fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Így találhatsz fair trade mobiltelefont

A piacon rengeteg mobiltelefon kapható, nehéz dönteni. Ennél is nehezebb dolgunk van, ha tudni szeretnénk, mely telefonok gyártásakor figyeltek oda a gyári munkásokra és a környezetre is.

Az utóbbi években a makeITfair azért kampányolt, hogy bemutassa, milyen hatással van a mobiltelefon ipar a Földre és a világ minden táján élő gyári munkásokra.

  • Hisszük, nem etikus, hogy hétéves gyerekek bányásznak Afrikában, hogy telefonjaink elkészüljenek.
  • Hisszük, nem etikus, hogy Ázsiában a munkások 12 órás műszakban dolgoznak heti hat vagy hét alkalommal, hogy olyan márkák, mint az Apple vagy a Samsung mobiltelefonjai elkészüljenek – gyakran alig keresve napi 4,5 eurót.
  • És hisszük, nem etikus, hogy az elektronikus hulladék millió tonna számra kerül exportálásra és lerakásra illegálisan Afrikában és Ázsiában, lesújtó hatást gyakorolva a környezetre és az emberek egészségére.

Úgy gondoljuk, itt az idő, hogy a mobiltelefon ipar olyan termékeket állítson elő, amelyek etikusak és zöldek. Idáig sajnos ez nem történet meg. Még. A makeITfair szervezetei ezért olyan információkat gyűjtöttek össze, amelyek segíthetik a tudatos vásárlókat abban, hogy megfelelő tudással rendelkezzenek, amikor mobiltelefont szeretnének vásárolni. Mivel igazán etikus és zöld telefonok még nem léteznek, arra biztatunk mindenkit:

  • Állj meg és gondolkodj, mielőtt egy új telefont veszel! Tudod még használni egy vagy két évig a mostani telefonodat?
  • Érdeklődj, hol készült az új telefonod, odafigyeltek-e a környezetre és a társadalomra az előállításánál. Ha egyre többen teszik fel ezeket a kérdéseket, a vállalatok válaszokat fognak adni.

Melyik márkát válasszuk?

A makeITfair meggyőzte a mobiltelefon vállalatokat, hogy fogadják el a tényt, hogy felelősség terheli őket, amikor a termékükhöz szükséges ásványok bányászata kapcsán felmerülő problémákról van szó. A vállalatok számára összegyűjtötték a legfontosabb elveket, és arra kérték a képviselőket, hogy jelentsenek működésükről. A válaszok alapján három különböző kategória született: az „Előfutárok”, az „Az út közepén járók” és a „Hátul cammogók”.

Emellett a Greenpeace összeállította saját listáját az informatikai vállalatokról, kifejezetten számítógép- és mobiltelefon gyártókra koncentrálva. A Zöld Elektronika Kalauz legfrissebb példánya 2012 novemberében készült és online folyamatosan frissítik. A legkiemelkedőbb vállalatokat az alábbi szempontok alapján választották ki:

  • csökkentették az üvegházhatású gázok kibocsátását;
  • termékeiket megtisztították a veszélyes anyagoktól;
  • miután termékeik elavultak, felelősségteljesen visszavették és újrahasznosították azokat;
  • termékeik és azok csomagolása fenntartható alapanyagokból készül.  

 A legzöldebb vállalat az indiai IT multi, a Wipro (10pontból/7.1)

  2. a HP (10/5.7)

  3. a Nokia (10/5.4)

  A legkevesebb pontot (10/2) a Blackberry-t gyártó RIM kapta

Mobilszolgáltatók rangsora

Számos országban árulnak a mobilszolgáltatók telefonokat, szerződéssel együtt. A makeITfair azt javasolta, hogy ezek a szolgáltatók fogjanak össze, és hozzanak létre egy egységes értékelési rendszert a mobilkészülékekről, amely kiválthatná a jelenleg különböző értékeléseket. Jó hír, hogy a mobilszolgáltatók és hasonló vállalatok európai szövetsége elindított egy közös kezdeményezést, amely megteremthetne egy egységes értékelési rendszert, amely segítené a vásárlókat abban, hogy eldöntsék, mely telefonok etikusak és zöldek.

Rajtad áll a sor! Látogasd meg a makeITfair.org honlapot, hogy kiderítsd, te miként érhetsz el változást.
 

Kép: greenpeace.org

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás