fbpx

| Szabó Rozi

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

„Gyerekreklám nélkül nincs gyerekmédia sem”

Továbbra is reklámok célpontjai a gyerekek, de legalább drasztikusan csökkent a 12 éven aluliaknak szóló egészségtelen élelmiszerek reklámjainak a száma. Interjú dr. Fazekas Ildikóval, az Önszabályozó Reklámtestület főtitkárával. 

A magyarországi Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) is szerepet vállalt a gyermekelhízás visszaszorításáért létrejött EU Pledge kezdeményezésben. A 2012 óta tartó program kulcsfigurái az élelmiszeripari szereplők, akik önkéntes vállalásaikkal támogatják a cél megvalósulását. A részletekről dr. Fazekas Ildikó ÖRT főtitkárát kérdeztük.

 

dr. Fazekas Ildikó, az ÖRT főtitkára

 

Miről szól az EU Pledge?

Létezik egy Táplálkozás, Testmozgás és Egészség Európai Uniós Platform, amelynek megbeszélésein a témához kapcsolódó ipari szereplők, civil szervezetek és jogalkotók is jelen vannak. A platform fő célja az elhízás visszaszorítása, ennek érdekében az élelmiszeripari és kereskedelmi cégek önkéntes vállalásokat tesznek, ezt hívják EU Pledge-nek.

 

Milyen vállalások ezek?

A végső cél az elhízás csökkentése. Ennek megfelelően a vállalások is ehhez kapcsolódnak. Alapvetően arra tesznek vállalást, hogy visszaszorítsák a 12 éven aluli gyerekeknek szóló élelmiszertermékek reklámozását. Itt azokról a termékekről van szó, amelyek nem feltétlenül kívánatosak a gyerekek számára. Hogy melyek mennek át a rostán, melyek nem, azt az egységes „nutrition criteria” határozza meg, amely a tejtermékektől a húsokon át a gabonapelyhekig minden élelmiszertípushoz meghatározott tápanyagérték-követelményeket rendel. Ez alapján egyértelműen besorolható az adott termék. A cégek választhatnak, hogy nem reklámoznak olyan ételeket, amelyek nem felelnek meg ezeknek a kritériumoknak, vagy egyáltalán nem reklámoznak a 12 éven aluli korosztály számára (televízióban, online, offline).  Ezeken belül vannak egyéni vállalások is, az EU Pledge oldalon részletesen meg lehet nézni a vállalásokat, az éves jelentésekkel együtt. Ez az egész egyéb pozitív változásokat is hoz magával, például a „tápanyag-kritériumok” arra is ösztönzik a cégeket, hogy felülvizsgálják receptúráikat, és adott esetben változtassanak azokon.

 

Milyen szerepe van az Önszabályozó Reklám Testületnek ebben a folyamatban?

Az ÖRT, ahogy Európában a hasonló szervezetek, a legtöbb helyen az ellenőrzésben, a monitoringban a szaktudást adja, illetve felkészítő tréningeket tart a cégeknek.

 

Milyenek ezek a tréningek?

Nagyon gyakorlatiasak és konkrétak. Segítünk abban, hogyan tudnának megfelelni a vállalásoknak. Konkrét reklámötleteket is véleményezünk. Milyen legyen a hang, az animáció, a kép, mitől szól a gyerekhez, mitől a szülőhöz. Jelenleg 12 céggel dolgozunk együtt, ebben vannak édesipari cégek (pl. Bonbonetti, Nestlé), a tejipari cég, pl. Danone, de ott van a McDonald’s, Burger King is. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a magyar piacon a cégek nagyon óvatosak. Van olyan, amelyik már a reklámkészítés első lépcsőjében kikéri a véleményünket.

 

A korhatárt 12 évnél húzták meg. Mi minősül 12 éven aluliaknak szóló reklámnak? Hogyan dől el, hogy melyik oldalra esik egy hirdetés?

Nagyon pontosan dől el.  A televízióban és az offline/online sajtóban is ugyanúgy: nézettség, olvasottság, látogatottság alapján. A kérdés, hogy a célközönségnek hány százaléka esik a 12 éves korosztályba, illetve az alá. A nézettség, látogatottság megállapítását nagyon drága monitoring vizsgálatokkal végzik. Amikor 2012-ben elindult a vállalás, akkor az összes néző 50 százalékának kellett 12 éven felülinek lennie. Ennek oka, hogy vannak olyan műsorok, ahol a nagyobb testvér is, családanya, nagyszülők nézik. Ezt a nézettségi arányt mostanra felemelték 60 százalékra. Ennek következtében a gyerekcsatornák, illetve a gyerekműsorok idősávjából gyakorlatilag teljesen kikerültek ezek a reklámok.

 

Mint jelent ez számokban?

Egy példa: Az Accenture 2013-as felmérése 2005 első negyedévének televíziós reklámsugárzásait vetette össze 2013 első negyedévének hasonló metszetével. A mintául választott hat EU-tagállam (Franciaország, Németország, Magyarország, Lengyelország, Portugália, Spanyolország) gyermekeknek szóló tévéműsoraiban az elmúlt nyolc évben a gyermekek kitettsége a nem kifejezetten az ő igényeikre szabott élelmiszerek reklámjainak átlagosan 83%-kal csökkent. Ha nem csak a gyermekműsorokat, hanem minden műsort tekintetbe veszünk, ilyen tévéreklámokból átlagosan 44%-kal kevesebbet sugároztak. Azt hiszem, ez figyelemreméltó.

 

 

 

Hogyan ellenőrzik a vállalások betartást?

A cégektől független monitoring cég végzi a különböző méréseket, amiket aztán még felülvizsgálnak. Az online-ban az önszabályozó szervezeteket kérik partnerként. A 2014-es monitoring eredménye tévére 98,5%, honlapokra (vállalatok saját honlapjaira) pedig 97% volt. Ha a programban való részvételt a cégek első emberi vállalják, akkor ezt ők nagyon komolyan szokták venni. Sőt, azt kell, hogy mondjam, igen rossz néven veszik, ha aztán meg valahol kiderül, hogy valami nem felelt meg. A monitoring úgy készül, hogy a cégek nem is tudják pontosan, hogy mi mikor és milyen reklámokat ellenőrzünk. És nem is mi referálunk az eredményekről, mi csak elküldjük azokat.

 

Mi a helyzet a többi médiummal?

A klasszikus médiumok közül a televíziónak van a legnagyobb hatása, ezért is indult ezzel az EU Pledge. Aztán jött a weblap (márkák, gyártók oldala), és szép lassan folytatódik a sor. 2014 novemberében az EU Pledge tagok megállapodtak abban, hogy a hirdetésekre vonatkozó szabályokat kiterjesztik egyéb médiumokra is: rádió, mozi, DVD/CD-ROM, direct marketing, product placement, interaktív játékok, mobil és SMS marketing. Ez jövő év végétől lép életbe. A magyar piacon egyébként a termékelhelyezést most sem lehet használni, ahogy az iskolai reklámozás sem megengedett.

 

Ha kritizálni akarnám, azt mondanám, hogy az ilyen önkéntes szabályozások arra jók, hogy kikerüljék a törvényi szabályozást. Egyáltalán, mennyire etikus az, hogy vannak a gyerekeknek reklámok?

Ez egy folyamatosan visszatérő dolog. A legegyszerűbb választ fogom mondani. Ha nincs gyereknek szóló reklám, akkor nincs a gyereknek szóló média sem. Akkor a gyerek nem a gyerekcsatornát fogja nézni, hanem a felnőtteknek szóló csatornát, és az nem biztos, hogy jobb. Akkor mitől mentettük meg a gyereket? Ez a dolog egyik része. A másik az, hogy míg pl. a két világháború között a gyerek helye a sarokban volt, nem volt semmi beleszólási joga semmibe, most ahhoz képest sokkal demokratikusabb a légkör, a gyerek véleményét megkérdezik, döntési helyzetben van.  A témánál maradva: választhat, hogy mit kér reggelire, milyen színűt, ízűt. Szerintem nem az a megoldás, hogy a gyereket elzárjuk minden elől. Ennél sokkal jobb, ha a szülő tudatos, a gyerek számára is érthető és követhető értékek mentén megvalósuló (média)fogyasztásával példát szolgáltat. És persze az is fontos, hogy megtanítsuk neki, nem lehet mindent megvenni, vannak korlátok.

 

 

Fotó: James Vaughan, Flickr

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás