
| Markó Eszter
Így segítsd a gyerekedet, hogy tudatos médiafogyasztó legyen!
Internet, TV, chatszoba – csak néhány a gyerekeinkre leselkedő veszélyek közül. Segíts nekik tudatosan használni a médiát, és kivédeni a veszélyforrásokat!
Internet
Az internet már gyakrabban használt információforrássá vált, mint a jobban szabályozható tévé. Az alábbi veszélyek leselkednek az internetező gyerekre, tinédzserre.
· Pornográf tartalom – akár szándékosan látogatott, akár reklám. Talán sejtjük, hogy milyen téves hiedelmeket ültethet el a pornó fiúkban és lányokban egyaránt, ha első szexuális élményeiket innen merítik.
· Chat – sok pedofil garázdálkodik az ilyen oldalakon hasonló korúnak kiadva magát, a gyerekben szerelmet ébreszt, majd kompromittáló képeket kér.
· Idegengyűlöletre uszító oldalak
· Erőszakos tartalom, az állatkínzástól kezdve a lefejezésig
· Öngyilkossághoz tanácsot adó fórumok
· Drogfogyasztásra csábító oldalak
· Személyes adatokat és/vagy pénzt kicsaló oldalak, e-mailek, alkalmazások.
· Internetes játékok – amelyek nem megfelelő használata, a valóságtól teljesen eltérő világba zárja a felhasználókat.
Ha úgy gondoljuk, számítástechnikai ismereteink hiányosak, érdemes meglátogatni a biztonsagosinternet.hu-t, ahol további információt találunk a témában.
Tévé
Az az ideális, ha a tévé csak filmnézésre szolgál, és egyéb időben kikapcsolva marad. A filmek által közölt értékekről is külön bejegyzést lehetne írni, de a valóságshowk és bulvárműsorok egyértelműen feleslegesek ennek a korosztálynak.
Reklámok
Mindenütt körülvesznek minket: találkozunk velük az utcán, a tévében, a rádióban, az interneten, de még a gyerekmagazinokban is. Van, amit nem tudunk kivédeni, de el tudjuk érni, hogy gyermekünk helyén kezelje azt. Magyarázzuk el neki, hogy a reklámokkal befolyásolni akarják az embereket, így őt is. Például:
Azok a lányok, akik a műsorokban, reklámokban szerepelnek, kiválogatás után kerültek oda, és csak egy sereg sminkes, fodrász és öltöztető aktív közreműködése után léphettek a kamerák elé. Semmi baj, ha ő másképp néz ki, a fiúknak sokminden tetszik!
Egy étel/ital, csupán attól, hogy reklámozzák, még nem egészséges. Tudtad, hogy a reklámokban a hamburgerekre a szezámmagot csipesszel és ragasztóval helyezik rá, hogy tökéletes legyen az eloszlásuk, illetve festékkel és glicerinnel fújják be őket, hogy minél ízletesebbnek és frissebbnek tűnjenek?
Az, hogy a családban nincs olyan telefon vagy autó, mint a tévében, még nem jelenti azt, hogy ezt szégyellni kellene, és hogy a jelenlegi eszköz rossz!
Szerencsére a tévét le lehet némítani a szünetekben és a böngészőkre manapság lehet reklám-blokkolót tenni. Próbáljuk úgy alakítani, hogy kisgyermekünk a felügyeletünk alatt találkozzon inkább reklámokkal, hogy azokat kommentálni tudjuk a jelenlétében!
Közös szabadidő
Gyermekünk testi és lelki fejlődése akkor a legegészségesebb, ha idejének nagy részét nem a monitor előtt tölti, hanem a való világban, és akkor a legboldogabb, ha e mellé megkapja szülei figyelmét és törődését. Érdekes közös program lehet:
· A hétvégi piacolás. – A színes és formagazdag zöldségek, gyümölcsök, a különböző piaci jelenetek biztosan lekötik a kisebbek figyelmét.
· Piknikelés – kisebbekkel rossz időben akár a szobában is!
· Közös sportolás – biciklizés, tollas, pingpong, kidobós, túrázás, gör-/jégkorcsolya
· Közös sütés-főzés – főleg süteményeké.
· Szabadulós játékok – Egyre népszerűbbek ezek a programok, melynek során bezárnak egy csapatot egy órára egy adott téma alapján berendezett pályára, ahol egymásba láncolódó kreatív feladatmegoldások után végül elérkezünk a végső, felszabadulást hozó lépéshez. Erős csapatmunkát igényel, tini gyerekünkben segítheti az egymásra (szülőkre) figyelést.
· …és még olyan sok más, legyünk találékonyak!
Az olvasók egy része talán azt gondolja, hogy nem kell ezt a témát ennyire komolyan venni, hiszen ő is nézett tévét, mégis felnőtt és meg tudja különböztetni a valósat a hamistól, a jót az erkölcstelentől. Azonban a mi generációnk már felnőtt fejjel kezdte használni az internetet, 20 éve még nem volt ekkora piaci verseny és reklám-dömping sem Magyarországon. A számítógépes játékoktól függő tinifiúk, az anorexiás tinilányok igenis a mai kor termékei, és valljuk be, mi magunk is nyugtalanabbak vagyunk, ha nincs internet-hozzáférésünk. Ha csak egyszer leülünk gondolkodni, hogyan tehetnénk gyemekeink számára vonzóbbá a monitoron kívüli életet, és hogyan szabályozhatjuk a monitor előttit, már jó úton haladunk!
A cikk a New Dream Kids Unbranded kiadványa alapján készült.
A cikk fordítását, összeállítását köszönjük Markó Eszternek, a TVE önkéntesének!
Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.
