fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Honnan jön a mangó? – A vevői erő hatása

Megszerettük a mangót. De honnan érkezik Magyarországra és milyen körülmények között termesztik? Cikksorozatunkban most azt mutatjuk be, hogy milyen hatása van a szupermarketek vevői erejének a mangó beszállítói láncára. Kockázatkerülési taktikáik miatt rendszerint a lánc másik oldalán dolgozó munkások kerülnek méltatlan helyzetbe.

A helyi termelők és a perui kormány mellett a szupermarketláncok is felelősek a tisztességtelen munkakörülményekért. Óriási vevői erejük miatt nyomást tudnak gyakorolni beszállítóikra: lenyomják az árakat, aminek hatása végigfut a teljes ellátási láncon, melynek leggyengébb, utolsó láncszemei a termelők és az exportőr cégek dolgozói

Visszaélések a vevői erővel

A kutatásban megkérdezett szakértők szerint a tisztességtelen forgalmazói magatartás része a szupermarketláncok mindennapi gyakorlatának. Például utólagosan árengedményt kérnek

“a túl lágy gyümölcs“-re hivatkozva, vagy a beszállítók pénzbeli hozzájárulását kérik saját reklámjaikhoz. Ez szakértői becslések szerint a számlaérték 1%-a körül alakul. Az előzetes kutatási eredményekre reagálva az Aldi Nord és a Lidl is tagadta a reklámhozzájárulás szedését.

Minazonáltal az Aldival és a Lidl-lel kapcsolatban a szakértők “brutális piacról” beszélnek. Mindkét diszkont lánc beszerzései nagy részét heti, vagy kétheti tendereken bonyolítja le. Tehát a beszállítónak minden egyes héten (vagy kéthétben) meg kell alkudnia a lánccal. Nem egy szezonra szerződnek, hanem minden heti-kétheti tenderen újratárgyalják a mennyiséget és a beszerzési árat is. A tenderen az összes beszállító részt vehet, de senki nem tudja, hogy összesen mennyit vásárol fel a lánc.

Emiatt túlkínálat alakul ki, ami lenyomja az árakat. Ebben a modellben az üzleti kockázatok legnagyobb részét a beszállítók viselik; a lánc elhárítja ezeket magától. A megkérdezett szakértők arra is felhívják a figyelmet, ha lassan is, de változik a helyzet a gyümölcspiacon. Mégis, a szakértők szerint mostanában a változás jelei mutatkoznak a gyümölcsök piacán. A német Lidl például egyre több szezonális megállapodást köt, az Aldi Süd pedig megnövelte beszerzői létszámát.

A perui exportőrök, akiken keresztül Európába kerül az áru, szintén nagy üzleti kockázatot viselnek. A mangót általában bizományosan értékesítik. Ez azt jelenti hogy csak akkor kapnak pénzt az árut átvevő európai importőrtől, ha már az is megkapta az ellenértéket a kereskedelmi lánctól. A helyzetet tovább rontja az exportőr számára, hogy a végső ár csak menet közben derül ki.

A megállapodás ugyanis egy “referenciaáron” történik, amelyet a világpiaci árhoz igazítanak. A végső ár azonban felfelé és lefelé is eltérhet a referenciaártól, és attól függ, hogy az importőr és a szupermarketlánc milyen árban egyezik meg. Ebben a rendszerben az exportőr viseli az esetleges veszteségek, vagy hibák kockázatát.

Náluk is rosszabb helyzetben vannak a kistermelők. Az exportőrök a világpiaci ár alapján kalkulálják a nekik járó összeget, amelyet a logisztikai, csomagolási  és a közvetítőknek fizetett költségeik levonása után fizetnek ki.

Felelős szavak

A dolgozók helyzete annak ellenére nehéz a mangó ellátási láncában, hogy az érintett vállalatok több önkéntes kezdeményezéshez is csatlakoztak. A Lidl-nek szállító Camposol és a Metro beszállítója, a Dominus is csatlakozott egy olyan nemzetközi kezdeményezéshez, a BSCI-hez, amely a teljes kereskedelmi láncban megfelelő munkakörülményeket kíván elérni. A BSCI elvileg kizárhatja tagjai közül azt a vállalatot, amelyik ellenzi a szakszervezetek munkáját, mert ezzel megsérti a szervezet etikai kódexét.

Mindkét cég rendelkezik a GLOBALG.A.P tanúsítvánnya, amely alapvetően egy élelmiszerbiztonságra és higiéniára vonatkozó önkéntes ellenőrzési rendszer, de létezik a munkások egészségét, biztonságát és jólétét minősítő kiegészítése. A tanúsított termelők adatai bekerülnek egy nyilvános adatbázisba. Ez azért lehet fontos, mert így a kereskedők, a nagyobb láncok is tudják ellenőrzini, hogy a termelők tesznek-e lépéseket például a megfelelő munkakörülményekért vagy a fenntarthatóságért. Szintén mindkettőjüket minősítette a Fair for Life Social & FairTrade Standard.

Ez a minősítő rendszer a méltányos munkakörülményeket tanusítja, és ahhoz hogy egy vállalat minősítést kapjon, nem csak neki, hanem a neki beszállító kisebb gazdálkodóknak is meg kell felelniük az elvárásoknak. Ez főleg az olyan esetekben érdekes, ha mint a vizsgált mangó termelők esetében, a gyümölcsök nagy részét nem maguk termelik, hanem felvásárolják. A Fair for Life címke a termékekre is felkerül.

Ha ilyet látunk egy terméken, az azt jelenti, hogy a mangót méltányos munkakörülmények között termesztették, a termelő társadalmi beruházást is megvalósít, támogatja a hátrányos helyzetű csoportokat. Szintén elvárás, hogy a fizetéseknek elegendőnek kell lenniük egy család alapvető igényeinek fedezésére.

Ennél valamivel gyengébb a for Life cimke, amely a tisztességes munkakörülményeket tanusítja. Az Oxfam kutatói jónak találják a Fair for Life megközelítését, de felhívják a figyelmetlenséget a tökéletlenségekre, például, hogy a Dominus úgy is kaphatott minősítést, hogy bár csomagolóüzemében a bérek magasabbak, mint más exportőröknél, még mindig a regionális szegénységi küszöb alatt vannak.

Az is beszédes, hogy vizsgálatban résztvevő csomagolóüzemi dolgozók nem ismerték a különböző szabványokat. A kisbirtokosok legalább ismerték a GLOBALG.A.P.-et és a for Life, valamint Fair for Life-ot.

Az Aldi-nak szállító Tropical Fruit Trading a szintén a brit Etikus Kereseskedelmi Kezdeményezés etikai kódexét követi. Erről 2013-ban tanúsítványt is szerzett. A minősítő vizsgálat is rámutatott, hogy a cég a törvény szerinti minimum bért, a túlóráért pedig a törvény szerinti többletet fizeti, de nincs munkásképviselet és a munkaórákat nem vezetik pontosan.

Bizakodásra ad okot, hogy a négy vizsgált szállító közül három, a Dominus, a Tropical Fruit Trading és a Camposol esetében társadalmi auditokat folytattak, melynek során megvizsgálták, hogy a cégek valóban megfelelnek-e az alkalmazott minősítőrendeszerek elvárásainak. Azaz a ha nincs is minden rendben, ezek a vállalatok biztosítják Magyarországon szokatlan átlátható működést és a nyilvánosságot, ami sokat segíthet helyzet javításában.

Szavak szintjén a szupermarketláncok is jeleskednek a felelősségvállalásban. Az Oxfam 2013-as kutatása idejére az öt legnagyobb német szupermarketlánc kijelentette, hogy a társadalmi felelősségvállalás üzleti stratégiájuk részét képezi. Az Aldi, Lidl és a Metro csatlakoztak a BSCI-hez. A BSCI tagjai elkötelezik magukat, hogy a BSCI etikai kódexével összhangban járnak el beszállítóikkal szemben.

Folyamatosan információt kell gyűjteniük a saját ellátási láncaikban tapasztalható munkakörülményekről, környezeti kérdésekről, és erőfeszíteseket kell tenniük a helyzet javítása érdekében. A jelen vizsgálat során feltárt tények azonban azt mutatták, hogy a láncok elkötelezettsége a BSCI kódex értékei felé önmagában nem garantálja megfelelő munkakörülményeket.

Bár a láncok magyar megfelelői nem nyilatkoztak, a nyilvánosan hozzáférhető adatok alapján azoban elmondható, hogy Aldi legalábbis a kommunikációjában törekszik a felelős beszerzésre a Metro pedig csatlakozott a tisztességes forgalmazói magatartást önkéntes vállalásokkal előre mozdítani kívánó európai kezdeményezéshez.

Kép: dreamstime

Folytatjuk.
 
 

Jelen cikksorozat az Európai Unió támogatásával jött létre. A kiadvány tartalmáért kizárólag a Tudatos Vásárlók Egyesülete felelős, és az semmi esetre sem tükrözi az Európai Unió álláspontját

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok