fbpx

| dr. Ottlakán Johanna

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Iskolaszer-vásárlás és jótállás

Egyre gyakoribb, hogy még a márkás vagy megbízhatónak tűnő iskolatáskák is hamar tönkremennek. Mit tehet ilyen esetben a szülő? Várjon a javításra, cserére, vagy gyorsan vegyen egy újat?

Olvasónk panaszolja: „Márciusban vásároltam a kisfiamnak 8500 forintért egy iskolatáskát, aminek az alja teljesen szétment az iskolaév vége felé. Visszavittem a boltba, ahol azt mondták, hogy az általam aláírt jegyzőkönyv alapján elviszik a gyártóhoz, és ők aztán vagy kicserélik, vagy kijavítják. Mivel a táska használhatatlan volt, és a tanév még tartott, kellett vennem egy új táskát. Köteles vagyok elfogadni ilyen esetben a kijavított táskát vagy a felajánlott cserét, vagy visszakérhetem a pénzem?”

A polgári törvénykönyv (Ptk.) határozza meg, mire van lehetőségünk akkor, ha azt észleljük, hogy egy termék hibás, elromlott, feslik, vagy bármilyen egyéb rendellenessége akadályozza a használatot. A fogyasztó javítást és cserét mindenképp kérhet, függetlenül attól, hogy a vásárlás óta egy-két hét vagy egy év telt el. A vétel időpontjától számított hat hónapig a jótállás időszakáról beszélünk, a szavatosság két évig érvényes. A két dolog az első hat hónapban párhuzamosan fut egymás mellett, és ezalatt a fogyasztó kérhet javítást, cserét, a vételár leszállítását, de vissza is kérheti a pénzt, ha más igény teljesítése nem lehetséges.

Kapcsolódó jogszabályok:
Polgári törvénykönyv 306. § rendelkezése
49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről

A szakvéleményt kibocsátó szervezetek névsora >>>

A jótállás és a szavatosság közötti különbség az első fél év után kezdődik, és a bizonyítási kötelezettségben jelentkezik. Ha a táskát nem akarják nekünk kicserélni jótállási időben, azaz az első hat hónapban, akkor a bolt kötelessége igazolni (lehetőleg szakértővel), hogy a hibát a fogyasztó okozta: például a gyerek állandóan focizott a táskával, vagy orvul túlpakolta azt. A vásárlást követő hat hónap után viszont nekünk kell igazolni, hogy a hiba gyártási eredetű (rendellenesen gyenge az anyag, bűnösen rossz a varrás, gyárilag feszül, akadozik az átkozott zipzár), már ha a forgalmazó önként nem végzi el a javítást vagy cserét.

Elviekben a fogyasztó választhat, hogy javítást vagy cserét kér-e. A kereskedő a választott igény teljesítését csak akkor tagadhatja meg, ha számára ez aránytalan többletköltséget eredményezne a másik lehetőséggel szemben. Vagyis egy iskolatáskánál a zipzár hibája, egy fényvisszaverő leesése nem jogosítja fel a fogyasztót a cserére. Egy zipzár cseréje vagy egy macskaszem pótlása 300-400 forintos munka, a csere viszont 8-10 000 forint is lehet. A kialakult gyakorlat szerint akkor jelent aránytalan többletköltséget a csere, ha a javítás értéke kevesebb, mint a csere értéke.

Gyakorlati tapasztalat, hogy a boltok automatikusan a javítást ajánlják fel, és a cserét csak akkor vállalják, ha első látásra szembetűnő, hogy nem sok mindent lehet kezdeni a hibával. A bolt akkor jár el helyesen, ha a fogyasztó igényéről és magáról a hibáról jegyzőkönyvet vesz fel. Ennek elmaradása esetén írjunk a Vásárlók Könyvébe, a mulasztást ugyanis a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság fogja „honorálni”.

Ha a javítás nem lehetséges, mert például olyan helyen szakadt el a táska, hogy nem lehet visszavarrni, akkor a fogyasztó természetesen cserére jogosult.

Mivel olvasónk kénytelen volt új táskát venni, jelen esetben a kérdés inkább az, hogy visszakérheti-e a vételárat, hiszen maga orvosolta a hibát, amikor újat vásárolt. Az, hogy a Ptk. szerint elsősorban javítani kell a terméket, nem azt jelenti, hogy a fogyasztó nem tarthat igényt a vételár visszafizetésére. Ha a terméket a vállalkozás nem tudja vagy nem akarja javítani, és cserére sincs lehetőség, vagy ezek jelentős kényelmetlenséget okoznak a fogyasztónak, akkor jogosan kérhető a vételár visszafizetése. (Ne feledjük, hogy a vételárat nem kérhetjük vissza, ha a hiba jelentéktelen, és nem akadályoz a használatban!) Ha a boltos megmakacsolja magát, nekünk kell igazolnunk, hogy a csere, a javítás elhúzódása kényelmetlenséget okoz, ezért nem tartunk már igényt az általa felajánlott lehetőségre. Amennyiben ez nem megy, az olvasó inkább fogadja el a javítást vagy a cserét.

Ha már a táska visszavitelekor tisztázzuk, hogy nekünk az iskolaszezonban táskára van szükségünk, és jó lenne minél gyorsabban elkészülni a bevizsgálással, javítással, különben cserét kérünk vagy elállunk a vásárlástól (és ennek akár levélben vagy a jegyzőkönyvben hangot is adunk), akkor később könnyebb helyzetben leszünk a csere vagy akár a pénz visszatérítése kapcsán. Ha ugyanis gyorsan veszünk egy másikat, és kiderül, hogy az eredeti rövid időn belül javítható, cserélhető, akkor hirtelen két hátizsákunk lesz. Év közben tehát ragaszkodjunk a cseréhez, hiszen a boltos sem gondolhatja komolyan, hogy a gyerek nejlonszatyorban vagy a feje tetején cipelje a könyveket, amíg a gyártó a terméket vizsgálgatja.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 20. számában.

 

Kép [cc] kookoobearkids

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás