fbpx

| S. Tóth András

Helyettesíthető a pálmaolaj?

Világszerte óriási a kereslet a pálmaolajra, a nápolyitól a krémeken át a biodízelig ezernyi termékben megtalálható. A kereslet kiszolgálása érdekében esőerdőket irtanak, így többek között kihalófélben lévő állatok pusztulnak el. Ezért a legnagyobb felelősség a nagyvállalatokat terheli. Utánanéztük, melyek nyitottak a változtatásra, és milyen más alternatíva létezik.

A pálmaolaj a növényiolaj-termelésnek és felhasználásnak mintegy 35%-át teszi ki. Élelmiszerekben, kozmetikumokban, gyógyszerekben, kenőanyagokban, sőt még a gépjárműveket hajtó biodízelben is megtalálhatjuk. Jelenleg a világ pálmaolaj termelésének csaknem 90%-át Indonézia és Malajzia adja.

Ameddig a szem ellát: Őserdő volt, most olajpálma-ültetvény

A legnagyobb fogyasztó Indonézia, mintegy 10 millió tonnával, majd India, Kína, de 5,8 millió tonnával az EU is az élmezőnybe tartozik.

Mi a baj a pálmaolajjal?

Ilyen mennyiségű olajhoz hatalmas földterületekre van szükség. A termelés fokozása érdekében az olajpálma-termesztő cégek a mezőgazdasági területek növeléséért csatornákat építenek az erdőkön keresztül, hogy a lápokat kiszárítsák, majd felégessék. A felégetett erdő nem képes már megújulni, az égés során mérhetetlen mennyiségű szén-dioxid szabadul fel.

Az indonéz erdők közel 75%-át már elpusztították, emiatt az orángutánok és a tigrisek felbecsülhetetlen értékű élőhelyei is megsemmisülnek – olvasható a Greenpeace honlapján.

Kampányok és sikerek

2008 óta a környezetvédelmi szervezet aktivistái és támogatói Európa-szerte tiltakozó akciókat kezdtek azon cégek ellen, akik Indonéziából származó pálmaolajat vásárolnak és használnak fel termékeikben.

A Greenpeace első kampányának eredményeként a legnagyobb pálmaolaj-felhasználó, az Unilever 10 nap alatt felhagyott korábbi gyakorlatával, és moratóriumot hirdetett az indonéziai erdőirtások ellen. Ezen felül a vállalat vezetői megkerestek más cégvezetőket, hogy kövessék példájukat.

Egyebek mellett a Nestlé, a L’Oreal, a Colgate-Palmolive, a Mars, a Safeway, a Delhaize, a Ferrero, a GAR és a Wilmar már felhagyott eddigi tevékenységével. A legtöbb cég, így például a Nestlé csatlakozva az RSPO-hoz (Roundtable for Sustainable Palm Oil – Fenntartható Pálmaolaj Kerekasztal) vállalta, hogy 2015-re az összes pálmaolaj-vásárlása kizárólag tanúsítottan fenntartható forrásból fog származni.

Az idei Greenpeace-kampány a Head&Shoulders gyártóját célozta meg. „Győzelem! A Procter & Gamble is felhagy az őserdők pusztításával Indonéziában.” – olvashattuk április 9-én a Greenpeace Magyarország Facebook-oldalán.

„Világszerte több mint 400 ezren küldtetek üzenetet, ezrek tüntettek az utcákon és a bevásárlóközpontokban az orángutánok és tigrisek felbecsülhetetlen értékű élőhelyének megmentéséért. Ez a siker nagyszerű példája az emberi összefogásban rejlő erőnek. Természetesen továbbra is rajta tartjuk a szemünket a P&G-n is, hogy biztosan betartsa vállalását.” – írták.

Mit vállalt a cég? Új fenntarthatósági célt tűzött ki annak érdekében, hogy a pálmaolaj-ellátási láncának tagjai ne vegyenek részt az erdőirtásban. „Az erdők védelme érdekében beszállítóinkkal, köztük a helyi kisgazdálkodókkal együttműködve igyekszünk az eddigieknél jobb beszerzési és gazdálkodási gyakorlatot kialakítani” – válaszolta kérdésünkre Boros Anita, a Procter&Gamble RSC Kft. pr és közösségi média managere.

Miért lehet megoldás a pálmaolaj helyettesítése?

*A cégek csökkenthetik a pálmaolaj- és az olajipartól való függőségüket.
*Ez eredményesebbé teheti az esőerdők és állatfajok megmentéséért vívott harcot. *Az alga sokkal inkább előállítható helyben, mint a trópusi növények, ezáltal is csökkenthető a távoli ellátásból fakadó széndioxid-kibocsátás.
*Ráadásul az algának nincs szüksége mezőgazdasági termőföldre, a környezetre gyakorolt hatása is csekély.
*Az algaolaj teljes nyomonkövethetőséget biztosít gyártóknak és kereskedőknek egyaránt.

A vállalat – amely szintén tagja az RSPO-nak – szeretne hatékony és hosszú távú megoldást találni a pálmaolaj fenntartható beszerzésére, egyúttal elkötelezett, hogy pozitív változások történjenek az egész ellátási láncban, nemcsak a Procter, de az egész iparág és a kisgazdálkodók számára is. Jelenleg kizárólag olyan tanúsítvánnyal ellátott pálmaolajat vásárolnak, amely megfelel az RSPO-szabványoknak.

„A P&G a termelési gyakorlat javítása érdekében beruház a beszállító kisgazdaságokba és együttműködik a helyi kisgazdálkodókkal, akiktől a termékek jelentős része származik. Ez a pálmaolaj ellátási lánc legbonyolultabb része. A cég hisz abban, hogy e területen jelentős és hosszabb távon is érvényesülő változásokat képes elindítani” – tette hozzá Boros Anita.

Alternatíva lehet az algaolaj?

Hosszútávon megoldást jelenthetnek a pálmaolaj-helyettesítők. Az Ecover a közelmúltban jelentette be, hogy pálmaolaj helyett algaolajat használ majd termékeiben. Nem ez volt az első próbálkozásuk, 2009-ben ők voltak az elsők, akik a pálmaolaj felületaktív anyagait repceolajjal helyettesítették.

Első lépésben a folyékony mosószerekben fogják használni az algaolajat, ezek a termékek várhatóan 2014 utolsó negyedévében kerülnek majd a boltokba – tájékoztatta a TudatosVásárló.hu-t Szabó András, a cég hazai képviseletének ügyvezetője.

„A vásárlók ugyanazt a termékminőséget és hatékonyságot fogják tapasztalni a folyékony mosószerekben. Az Ecover által kifejlesztett eljárásban a pálmaolaj úgy helyettesíthető az algaolajjal, hogy nem kell kompromisszumot kötni a minőség és hatékonyság rovására.” – vallja.

Az összetevő cseréje mérföldkő abban a harcban, ami a Föld néhány kihalással fenyegetett állatfajának megmentésért és az esőerdők megóvásáért folyik.

Kép: blog.wwf.blog.uk, malaysianpaloil.com, ecover

A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-13-C-0003 pályázat keretében valósult meg.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás