fbpx

Tarts velünk, legyél tagjaa Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Így vásárolunk a koronavírus járvány 2. hullámában

élelmiszer vásárlás

A COVID-19 járvány megjelenése előtt megszokott vásárlási szokások valamelyest visszarendeződtek, de bizonyos változásokat megtartottunk. Kevesebb időt töltünk az élelmiszerboltokban, és kevésbé ötletszerűen vásárolunk. Nem bóklászunk: pakolunk és megyünk – ez derült ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) körképéből.

Általánosságban elmondható, hogy a vásárlási szokások – köztük a vásárlások száma, a vásárlói kosár „mérete” és az összetétele – lassan, de nagyjából visszaálltak a veszélyhelyzet előtti állapotra, a forgalom viszont még elmarad az előző év azonos időszakához képest- a kamara élelmiszerkereskedő kamarai tagok visszajelzése alapján adta közzé adatait.

A járvány első hullámában kevesebbet vásároltunk és inkább egy helyen

A fogyasztók vásárlási szokásai a koronavírus-helyzet kialakulását követően jelentősen átalakultak. Rászoktunk a webshopokra, mást is eszünk, és mások a preferenciáink, szempontjaink vásárlás során.

Mindezt tavasszal befolyásolta a vásárlási időkorlát akkori bevezetése is, valamint – a felelős magatartás és az egészség védelme érdekében hozott egyéni döntések alapján – megváltozott a vásárlások helyszíne is. Mindebből adódóan komoly arányeltolódások voltak tapasztalhatók a kiskereskedelmi forgalomban.

A járvány első hullámában csökkent a vásárlások száma és hektikussá vált a gyakorisága, a heti eloszlása, változott a kosár összetétele, ugyanakkor nőtt az értéke, de összességében – a vásárlások számának változásával – csökkent a forgalom.

Megváltozott vásárlási szokások, az akciók után az egészség a legfontosabb

A tartós élelmiszerek aránya nőtt, és csökkent a magasabb fogyasztói áron kínált termékek kereslete. A lédig áruk iránti kereslet jelentősen eltolódott a csomagolt termékek felé. Csökkent a kisebb kiszerelésű termékek kereslete, nőtt viszont a magasabb feldolgozási szintű vagy konyhakész áruk iránti kereslet.

A fogyasztók jellemzően előnyben részesítették azokat a kiskereskedelmi egységeket, ahol a fogyasztói kosár minden tétele beszerezhető volt, illetve azokat is, ahol a hozzájuk tartozó parkoló nyitott téren – átláthatóan és a vevőszámot (zsúfoltság) felmérhető módon jelző – helyezkedik el.

Így vásárolunk ősszel – tudatosság, tervezettség

A koronavírus második hulláma alatt jellemző, hogy

a belépés és a fizetés között eltelt idő rövidült, valamint csökkent az úgynevezett impulzus-választások száma.

A korábbinál többen vásárolnak rutinszerűbben, tervezettebben – sokan listával a kezükben –, a sorok közötti bóklászás-nézelődés szinte megszűnt.

A vásárlások száma továbbra is elmarad az előző években megszokotthoz képest, de a vásárlói kosár értéke általában magasabb a bázis időszakénál. A tavaszi trendhez képest a hosszabb eltarthatóságú élelmiszerek felhalmozása gyakorlatilag megszűnt.

Érdekesség, hogy mivel a tavasz végi, nyár eleji időszaknál kevesebben dolgoznak home office-ban, újbóli munkába járásuk illetve az iskolák újranyitása például az áruházi szendvicseladásokban is érzékelhető.

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek