszolt.
Megrongált közlekedési táblák, kátyúk a bicikliúton, kiégett izzó, hiányzó szemetes az utcán, és még sorolhatnánk azokat az apró, bosszantó tényezőket, amelyekkel naponta szembesülünk az utcákon. Mindenkit zavar, mégse tudjuk, hogy kihez fordulhatnánk. A járókelő.hu-n bejelenthetjük a problémát, az oldal működtetői és önkéntesei pedig értesítik az illetékeseket.
Mit szeretnétek elérni a járókelő.hu-val?
Elősegíteni a közterületi problémák megoldását. Ehhez egy könnyen használható és nyilvános kommunikációs felületet biztosítunk a városlakók és az önkormányzatok, szolgáltatók számára.
Hogyan lehet csatlakozni a járókelő.hu-hoz?
A felhasználók akkor regisztrálnak a járókelő.hu-ra, amikor elküldik az első bejelentésüket egy közterületi problémáról.
Hány felhasználó van a rendszerben?
Több mint 1000 regisztrált felhasználónk van.
Mennyire elterjedt az országban, hol működik a járókelő.hu?
Az oldal Budapestet és Nyíregyházát fedi le, ezekből a városokból tudunk probléma bejelentéseket fogadni.
Kik a célközönség?
Azok a városlakók, akik szeretnének tenni azért, hogy szebb legyen a környezetük.
Hogyan lehet használni a járókelő.hu-t?
A honlapon és az Android telefonokra fejlesztett mobil alkalmazáson keresztül is lehet problémákat bejelenteni.
Méritek a felhasználók elégedettségét? Mennyire elégedettek a felhasználók a járókelővel?
Most még nem mérjük ezt, de a későbbiekben tervezzük.
Van valamilyen emlékezetes történetetek a felhasználóktól?
Az utóbbi időből Bardócz Csabi önkéntesünket emelném ki, akit aktív felhasználóként kértünk fel arra, hogy ügykezelőként segítsen a városi problémák besorolásában az oldalon. Azóta volt olyan is, hogy ő maga ásott vissza egy kiásott oszlopot, és legutóbb az ő kérésére ültettek új fákat Csepelen.
Az érdekességeket és a működéssel kapcsolatos információkat a jarokelok.blog.hu oldalunkon szoktuk megosztani.
Tudjátok, hogy milyen kételyeik vannak a felhasználóknak a szolgáltatással kapcsolatban?
Igazán nem a járókelő.hu-ban kételkednek, hanem abban, hogy ha egy illetékes önkormányzat vagy szolgáltató azt válaszolja nekik, hogy hamarosan megoldják a problémát, akkor az valóban meg is történik-e. Mi az illetékeseket nem számoltatjuk el erről, és valóban előfordult már, hogy csak ígérték a megoldást. Ilyenkor a felhasználó kommentben vagy fényképes fejlemény beküldésével tud nekünk jelezni, és mi újra értesítjük a késlekedő önkormányzatot vagy szolgáltatót.
Lehet visszajelzést küldeni a felhasználótársakról, lehet pontozni?
A felhasználótársakat nem lehet pontozni, az illetékesek válaszleveleiről viszont lehet szavazni.
A csapat
Honnan jött az ötlet? Kik állnak az oldal mögött?
Az alap ötlet a FixMyStreet.org nevű oldalból indult ki az Egyesült Királyságból, az ő elképzelésüket valósította meg egy Kelet-Európára szabott formában a Slovak Governance Institute nevű civil szervezet, akiktől mi átvettük a járókelő.hu motorját.
A teljes projektet hárman visszük munka mellett: én, a projektvezető; Barkóczi Dávid fejlesztő és Balog Zsolt a Média Centrum Közhasznú Egyesület elnöke. A bejelentések átnézését Lukács Máté, Nagy Bálint, Bardócz Csabi és Sági Kata végzik, ők a járókelő.hu leglelkesebb felhasználói és önkéntesei egyben. A honlap üzemeltetésében és fejlesztésében Csősz Ignác, Dávid Zoltán, Okrona Csaba, és Tasnádi Márton segít Barkóczi Dávidnak.
Ismertek más hasonló hazai kezdeményezést? Mit gondoltok róluk?
Közösségépítés tekintetében hasonló a miutcank.hu, volt szó arról is, hogy együttműködünk abban, hogy a járókelő.hu bejelentő felülete náluk is elérhető legyen.
Kommunikációt segítő és állampolgári részvételt erősítő tekintetben pedig a kimittud.org hasonló, hiszen ott is nyilvános megkereséssel lehet a közpénzből gazdálkodó szervezetekhez fordulni. Mi is használtuk már olyan esetben, amikor a járókelő.hu-n bejelentett ügyről szerettünk volna további hivatalos dokumentációt kikérni.
Pénzügyileg mennyire fenntartható egy ilyen oldal működtetése? A befektetett pénz megtérül?
A mi esetünkben a befektetett pénz eddig nagyrészt munkaidő formájában jelent meg, az induláskor kapott minimális visegrádi alapos támogatáson kívül, 2013-ban egymillió forintot kaptunk a Concorde Csoporttól. 2014-ben pedig 1000 eurót nyertünk a SozialMarie-díjjal.
Egy társadalmi vállalkozásnál nehéz az üzleti nyelvben használt befektetésről, megtérülésről és profitról beszélni. Egy magáncégnek azért éri meg civil kezdeményezéseket támogatni, mert az is megtérülésnek számít, hogy jobb hellyé válik a világ, ahol élünk, hiszen a segítségükkel fenn tud maradni egy civil kezdeményezés, amely ezért dolgozik. És nem csak a cégek számítanak, hanem azok is, akik havi 1-2-5 ezer forintot küldenek nekünk, mert örülnek, hogy megoldódott egy probléma az utcájukban, és szeretnének hozzájárulni az oldal fenntartásához. Ezek a kisadományok különösen fontosak nekünk, mert a párezer forintok nem csak magát a pénzt, hanem nagyon pozitív visszajelzést is jelentenek a működésünkről.
Tetszett a cikk? Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.