
| Tudatos Vásárló
Ha élelmiszer, magyar legyen
A hazai lakosság fele odafigyel ara, hogy magyar terméket válasszon, de ez elsősorban az élelmiszerekre vonatkozik. A döntési szempontok között viszont még mindig az ár vezeti a listát.
A lakosság mindenekelőtt az élelmiszerek esetében
ragaszkodik a magyar áruhoz, közülük is külön kiemelve a hús- és hentesárut, a
tejet és tejtermékeket, illetve a zöldség- és gyümölcsféléket. A megkérdezettek
52%-a ha teheti, magyar terméket részesít előnyben – ezek a legfontosabb
megállapításai az Ipsos válságkutatás-sorozatának.
Az Ipsos Zrt. 2009 folyamán több hullámban is felmérte a
lakosság és a vállalatok körében a válsággal kapcsolatos véleményeket,
félelmeket és tapasztalatokat. A kutatás legutóbbi hullámai kiemelten
foglalkoztak a magyar termékekkel: mely termékkategóriákban fontos, hogy a
termék magyar származású legyen? A lakosság körében mi számít magyar terméknek?
Mi alapján ítéljük meg egy termékről, hogy az magyar-e?
A kutatás eredményeként megállapítható, hogy a lakosság
mindenekelőtt a különböző élelmiszerféleségek esetében ragaszkodik a magyar
áruhoz, ezek közül is külön kiemelve a hús- és hentesárut, a tejet és
tejtermékeket, illetve a zöldség- és gyümölcsféléket. Magyar terméknek a
válaszadók szerint elsősorban az számít, amit magyar alapanyagokból
készítettek, illetve amelyik védjeggyel ellátott. Nem elhanyagolható szempont
ezek mellett az sem, hogy magyar tulajdonú vállalat gyártja-e az adott
terméket, illetve hogy az régi, hagyományos terméknek számít-e.
Egy élelmiszer-termék megvásárlásakor, talán nem meglepő,
hogy az ár a legfontosabb szempont, ezt követi a minőség, az akciók és a
kedvelt íz. A termék származása az 5. helyen áll, mint prioritás. Az eredmények
összesítése alapján elmondható, hogy nem könnyű felismerni a magyar termékeket.
A válaszadók 2/3-a szerint a magyar és külföldi termékeket nehéz
megkülönböztetni egymástól. A termék származási helyéről a csomagolás
árulkodik, a válaszadók 85%-a is ezt tartja a megfelelő információforrásnak. A
márkanév 31%-ban, a név maga pedig 21%-ban járul hozzá ahhoz, hogy el tudjuk
dönteni, honnan származik az adott termék.
A megkérdezettek 52%-a ha teheti, magyar terméket emel le a
polcról, míg 40%-uk terméktől függően dönti el, hogy a magyart vagy inkább a
külföldit preferálja. A maradék 8% általában nem részesíti előnyben a magyar
termékeket. A válság következtében a válaszadók 20%-a vásárol gyakrabban magyar
terméket, 69% ugyanolyan mértékben, míg 11% vásárlásai során ritkábban
választja a válság kezdete óta a magyar termékeket. A magyar eredet tehát
minősíthető egyértelmű termékelőnynek, önmagában azonban még nem záloga a
sikernek.
Forrás: Ipsos