fbpx

| Szvetelszky Zsuzsa

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Ha férfi vagy…

Légy férfi! – ezzel a címmel zajlott Budapesten ősszel a Magyar Fogyasztó Konferencia, ahol a vezértéma mentén persze sok szó esett a hölgyekről is.

Pár hónapja, a női fogyasztóról szóló konferencia óta tudjuk, hogy átlagnő nincs, csak a piackutatók fejében. De vajon átlagférfit talál-e a marketinges, ha termékét minél célzottabban akarja elsózni?

Sokféleképpen jellemezték az előadók az erősebb nem tagjait: „…a férfiak belebutultak a kabarék által kialakított kisstílű, anyósutáló, feleségsárkányt pitin kijátszani próbáló lúzer szerepébe. Az autók már csak zümmögnek, az arcbőrük pihe-puha, háborút csak tévében néznek…” (Erdélyi Zsolt, Monoconsulting).

A nemek közti egyenlőség alaposan megbonyolítja a modern férfiasság fogalmát, olyannyira, hogy nincsenek is vegytiszta típusok. Az überszexuális, a nyuszi, a családfenntartó, az énközpontú, az el nem kötelezett, a modern irányító – mindegyik alkalmi kategória, amelyek hosszabb-rövidebb ideig érvényesek, s arról szólnak, hogy a férfitrendek bizony igen gyorsan módosulnak.

Pedig a Harcos, a Bölcs, a Felfedező, az Uralkodó archetípusa ma is köztünk él, csak megváltozott formában, mint hajdanán. A Discovery Networks EMEA 15 országban végzett kutatást 12 000 férfi bevonásával, és beszédes eredményekre jutottak.

Kimutatták, hogy a férfiak ma gyakran harmincas éveik végén jutnak el a férfivá válás olyan hagyományos állomásaihoz, mint a saját lakáshoz jutás vagy a gyermekvállalás. E tény egyik magyarázata, hogy az apaság igen fontos a számukra: annyira, hogy egészen addig halogatják, míg anyagilag és érzelmileg teljes mértékben fel nem készülnek rá.

 

Nehéz egyszerre erősnek és érzékenynek is lenni

A felkészülésre nagy szükség van: a férfi-női viszonyok szövevényesebbek mint valaha az emberiség történelme során. Nehéz egyszerre erősnek és dominánsnak, közben pedig nyíltnak és érzékenynek is lenni. Másfelől nézve azonban könnyebb is, hiszen ma egyenesebb a párbeszéd a nemek között, mint korábban, s ennek köszönhető, hogy például a szex sem tabutéma többé.

Azzal is farkasszemet kell nézniük korunk férfijainak, hogy a munka és a pénzkeresés kiszámíthatatlan helyzetek elé állítja őket a válság idején (ezt hívja a közbeszéd dzsungelharcnak), miközben – ahogy a kutatás bemutatja – Lengyelországban és Romániában a férfi nem férfi, ha nem tud gondoskodni a családjáról.

Egyensúlyra és elégedettségre törekszünk a stressz és a feszültség korában: ezért lehet, hogy olyan elfogadhatóan él meg egymás mellett a hedonizmus és az egészséges életstílus képviselete is a férfias attitűdök körében. Hiszen, „a férfiasság lényege, hogy az ember laza és gondtalan”.

A lényeghez tartozik a szakértelem is: a profizmus és a magas szinten űzött hobbi a legjobb társadalmi tőke – nem a mindent hozzáértéssel bütykölgető ezermester új modellje, hanem az expert lép előtérbe, aki tisztában van azzal, hogy nemcsak a tudása számít, hanem a szakértői imázs is.

A fiatal magyar férfiak konzervatívak a pénzügyekben: inkább a hosszabb távú megtakarítást választják hitel helyett. Kérdés, hogy vajon mennyiben függ a pénztárcától, hogy egy fiú elkezdje kialakítani saját férfiassági modelljét – természetesen a modern kor elvárásainak megfelelően.

Nagy kihívás rátalálni arra a férfiszerepre, amelyben a társadalom és önmaguk előtt is kényelmesen érzik magukat. Nincsenek világos és egyértelmű példaképek, mindenki maga állítja be az egyensúlyt modern és hagyományos között.

Ha a pénzügyekben konzervatívak is, modern a szemléletük a párkapcsolatot illetően, ahol nagy szerepe van az egyenlőségnek. Érzelmileg pedig jobban meg tudnak nyílni, mint az előző generációk tagjai, akik közül sokan éjjel-nappal az „erős harcos” maszkját hordták.

 

Nyitottak a környezeti szempontokra

Bus István, a konferencia utolsó előadója beszélt arról, hogy miért fontos ma egy férfinak a környezeti szempontok figyelembe vétele a vásárláskor, miért érez egyre több férfi aggodalmat annak láttán, hogy „mi lesz itt nemsokára”, ha nem teszünk valamit a természet védelmében. Valószínűleg nagy hatása van a médiának is, ahol mind többször bukkan fel az ökológia témája, de ne hanyagoljuk el a személyes hatásokat sem.

Ha egy férfi aktívan bevonódik a gyereknevelésbe, és az otthon fenntartásának a folyamataiba, akkor rálát azokra a folyamatokra, pontokra is, ahol a zöld gondolat több mint létjogosult. Felméri, mennyi szemét termelődik egy nap a háztartásban, hány csomag étel romlik meg a hűtőben, mekkora a fogyasztás akkor, ha ügyelünk a csapokra és a kapcsolókra – és mennyivel több, ha nem.

A társadalom önszerveződő módon válik egyre sokszínűbbé, így lesz lassacskán szó szerint mérhetetlen a változatosság. Ez pedig nagy kihívást jelent azoknak, akik eddig csípőből céloztak hatalmas csoportokra reklámjaikkal.

A csoportot egyének alkotják, akik egyre figyelmesebben beszélgetnek egymással választásaikról, és egyeznek meg abban is, hogy a reklám, amit évtizedekkel ezelőtt még mindenhatónak vélt a marketing, de pár éve lekerült a bosszantó témák közé, ma már háttérzajként is mind kisebb szerepet kap az életünkben.

 

Kép [cc] dunechasser

 

A cikk az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás