| S. Tóth András
Helyettesíthető a pálmaolaj?
Világszerte óriási a kereslet a pálmaolajra, a nápolyitól a krémeken át a biodízelig ezernyi termékben megtalálható. A kereslet kiszolgálása érdekében esőerdőket irtanak, így többek között kihalófélben lévő állatok pusztulnak el. Ezért a legnagyobb felelősség a nagyvállalatokat terheli. Utánanéztük, melyek nyitottak a változtatásra, és milyen más alternatíva létezik.
A pálmaolaj a növényiolaj-termelésnek és felhasználásnak mintegy 35%-át teszi ki. Élelmiszerekben, kozmetikumokban, gyógyszerekben, kenőanyagokban, sőt még a gépjárműveket hajtó biodízelben is megtalálhatjuk. Jelenleg a világ pálmaolaj termelésének csaknem 90%-át Indonézia és Malajzia adja.
Ameddig a szem ellát: Őserdő volt, most olajpálma-ültetvény
A legnagyobb fogyasztó Indonézia, mintegy 10 millió tonnával, majd India, Kína, de 5,8 millió tonnával az EU is az élmezőnybe tartozik.
Mi a baj a pálmaolajjal?
Ilyen mennyiségű olajhoz hatalmas földterületekre van szükség. A termelés fokozása érdekében az olajpálma-termesztő cégek a mezőgazdasági területek növeléséért csatornákat építenek az erdőkön keresztül, hogy a lápokat kiszárítsák, majd felégessék. A felégetett erdő nem képes már megújulni, az égés során mérhetetlen mennyiségű szén-dioxid szabadul fel.
Az indonéz erdők közel 75%-át már elpusztították, emiatt az orángutánok és a tigrisek felbecsülhetetlen értékű élőhelyei is megsemmisülnek – olvasható a Greenpeace honlapján.
Kampányok és sikerek
2008 óta a környezetvédelmi szervezet aktivistái és támogatói Európa-szerte tiltakozó akciókat kezdtek azon cégek ellen, akik Indonéziából származó pálmaolajat vásárolnak és használnak fel termékeikben.
A Greenpeace első kampányának eredményeként a legnagyobb pálmaolaj-felhasználó, az Unilever 10 nap alatt felhagyott korábbi gyakorlatával, és moratóriumot hirdetett az indonéziai erdőirtások ellen. Ezen felül a vállalat vezetői megkerestek más cégvezetőket, hogy kövessék példájukat.
Egyebek mellett a Nestlé, a L’Oreal, a Colgate-Palmolive, a Mars, a Safeway, a Delhaize, a Ferrero, a GAR és a Wilmar már felhagyott eddigi tevékenységével. A legtöbb cég, így például a Nestlé csatlakozva az RSPO-hoz (Roundtable for Sustainable Palm Oil – Fenntartható Pálmaolaj Kerekasztal) vállalta, hogy 2015-re az összes pálmaolaj-vásárlása kizárólag tanúsítottan fenntartható forrásból fog származni.
Az idei Greenpeace-kampány a Head&Shoulders gyártóját célozta meg. „Győzelem! A Procter & Gamble is felhagy az őserdők pusztításával Indonéziában.” – olvashattuk április 9-én a Greenpeace Magyarország Facebook-oldalán.
„Világszerte több mint 400 ezren küldtetek üzenetet, ezrek tüntettek az utcákon és a bevásárlóközpontokban az orángutánok és tigrisek felbecsülhetetlen értékű élőhelyének megmentéséért. Ez a siker nagyszerű példája az emberi összefogásban rejlő erőnek. Természetesen továbbra is rajta tartjuk a szemünket a P&G-n is, hogy biztosan betartsa vállalását.” – írták.
Mit vállalt a cég? Új fenntarthatósági célt tűzött ki annak érdekében, hogy a pálmaolaj-ellátási láncának tagjai ne vegyenek részt az erdőirtásban. „Az erdők védelme érdekében beszállítóinkkal, köztük a helyi kisgazdálkodókkal együttműködve igyekszünk az eddigieknél jobb beszerzési és gazdálkodási gyakorlatot kialakítani” – válaszolta kérdésünkre Boros Anita, a Procter&Gamble RSC Kft. pr és közösségi média managere.
Miért lehet megoldás a pálmaolaj helyettesítése?
*Ez eredményesebbé teheti az esőerdők és állatfajok megmentéséért vívott harcot. *Az alga sokkal inkább előállítható helyben, mint a trópusi növények, ezáltal is csökkenthető a távoli ellátásból fakadó széndioxid-kibocsátás.
*Ráadásul az algának nincs szüksége mezőgazdasági termőföldre, a környezetre gyakorolt hatása is csekély.
*Az algaolaj teljes nyomonkövethetőséget biztosít gyártóknak és kereskedőknek egyaránt.
A vállalat – amely szintén tagja az RSPO-nak – szeretne hatékony és hosszú távú megoldást találni a pálmaolaj fenntartható beszerzésére, egyúttal elkötelezett, hogy pozitív változások történjenek az egész ellátási láncban, nemcsak a Procter, de az egész iparág és a kisgazdálkodók számára is. Jelenleg kizárólag olyan tanúsítvánnyal ellátott pálmaolajat vásárolnak, amely megfelel az RSPO-szabványoknak.
„A P&G a termelési gyakorlat javítása érdekében beruház a beszállító kisgazdaságokba és együttműködik a helyi kisgazdálkodókkal, akiktől a termékek jelentős része származik. Ez a pálmaolaj ellátási lánc legbonyolultabb része. A cég hisz abban, hogy e területen jelentős és hosszabb távon is érvényesülő változásokat képes elindítani” – tette hozzá Boros Anita.
Alternatíva lehet az algaolaj?
Hosszútávon megoldást jelenthetnek a pálmaolaj-helyettesítők. Az Ecover a közelmúltban jelentette be, hogy pálmaolaj helyett algaolajat használ majd termékeiben. Nem ez volt az első próbálkozásuk, 2009-ben ők voltak az elsők, akik a pálmaolaj felületaktív anyagait repceolajjal helyettesítették.
Első lépésben a folyékony mosószerekben fogják használni az algaolajat, ezek a termékek várhatóan 2014 utolsó negyedévében kerülnek majd a boltokba – tájékoztatta a TudatosVásárló.hu-t Szabó András, a cég hazai képviseletének ügyvezetője.
„A vásárlók ugyanazt a termékminőséget és hatékonyságot fogják tapasztalni a folyékony mosószerekben. Az Ecover által kifejlesztett eljárásban a pálmaolaj úgy helyettesíthető az algaolajjal, hogy nem kell kompromisszumot kötni a minőség és hatékonyság rovására.” – vallja.
Az összetevő cseréje mérföldkő abban a harcban, ami a Föld néhány kihalással fenyegetett állatfajának megmentésért és az esőerdők megóvásáért folyik.
Kép: blog.wwf.blog.uk, malaysianpaloil.com, ecover
A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-13-C-0003 pályázat keretében valósult meg.