fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Honnan jön a mangó? – Perutól a polcig

Megszerettük a mangót. De honnan érkezik Magyarországra és milyen körülmények között termesztik? Cikksorozatunkban bemutatjuk a kevésbé ismert, és kevésbé vidám részleteket is.
 

Mára minden tizedik almás recepre jut egy mangós a legnagyobb internetes receptoldalon. Több százezren keresik mangós recepteket, és a mangó szép lassan állandó lakója lett a szupermarketek zöldség-gyümölcs polcainak. Magyarországon évente 7-800 tonna mangó fogy.

A gyümölcs főleg Brazíliából és Peruból, közvetve vagy közvetlenül Hollandián keresztül érkezik hozzánk. Hollandia az USA után a legnagyobb felvásárló, Brazília és Peru legnagyobb kereskedelmi partnere. A kikötőibe érkező mangó több, mint felét rögtön tovább értékesíti, jelentős részét pedig feldolgozzák. Hollandia az európai mangókereskedelem központja, innen jut el a gyümölcs a legtöbb európai országba.

Kiadványunkban a perui mangó szektor munka- és termelési körülményeit vizsgáló tényfeltáró kutatás eredményeit ismertjetjük, melyet a német Oxfam készített. A perui mangó kivitelének felén 10 nagy cég osztozik. Az Oxfam kutatásában vizsgált cégek közül a Dominus-nak és a Camposol-nak több, mint 8%-os piaci részesedése van, a Peru Frut Tropical és a Tropical Fruit Trading Peru része 3% alatti. A Camposol a legnagyobb perui mangótermelő; az ország több régiójában rendelkezik telephelyekkel. A betakarítási csúcsszezonban mintegy 10 000 embert foglalkoztatnak.

Peru, Európa mangószállítója

A mangót itthon és európaszerte leginkább szupermarketláncokban értékesítik, így azok alkudozási szokási és beszállítói szerződéses feltételei hatással vannak a termelési körülményekre. Az Oxfam által felkeresett német szakértők azt állítják, hogy a koncentrált kiskereskedelem miatt a szupermarketeknek óriási vevői erejük van. Szerintük a szépen hangzó „a legjobbat a legolcsóbban” elv valójában „romboló árháborút” takar. A nagykereskedelem és az export-import a kiskereskedelemhez képest kevésbé koncentrálódott, a több szereplő miatt pedig kiegyensúlyozottabbak az alkupozíciók is.

Peru a 16. legnagyobb Mango termelő, és az ötödik legnagyobb exportőr a világon, azaz mangótermelésének több, mint harmadát külföldre adja el. Perunak a mangó a 11. legfontosabb terménye, olyan, mint Magyarországnak a repce. 2006 és 2011 között a mangó kivitele csaknem megkétszereződött; az összes kivitelre szánt gyümölcs nyolcada mangó.

A Peru nyugati csücskében, Piura országrészben a négy legnagyobb mangó exportőr dolgozóinak keresete a havonta családonként számított, 125 000 forintnyi szegénységi küszöböt sem érte el 2011-ben. Ebbe beleszámít a túlórapénz is.

Peruban a mangó termesztésért kis- és közepes farmok illetve nagy mezőgazdasági vállalatok versenyeznek; összesen körülbelül 5800 termelő. A piac körülbelül 15%-át kisbirtokosok látják el, akik fejenként kevesebb mint 2 hektár területtel rendelkeznek. Piura tartományban minden második mangótermelő ilyen kisbirtokos. A termelés 43%-át a 10 hektáros területtel rendelkező nagyobb termelők látják el. A tartomány termelőinek csupán tizede tartozik ebbe a csoportba

Mangó a szupermarketekben

A mangó ellátási láncának főbb szereplői: a termelő, a felvásárló, az exportőr, az importőr és az európai kiskereskedelmi lánc. Az ellátási lánc nyomon követése nehézkes és nehezen átláthatóak a kapcsolatok. A cégek nem szívesen adnak ki kereskedelmi adatokat.

A német Oxfam kutatásában vizsgált termelők a Magyarországon is jelenlévő Lidl-nek és a Metro-nak is szállítanak. Az láncok Németországban működő egységei részben nyilvánosságra hozták beszállítóik listáját és a kutatás keretében tájékoztattak kereskedelmi kapcsolataikról. Hasonló nyíltság nem sajnos mondható el ugyanezen vállalatok magyarországi tagjairól. A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2012-es, beszállítói kapcsolatokról érdeklődő kutatásában egyikük sem vett részt, a Lidl és a Metro még csak nem is válaszolt a megkeresésre.

A magyarországi láncok nem akarnak átláthatóak lenni

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2012 év végén 10 hazai üzletláncot keresett meg, hogy közvetlen információkat kérjen a magyarországi láncok beszállítói kapcsolatairól. A kutatásban többek között a mangó ellátási láncról is érdeklődtünk, megkérdeztük például azt is, hogy az üzletekben kapható termékek mekkora része rendelkezik bármilyen etikus, méltányos kereskedelmi vagy termelői minősítéssel, illetve, hogy pontosan kiktől vásárolják ezeket az árukat. Míg a németországban működő láncok legalább részben megosztották ezen adatokat a nyilvánosságal, addig Magyarországon teljes elzárkózást tapasztaltunk.

A kérdőívkitöltésben való részvételre felhívó levelünket minden vállalkozás megkapta postai és elektronikus úton is, azonban csak minden második válaszolt a felkérésre. Nem válaszoló kereskedelmi láncok: Co-op, Lidl, Metro, Reál, Tesco. Válaszoló üzletláncok, amelyek nem vettek részt a kutatásban: Auchan, Aldi, CBA, Spar, Penny.

Németországi szupermarketek kereskedelmi kapcsolatai perui mangó exportőrökkel

Gyártó és Exportőr

Importőr és szolgáltató

Kiskereskedő

Camposol S. A.

OGL Food Trade Lebensmittel GmbH

Lidl

Dominus S.A.C

Nature’s Pride

Metro

Peru Frut Tropical S.A.C.

 

Lidl*

Tropical Fruit Trading S.A.C.

Hars & Hagebauer BV

Aldi Nord**

Forrás: A német Oxfam összeállítása saját kutatás és a mangó kereskedelmben működő kis- és nagykereskedők és szakértők információi alapján.

* Tájékoztatása szerint a Lidl 2013-ban több, mint egy éve nem vásárolt a Peru Frut Tropical-tól

** A magyarországi Aldi az Aldi Süd-höz tartozik

 A német Oxfam vizsgálta továbbá a Kaiser’s (Tengelmann) és a Edeka (Netto) láncokat. Mivel ezek a vállalkozások nincsenek jelen Magyarországon, kihagytuk őket az áttekintésből.
 
Folytatjuk.

 

Jelen cikksorozat az Európai Unió támogatásával jött létre. A kiadvány tartalmáért kizárólag a Tudatos Vásárlók Egyesülete felelős, és az semmi esetre sem tükrözi az Európai Unió álláspontját

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás