| Tudatos Vásárló, Dr. Kiss-Benedek Damarisz
Hogy ne kelljen nagyítóval keresgélned az infókat – bankkártyákat teszteltünk
Banki szolgáltatókat teszteltünk a Tudatos Vásárlók Egyesületénél. Azt vizsgáltuk, hogy a bankok honlapján milyen könnyen elérhető és mennyi információ áll rendelkezésre a bankkártyák költségéről. Kik a legjobbak, és melyik az a bank, ahol úgy tűnik, a vizsgáltak közül a legkevésbé fontos a tájékoztatás? Nézd meg ingyenesen elérhető tesztünkben!
Valószínűleg nem csak ez alapján fogunk bankot választani, de mint minden szolgáltatásnál, így bankkártya igénylés előtt is érdemes tájékozódni a vele járó, egyszeri vagy rendszeres költségekről, és összehasonlítani a bankok erre vonatkozó ajánlatait.
Tesztünkben 10 szempont szerint vizsgáltuk meg 9 bank bankkártyára vonatkozó ajánlatát. Ezeket a bankokat néztük: Budapest Bank, CIB, Erste, K&H, Magnet, MKB, OTP, Raiffeisen, Unicredit.
Vizsgálatunk során csak a bankok weboldalán található információkat vettük figyelembe, és minden esetben az alap számlacsomagot és a legegyszerűbb kártyát választottuk ki. A kérdés az volt, hogy ha egy laikus fogyasztó a bankok online felületén kíván tájékozódni bankkártya ügyben, akkora a választáshoz leglényegesebb információkat megtalálja-e, és ha igen, ahhoz mennyit kell keresgélnie.
Eredmény
Az összesített szempontok alapján egyik pénzügyi szolgáltató sem kapta meg a maximálisan megszerezhető pontot. Miközben az egyértelműen kiderül mindegyik banknál, hogy a belföldi és a külföldi kártyás vásárlásnak nincs külön költsége, arra sehol sem kaptunk választ, hogy külföldi vásárlás vagy pénzfelvétel esetén milyen árfolyammal számol a bank.
A legtöbb bank oldalán tudunk tájékozódni például arról, hogy mennyibe kerül az első kártya vagy az elveszett kártya pótlása, mennyi a pénzfelvétel költsége saját automatából, de több bank is akadt, ahol egyáltalán nem volt ezekről információ, vagy az nem volt egyértelmű.
A teszt részletes eredménye ingyen megtekinthető itt >>>
A listát az OTP, a Magnet Bank és az Erste Bank vezeti, mert náluk volt a legkönnyebben megtalálható szinte az össze információ. Úgy tűnik a Budapest Banknál a legkevésbé fontos a tájékoztatás, ugyanis itt sok kérdésre nem kaptunk egyértelmű választ, de azt is jó sokáig kellett keresni.
Ha csupán az online felületet nézzük, akkor sok lényeges kérdés rejtve marad a fogyasztó elől. Ezért minden bank oldalán érdemes megnézni az ún. kondíciós listát is, ahol már lényegesen több adat áll rendelkezésünkre, de sajnos itt sem kapunk választ minden kérdésünkre. A legtöbb bank oldalán viszonylag hamar rátaláltunk a listára, a Budapest Bank és az Erste Bank oldalán viszont már komolyabb keresést igényelt a kondíciós lista megtalálása.
Elmondható, hogy valóban nincs egyszerű dolga annak, aki elkezdi tanulmányozni a kondíciós listákat (hirdetményeket), üzletszabályzatot, általános szerződési feltételeket, mert azok értelmezése sokszor nehézkes. Szerencsére több olyan kondíciós listát is láttunk, ahol egészen könnyen követhető táblázat segíti a fogyasztót az eligazodásban.
A szerző fogyasztóvédelmi jogász, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének munkatársa.
Kép: pixabay.com
Ha te is egy vagy a több mint egymillió olvasónkból, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését.
Így tudsz hozzájárulni Te is, hogy összegyűljön a 3.000.000 forint 2018. december végéig.
Rendszeres havi 1.000 Ft adomány
Rendszeres havi 2.000 Ft adomány
Rendszeres havi 5.000 Ft adomány
Rendszeres havi 10.000FT adomány
Egyszeri 5000 forint – kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség.
Bármennyit adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.
Ha banki átutalással támogatnál:
Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete
Bank neve: Magnet Bank
Számlaszám: 16200106-00108490-00000000
IBAN szám: HU40 1620 0106 0010 8490 0000 0000
Swift: HBWEHUHB
Köszönjük!
A cikk az Innovációs és Technológiai Minisztérium (FV-I-18) támogatásával készült.