fbpx

| Szvetelszky Zuzsa

Az ígéret bankja

Sok kicsi sokra megy. Az alulról felfelé irányuló önszerveződés az infokommunikáció segítségével az alternatív mozgalmak kezdeményezéseit is hatékonyabbá teheti. 

Az önszerveződés egyik újkeletű „eszköze” a pledgebank, vagyis az ígéretbank. Tudományos alapja az evolúciós pszichológia és az elmeteória eredményeiből itt némiképpen egyszerűsített „tudom, hogy tudod…”-érzés. Hasonlóképp, a szociológiai kutatások már korábban is komoly közösségi értéket tulajdonítottak a kollektív tudatnak, amely többek között például a „tudom, hogy mindenki hozzám hasonlóan gondolja…” benyomással is jellemezhető.

Nos, az ígéretbank bízvást támaszkodhat ezekre a csoportjellemzőkre. Ha egyedül érzem magam azon igényemmel, hogy a környezetem szebb és tisztább legyen, vagy hogy bojkottáljam az ökológiailag elfogadhatatlan eljárásokkal termelő cégek termékeit, akkor kisebb a valószínűsége, hogy cselekvésbe fogok. De ha tudomást szerzek róla, hogy rajtam kívül tucatnyi, akár félszáz ember is hasonlóan érez a környezetemben, akkor nagyobb lendülettel kezdeményezek környezetbarát vagy természetvédő akciót.

„Megcsinálom, ha megcsinálod” – ilyen egyszerű az alulról felfelé irányuló (bottom-up) önszerveződés alapja. Csupán tudnom kell, hány társammal közösek a céljaink, preferenciáink. Ezeknek az érzelmeknek, attitűdöknek feltárásában segít az ígéretbank, amely az online infokommunikáció módszertanával gyorsítja, tömöríti és pontosítja az ötletek, eszmék terjedését. Az első fecskék termékbojkottal, természetvédelmi területek rendezésével, hipermarketek helyett a helyi kisebb üzletekben való vásárlással, illetve az otthonuk villanykörtéinek alacsony energiafogyasztású égőkre való cseréjével alig egy esztendeje indítottak.

Az önkéntesek először ígérgetnek, majd partnereket keresnek az ígéret végrehajtásához, végül cselekszenek: folyópartot gyomlálnak, utcát tisztogatnak, szemetet szednek a hegyoldalban stb. – lehetőségeikhez képest minél több embert bevonva. A weboldal az egyéni passzivitás csökkentésével közösségi igényt elégít ki. Ezt úgy érik el az ötletgazdák, hogy ha a nyilvánosan közzétett fogadalom tartalma nem teljesül előre meghatározott idő alatt, akkor sikertelennek minősül az indítvány – ez a konkrét záróelem kerekíti le és konkretizálja a kezdeményezést.

Az ígéretbankra vonatkozó „szabályok” szerint bármit lehet ígérni, ami legális, és ami másokat sem indít törvénytelenségekre. Vannak ígérgetők, akik azért választják a nyilvánosságot, mert úgy érzik, egyedül nem megy, csapatban könnyebb: ilyenek a fogyókúrázók és társaik.

A helyét (noha virtualitás esetén ez nehezen kezelhető fogalom: csak az ígéret földje virtuális, ám ahol az akció zajlik, az nagyon is valós hely) tekintve angliai származású kezdeményezésnek lenne tere nálunk is. Elsősorban nagyvárosokban, ahol a jól meghatározott, helyi érvényű ígéret nemcsak az akció deklarált céljának beteljesítésével járulhatna hozzá az életminőség javításához, hanem a szervezkedést követő cselekvéssel csökkenthetné az anonimitást, és gerjeszthetné a városi kisközösségek kialakulását, megerősödését.

Az így létrejött szerveződések természetesen nem organikus csoportok. Ám hasonlóságaik – céljaik, preferenciáik, és lokális érdekeik – mentén rejtett hálózatok szerveződhetnek közöttük. E hálózatok lehetőségét rendre maguk sem ismerik fel, egészen addig, míg az ígéretbank, vagy egy ahhoz hasonló kezdeményezés meg nem szervezi azt. Ha viszont már kirajzolódnak a helyi társadalmi kapcsolatok, akkor az adott ígéret beteljesítése után másra is használható az így létrejött közösségi erőtér. Azt a képet, amelynek legfontosabb vonásai előidézhetik az azonosulást és elköteleződést a résztvevők nem jelszavakkal, eszmékkel, mozgalmi karakterekkel vagy politikai érdekekkel, hanem kizárólag saját személyes jellemzőikből állítják össze. Ez a kép viszont gyorsan változhat, hisz maguk a közösségek is gyorsan változnak.

Erre az identifikációra különösen nagy szükség van a megapoliszokban: hogy az ember a városi közösségi javak birtokosának, és ebből következően a javakért felelős egyénnek érezhesse magát. Akik például egy közös cél teljesítése közben ismerkedtek meg, mondjuk együtt tisztítottak parkot, azok akkor is elérik majd egymást, ha egyéni – one-to-one – segítségre lesz szükségük: betegápolásra, fúrókölcsönzésre, költözködéshez.

Ideálkép a közösségek újrateremtéséről? Inkább a napjainkra a helyét és modern funkcióját lassan elfoglaló infokommunikációs eszköztár kihasználása. Mi másra lenne – többek között – jó az internet, ha nem az ígéretbankhoz hasonló kezdeményezésekhez való hozzáférés biztosítására, hogy a nagyvárosokban is megteremtse a hajdan, a szavannán magától értetődő élményként megélt egyidejűség és egyterűség érzését? Stanislaw Lem írja a Summa technologiae-ben (1964), hogy a jövőben az emberiség minden olyan technológiát plagizálni fog, amelyet a természet életfolyamatok formájában hozott létre. Könnyen lehet, hogy az internet egyik alapfunkciója a csoporttudat támogatása és megerősítése. Éljünk hát vele!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!

      Bónusz: tippek, tesztek, programok

      Bezár Ünnepelj velünk, gyere moziba a Tudatos Vásárlókkal!