fbpx

| Domokos Katalin

A házasságban több gyümölcs fogy?

Azt tudjuk, hogy nem járunk rosszul, ha sok zöldséget, gyümölcsöt fogyasztunk, de kérés, hogy segítenek-e ezen a kampányok, vagy ha megházasodunk? Egyáltalán mi befolyásolja gyümölcsfogyasztási szokásainkat?

Mint étkezési szokásaink általában, gyümölcs- és zöldségfogyasztási szokásainkat is meghatározzák bizonyos adottságok, társadalmi, kulturális környezetünk. A kutatások szerint a magasabb jövedelem mellett (az alacsony jövedelműek kevesebb zöldséget, gyümölcsöt fogyasztanak), a magasabb végzettség is magasabb zöldségfogyasztással jár.

Általánosságban elmondható, hogy a nők több gyümölcsöt, zöldséget esznek. Ráadásul, ez a különbség már iskolás kor előtt is megfigyelhető, tehát már akkor, amikor a táplálkozással kapcsolatos ismeretek még kevéssé döntőek.

A kor szintén meghatározó tényező: ahogy nő a gyermek, úgy szokik le a zöldségekről, gyümölcsökről. A felnőttek között ezzel szemben a korral egyre nő a fogyasztás, ami az átfogóbb tudással, magasabb jövedelemmel, életmódhoz kötődő szokásokkal, például a főzéssel töltött idővel magyarázható.

 

Család, társadalmi támogatás, ismeretek

A házasság, különösen férfiak esetében, pozitívan hat a gyümölcs- és zöldségfogyasztásra mind a mennyiséget, mind a változatosságot illetően. A gyerekek gyümölcs-, zöldségfogyasztása összefügg azzal, mennyit fogyasztanak a szülők. A kutatások szerint e tekintetben is a jó példa, különösen a közös étkezések, a színben és textúrában egyaránt változatos ételek, az újrapróbálkozás jár sikerrel. A ráerőszakolás eredménytelen, sőt, jellemzően ellenkező hatást ér el.

A gyermekként megszokott helyes étkezési szokások meghatározzák a felnőttkori fogyasztást.  Minél kisebb korban szokik hozzá egy gyermek, az adatok szerint annál biztosabb, hogy nagyobb gyerekként, majd felnőttként is zöldségfogyasztó lesz.

 

Hitek, tévhitek

Táplálkozási ismereteink különösen meghatározóak a tekintetben, hogy mennyi zöldséget, gyümölcsöt fogyasztunk. A nők e téren tájékozottabbak a férfiaknál, akik kevéssé ismerik a helyes étrendet, illetve nincsenek tisztában a helytelen táplálkozással járó veszélyekkel, ráadásul kevéssé járatosak a főzésben is.

A vizsgálat szerint a pszichés tényezők közül az önbizalom és önbecsülés különösen pozitívan hat a gyümölcs- és zöldségfogyasztásra. A korábban leírt fogyasztási adatokat ismerve meglepő, hogy az uniós állampolgárok nagy többsége úgy véli, kellően egészségesen, 20%-uk egyenesen úgy, nagyon egészségesen táplálkozik.

A többség tisztában is van vele, hogy ehhez kellő mennyiségű zöldséget és gyümölcsöt kell ennie, a hiba tehát valószínűleg nem a szándékban van – mi, európaiak egyszerűen nem tudjuk, mennyi a kellő mennyiség.

Arra a kérdésre, mi az akadálya a helyes táplálkozásnak, két fő okként az európaiak az időhiányt és a kivitelezési (beszerzés, feldolgozás) nehézségeket jelölik meg.

 

Változhat a helyzet?

Minthogy az alacsony fogyasztás okai összetettek, társadalmi szinten változást is csak komplex megoldás hozhat. Az egyértelmű, hogy a helyes étkezési szokásokat a gyermekkorban kell kialakítani, ezért a legtöbb kezdeményezés ezt a korosztályt, ezen belül is az iskolásokat célozza meg.

Az iskolai „nevelés” pedig annál hatékonyabb, minél több formában, minél kreatívabban hozza kapcsolatba a diákokat a zöldség-, gyümölcsfogyasztással. A főzőórákhoz hasonló tevékenységek sokkal eredményesebbek lehetnek, mint egy végigunt tanóra a gyümölcsök vitamintartalmáról. És még valami: a kutatások szerint a legalább egy éven át futó programok érik csak el a kellő hatást.

A felmérések szerint az iskolákban rendszeresen kiosztott zöldség, gyümölcs is jó hatásfokkal neveli a gyermekeket a helyes táplálkozásra, csakúgy, mint az, ha a szülőket és a tanárokat is bevonják a programba. Kiemelt szerepe van a helyes táplálkozásra való nevelésben az iskolai étkeztetésnek, a menzáknak.

 

Próbálkoznak

Hazánkban a 2012/13-mas tanévben is folytatódik az Európai Unió szerte népszerű Minden napra egy alma mottójú Iskolagyümölcs-program. A résztvevő iskolák alsó tagozatosai napi egy adag gyümölcshöz, zöldséghez jutnak ingyen, ami igen direkt, hatékony eszköz lehet.

Magyarországon a nemzetközi 5aDay program (ami a napi ötszöri zöldség-, gyümölcsfogyasztást hirdeti) alapján 1997-ben az agrárminisztérium támogatásával indult el a Naponta3x3 program.

A “Fogyasszon naponta 3×3-féle zöldséget, gyümölcsöt az egészségért!” mottójú kampány célja kettős: a fogyasztás növelésével a hazai zöldség- és gyümölcstermesztők, feldolgozók, kereskedők számára igyekszik piacot bővíteni. Ez egyszerre túl soknak is tűnik – ha ilyen sokaknak kedvez, könnyen elsikkadhat az eredeti cél, az egészséges táplálkozásra nevelés.

A kampány a 3 évesektől a felnőttekig mindenkihez szól. A csatlakozó óvodákban oktatási csomaggal, egészségnevelő játékokkal van jelen, az iskolákba oktatási segédanyagot juttat el, rajzversenyeket, drámapályázatot ír ki, illetve gyermekmagazinokban és televízióban helyezi el hirdetéseit. A kampány honlapján általánosságban szerepel elemként „az iskolai büfékben és az éttermekben a zöldség és gyümölcs ellátás folyamatos fenntartása”, az étkezési szokások kialakításának egyik fontos elemét, a menzákat azonban nem érinti.

 

Néhány ország zöldség- és gyümölcsfogyasztást népszerűsítő programja gyermekek számára:

 

Kép [cc] altopower

 

A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-11-D-0007 pályázat keretében valósult meg.

 

***

Tetszik a TudatosVásárló.hu, és szívesen olvasod a cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellet

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás