fbpx

| Csillag Gábor

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Ismert mondásból szlogen: jobban felfigyelünk, ha váratlan a vége

A reklámkészítési technikák hátteréről már több anyagban beszámoltunk, most az ismert szöveg (mondás) végének megváltoztatásáról és hatékonyságáról lesz szó.

Van egy Patrón Tequila reklám, amely – tudatosan vagy nem -, de egy nagyon ravasz taktikát alkalmazz, amit a neurológiai kutatásokból ismerhetünk. A szöveg “Practice Makes Patrón.” (A gyakorlás teszi a Patrónt)

 

Az, hogy egy ismert mondást felhasználva behelyettesítenek egy szót, gyakori újságírói technika (ebben az esetben a mondás a “practice makes perfect,” azaz „a gyakorlat teszi a mestert”). Ám – mint megtudtuk – amikor a szóváltoztatás a szlogen végén van, akkor nagyobb valószínűséggel figyelünk fel rá. Miért? Mert amikor az elménk felismer egy sorrendi alakzatot, megjósolja, hogy mi fog következni és összeveti a jóslatot a valósággal. Ha eltérést tapasztal, arra nyomban felfigyel.

A University College London Wellcome Trust Centre for Neuroimaging kutatói megfigyelték, hogy a hippokampusz egyfajta jósló-összehasonlító gépezetként működik, és azonnal reagál a várt és a valós közötti eltérésekre (lásd Surprising the Brain).

Vagyis, amikor a „perfect” szó helyett a “Patrón” szó zárja a mondást, ez gyakorlatilag felébreszti az agyat.

Ez amúgy egy különösen ügyes megoldás, hiszen sok reklámban használják a perfect, azaz tökéletes szót az aktuális termék dicsőítésére, így nemcsak, hogy meglepik és felébresztik az agyat, de felidéznek egy nagyon vonzó asszociációt, a „tökéletesség” fogalmát.

 

A szavakon túl

Az agynak ez a jósló-összehasonlító működése nem csak a szavakra vonatkozik. Videókat, fotókat ugyanígy lehet használni, ugyanígy működik a jóslás-összevetés-meglepődés mechanizmusa. Sőt, sok esetben a humor alapmechanizmusa is a váratlan zárásra épül. A humoristák gyakran úgy készítik elő a poént, hogy miközben mi egy dologra számítunk, a csattanó egy egészen váratlan elemet hoz be. Erre a váratlanságra úgy reagálunk, hogy nevetünk.

Egy szó, mint száz, ha fel akarják hívni az agy, pontosabban a potenciális vásárló figyelmét valamire, akkor az ismert formulába behelyettesített váratlan zárás, akár akarjuk, akár nem, hatásosnak bizonyul.

Jó példa erre a Gösser sör német szlogenje, ami a gut, besser, am besten (jó, jobb, legjobb) minőségjelzők esetében az utolsót egyfajta szójátékként a márkanévre cserélte (persze magyarul ez nem jön ki, de az analógia érhető belőle).

 

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében készült. 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás