fbpx

| Tudatos Vásárló

Hatékonyabb energia

„Rajtunk, egyéneken múlik, hogy megtegyünk mindent, amit lehet, bármilyen kevés is az. Az, hogy egy lámpa lekapcsolása jelentéktelennek tűnik, még nem jelenti azt, hogy nem kell megtennünk.” [XIV. Dalai Láma] (tovább…)

Az emberiség évszázadokig úgy használta a bolygó erőforrásait, hogy nem gondolt a jövőre. Az utóbbi 30 évben a globális energiafelhasználás majdnem 70%-kal nőtt. Ráadásul a következő 15 évre évi további 2%-os növekedést jósolnak. A világszerte egyetlen év alatt elfogyasztott olajmennyiség létrehozásához egymillió évre volt szüksége a természetnek. A becslések szerint a világ olajtartalékai 30 év múlva kimerülnek. Hagyományos energiaforrásaink – a szén és az olaj – fosszilis fűtőanyagok. Nevüket onnan kapták, hogy állatok és növények a földtörténeti ókorban megkövesedett maradványaiból jöttek létre évmilliók alatt.

“Okos élet”

A Japán Energiatakarékossági Központ ezen a néven indított kampányt, melynek célja egy újfajta, energiatakarékos életmód népszerűsítése a tömegmédia – újságok, tévé, rádió –, valamint plakátok, szórólapok és videofilmek segítségével. Télen és nyáron, amikor magas az energiafogyasztás, energiatakarékossági kampányokat szerveznek Japán nagyvárosaiban. Az alacsony energiaigényű divat népszerűsítésére „Okos kollekció” címmel kiállításokat rendeznek Tokióban és Oszakában. A szervezet felméréseket is folytat: az étkezési szokások témájában végzett kutatása például kiindulópontja lett az energiatakarékos főzőedényekkel, élelmiszergyártással és –elosztással kapcsolatos ötletek támogatásának. Az irodai gépeket is átvizsgálták: céljuk a készenléti állapotú készülékek energiafogyasztásának csökkentése volt. A szervezet felmérési eredményeit plakátokon, kiadványokban, újsághirdetésekben és a honlapján is közzéteszi.

Az ELI kampány (Efficient Lighting Initiative, Hatékony Világítási Kezdeményezés) 2002. október és 2003. február között zajlott az E-misszió Természet- és Környezetvédelmi Egyesület szervezésében. A kampány az energiatakarékos kompakt fénycsövek használatát népszerűsítette, és bemutatta a fénycsövek használatával elérhető megtakarítási lehetőségeket. Az ELI kampány céljai: – a világításra használt energiamennyiség csökkentése – a környezetszennyezés és a globális felmelegedés minimalizálása – és mindezekkel rengeteg pénz megspórolása!

A fosszilis üzemanyagok túlzott mértékű használata magas szennyezettséget eredményezett (hiszen elégetésük által szén-dioxid kerül az atmoszférába, ez elősegíti a globális felmelegedést – lásd a következő fejezetet –, és savas esőket okoz). Csökkentenünk kell a Föld véges természeti erőforrásaitól való függőségünket. Alternatív, megújuló energiaforrásokra van szükségünk – azonnal. Sajnálatos módon a szél-, a nap– és a vízenergia, a geotermális és a biomasszából származó energia használata még nem elterjedt. Mi az oka? A kormányzatok energiapolitikája a hagyományos energiaforrásokat részesíti előnyben. Szükség lenne tőkére, a kutatások támogatására és az alternatív energiaforrások népszerűsítésére. A tisztább energiatermelési technológiák fejlődésével és hatékonyabbá válásával párhuzamosan ez a helyzet remélhetőleg megváltozik a közeljövőben.

Új energia ’juice’

A Greenpeace az nPower nevű céggel közösen indította útjára a zöld energia egyesült királyságbeli bevezetéséért Juice elnevezésű kezdeményezését, amely elsőként kínál a hagyományossal megegyező árú alternatív energiát. A Juice a szélenergiát hasznosítja, mely nemcsak megfizethető árú, de képes kielégíteni a folyamatosan bővülő igényeket, hisz minden 50 000 előfizető után újabb szélerőművet építenek. Addig is, az előfizetők a már létező megújuló energiaforrásokból kapják a zöld energiát.

A Saywite nevű perui ifjúsági szervezet célja, hogy napelemek telepítésével biztosítson megújuló energiát vidéki falvak orvosi rendelőinek. A csoport megszervezi a panelek felszerelését; helyi és egyetemi diákokat képeznek ki a projektben részt vevők támogatására; segítséget adnak a panelek karbantartásához; valamint környezetvédelmi előadásokat tartanak. A Saywite egyéb projektekbe és kampányokba is bekapcsolódott. Szélerőművet építenek, hogy bebizonyítsák, ez életképes alternatívája a fosszilis üzemanyagoknak. Az autóhasználat kiváltására állomásokat hoznak létre közös használatú bicikliknek.

Az energia legtöbb tevékenységünkhöz: főzéshez, fűtéshez és az ipari gyártáshoz is elengedhetetlen. Az energiahasználatnak, -termelésnek és -pocsékolásnak azonban megvannak a maga következményei. Az autók után az energia a legnagyobb szennyezési forrás a Földön. Az energiatakarékosság szerteágazó téma, globális és egyéni szintű megoldásokat is kínál. A mindennapjainkban sokféle módon csökkenthetjük energiahasználatunkat. Ne feledjük, hogy energiamegtakarítással pénzt is spórolunk! A levegő és a víz fűtése együttesen egy háztartás energiaszámlájának 75%-át teszi ki. Az energia növekvő költségei miatt az energiatudatosság egyre inkább elengedhetetlen követelménnyé válik.

Néhány jó tipp… Néhány példa arra, hogyan lehet kevesebb energiát fogyasztani otthon:

– Kapcsold ki! A készenléti állapotban (stand by) levő tévé is jelentős energiát fogyaszt: a bekapcsolt által elhasznált energia ¼-ét.

– Vásárolj energiatakarékos kompakt fénycsövet. Kapcsold le a lámpát az üres szobákban.

– Csavard le a hőszabályzót néhány fokkal. Ha fázol, inkább vegyél fel még egy réteg ruhát, ne a fűtést kapcsold be.

– Ne használj több meleg vizet, mint amennyire szükséged van – zuhanyozz, vagy oszd meg a fürdővizet.

– Hálózati áramot használj, amikor csak lehetséges. A lemerült elemek rendkívül szennyezőek. Ha elemekre van szükséged, használj újratölthetőeket.

– Szigeteld az ajtókat és az ablakokat.

– A régi háztartási gépeket energiahatékony újakkal cseréld le. Az Energy Star önkéntes címkézési programot az USA Környezetvédelmi Hivatala vezette be 1992-ben. Eredeti célja, hogy a széndioxid-kibocsátás csökkentése érdekében megjelölje és népszerűsítse az energiahatékony termékeket. Mára az Energy Star címkéket megtalálhatjuk a legtöbb új otthonban, az építőiparban, a háztartási fűtő és hűtő termékeken, használják a legtöbb berendezés, irodagép és világítás esetében, a fogyasztói elektronikában és még sok helyen. Az Energy Star-t emrég az Európai Bizottság is átvette, így globális energiahatékonysági címkévé vált.

Tudj meg többet: https://selectra.co.uk/energy/guides/market/repp-crest, www.eren.doe.gov, www.mgte.hu, www.xsany.hu

A cikk eredetije a youthXchange című kiadványban olvasható.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás