fbpx
vásárlás spórolás

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Minden forgatókönyv borult a boltokban, elindult a lefelé vásárlás

Teljesen megváltozott helyzetbe kerültek idén a vásárlók, akár a mindennapos élelmiszerek, akár a tartós fogyasztási cikkek – például háztartási gépek – beszerzéséről van szó. A hivatalos adatok szerint az éves infláció júniusban közel 12 százalékos volt, ami évtizedes csúcsot jelent. A drágulásnak az előrejelzések szerint pedig még nincs vége. Mivel reagáltak a boltok és hogyan próbálnak spórolni a vásárlók?

Az élelmiszerek ára éves szinten több mint 20 százalékkal nőtt, köztük sok termék jóval komolyabb mértékben drágult.

Beszédesek a hivatalos KSH-adatok is.

  • A kilós, tömbös trappista sajt ára 58%-kal 3150 forintra,
  • a 20 százalékos (140-175 grammos) tejföl 50%-kal 260 forintra,
  • a kilós félbarna kenyér 43%-kal 498 forintra,
  • a pasztőrözött, 28 százalékos ESL tej 36%-kal 363 forintra drágult.

A drágulásnak az előrejelzések szerint még nincs vége

Németh Dávid, a K&H vezető elemzője a Spirit FM-nak adott interjúban azt mondta: az elemzők már tavasszal figyelmeztettek arra, hogy az őszi időszak nagyon nehéz lesz. A helyzetet nehezíti, hogy emelkedik a kamatkörnyezet, így a hitelek is egyre drágábbak lesznek. Szerinte, ha valami csoda folytán a világpiacon nem kezd el drasztikusan esni a gáz, az elektromos áram és a kőolaj ára, akkor meg kell emelni ezeknek a termékeknek a díját, ami viszont erőforrásokat fog elvonnia a családoktól. “Sajnos még most jön a feketeleves, amit egyre inkább meg fogunk érezni a mindennapokban, és még csak azt sem tudjuk kijelenteni, hogy az élelmiszersokkon túl vagyunk, mert még ott is újabb hullámok várhatók” – mondta a szakember.

Legrammozás vagy zsugorfláció

A durva drágulás miatt a boltláncok és a vásárlók is léptek, különböző módszerekkel igyekeznek tompítani az inflációs hatást. Például az úgynevezett legrammozással vagy zsugorflációval. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy

egy-egy termék árát nem változtat a gyártó és a kereskedő, hanem a kiszerelés lesz kisebb.

Az Euronews hírtévé online verziója a világszerte ismerte svájci csokimárka, a Toblerone példáját említi. A jellegzetes háromszögek közötti rések szélesebbek lettek már 2016-ban, így a csoki 170 grammos nettó tömege 150 grammra csökkent, miközben az ár nem változott.

Számos más terméknél, és egyre többnél látható az a megoldás. Például a tejfölöknél is voltak korábban a 450 és 500 grammos, nagypoharas tejfölök, amelyek ma már lényegében nagyon hasonló pohárban, de csak 330 gramm tejfölt tartalmaznak. Rengeteg terméknél figyelhető meg ez a változás, ami némiképp megtévesztő lehet a vásárlók számára.

Hosszú évek óta léteznek a különböző kiszerelésű termékek. Ilyen hatalmas inflációs nyomás közepette a kisebb kiszerelések iránti kereslet még valamelyest nő is, hiszen sokszor gondolja azt a vásárló, hogy igaz, hogy az egységára drágább, de legalább valamennyit tudok belőle vásárolni – mondta az Rtl.hu-nak Vámos György, a legnagyobb, főként élelmiszert forgalmazó boltláncokat – köztük az Aldit, az Auchant, a Lidlt, a Pennyt, a Tescót és a Spart – képviselő Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Az úgynevezett zsugorítással önmagában nincs gond, ha a vásárló korrekt információkat kap.

akciós újságok spórolás

Mit lehet tenni?

1. A kiszereléstől függetlenül a termék mellett mindig kötelező feltüntetni az egységárat, hogy vevőként össze tudjuk hasonlítani a különböző márkájú és kiszerelésű termékek árát. Ha a legrammozást szeretnénk lefülelni, mindig nézzük az egységárra vonatkozó címkét, amely darabra, kilósra, literre vetítve adja meg egy-egy termék árát, így pontosabb képet kaphatunk. A kilós ár alapján pedig könnyebb összehasonlítani a termékeket.

2. Az összevetés más esetben is lehetőséget ad a spórolásra. Sok boltláncnak vannak úgynevezett saját márkás termékei, amelyek általában alacsonyabb áron kaphatóak. Vannak termékek, amelyeknél az olcsóbb saját márkás és a drágább gyártói márkás termék között semmiféle különbség nincs, teljesen ugyanaz a termék. Van példa ilyenre a tejeknél, kakaós italoknál, feldolgozott hústermékeknél, a saját márkás termék pedig 10-20 százalékos megtakarítást is jelenthet.

3. Persze vannak olyan termékek, amelyeknél van különbség a saját és gyártói márkás cikkek között. Ahogy említettük, a vásárlók is reagáltak az inflációra: egyre többen, a leginkább árérzékeny vevők elkezdték keresni az adott konkrét termékeknél az olcsóbb változatokat – ezt hívják leegyszerűsítve lefelé vásárlásnak. A Tudatos Vásárlók Egyesületének több kisboltos, valamint nagy láncoknál dolgozó eladó is azt mondta, egyre több vevő választ azonos termékből olcsóbbat, esetleg gyengébb minőségűt. Napról napra nő a számuk. (A nyilatkozó boltosok azt kérték, ne írjuk le a nevüket, mert alapesetben nem szabad senkinek nyilatkozniuk.)

4. A spórolásban segítség lehet – ahogy ezt szintén több fogyasztó jelezte is nekünk – ha figyeljük a boltláncok akciós újságjait, hűségprogramjait, mert azokkal is lehet faragni valamennyit a mindennapi kiadásokon.

Fotók: Tudatos Vásárlók/canva.com

FV-19 pályázat logoEz a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-21/C jelű pályázata támogatásával készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok