fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

GVH bírság a megtévesztő L’Oréalnak

Öt millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal a L’Oreált egyes termékeivel kapcsolatos állításai miatt.

A GVH eljárásában azt vizsgálta, hogy az egyes tájékoztatásokhoz a szakmailag megalapozott vizsgálati anyag rendelkezésre áll-e, és ha igen azokkal összhangban vannak-e a fogyasztóknak nyújtott tájékoztatásokkal. A GVH tehát nem a vizsgált termékek hatékonyságát, hatásosságát ítélte meg, hanem azt, hogy az azokat alátámasztó konkrét vizsgálati tapasztalatok megfelelnek-e a L’Oréal által közvetített jelentéstartalomnak.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése értelmében nem ütköznek törvénybe a L’Oréal Magyarország Kozmetikai Kft. (L’Oréal) Biotherm Aquasource Biosensitive, Revitalift, valamint Vichy Cellu Metric termékeinek népszerűsítése érdekében 2009. január 1. és 2009. május 1. között közzétett egyes állításai.

A GVH jogszabályba ütközőnek tartotta a Vichy Liftactiv CxP, a Revitalift és a Vichy Cellu Metric termékekkel összefüggésben megjelentetett bizonyos állításokat. Utóbbi magatartásért 5 millió forint bírság megfizetésére köteles a vállalkozás.

A Vichy Liftactiv CxP termékről közzétett, a versenyhivatal által vizsgált reklámok (például „Látható átalakulás már a 4. naptól kezdve. Az arcbőr újra feszes lesz, a ráncok visszahúzódnak”), fő üzenete az volt, hogy a termék biológiai és lifting hatással is rendelkezik, melynek köszönhetően már a 4. naptól kezdve igen jó eredmények érhetők el a ráncok visszahúzódása és az arcbőr feszesítése terén. A L’Oréal a fenti tulajdonságokat fogyasztói véleményfelmérésekkel is erősíteni kívánta („Már a 4. naptól kezdve: feszesebb bőr a nők 88%-ánál”, valamint „Már 1 hónap után: simább bőr a nők 82%-ánál”). A kozmetikai termékek fogyasztói számára köztudomású, hogy adott termék nem minden esetben hat egyformán, ám a magas elégedettségi értékek szerepeltetése éppen ezt a bizonytalanságot hivatott csökkenteni üzenve azt, hogy az ígért hatás nagy valószínűséggel bekövetkezik.

A konkrét termék tekintetében a tesztalanyok azonban csak arról nyilatkoztak, hogy véleményük szerint a készítmény mélyen hat a ráncok és a finom vonalak ellen, melyből azonban nem következik, hogy a változás a 4. naptól bekövetkezne és e változás újra feszes arcbőrt és folyamatosan visszahúzódó ráncokat jelentene. A GVH álláspontja szerint a L’Oréal a teszt eredményeit kiterjesztően alkalmazta, az eredmények a kérdéses állítást nem támasztották alá.

A Revitalift termékről a nyomtatott sajtóban közzétett reklámok („A bőr feszesebb: a nők 96%-a szerint”, valamint a „A bőr fiatalabbnak látszik: a nők 90%-a szerint”) szintén alapvetően annak különleges összetevőjére, az elasztinra, illetve a terméknek a ráncok és a bőr feszességének vonatkozásában kifejtett eredményeire kívánták felhívni a fogyasztók figyelmét.

A L’Oréal által elvégzett szubjektív hatékonysági tesztek azonban nem támasztották alá megfelelően az állítottakat, ugyanis a teszt alapján a válaszadóknak csupán 57%-a gondolta, hogy teljesen egyetért azzal az állítással, hogy a bőre feszesebb.

A L’Oréal Vichy Cellu Metric terméket népszerűsítő tájékoztatásai középpontjában a narancsbőr elleni gyors és hatékony, mérhető eredményekben kifejezhető beavatkozás áll. Ezek közül „A 2× gyorsabb eredményekért. 2 hét alatt elérhető az, amit 4 hét alatt várna” állítás esetén a vállalkozásnak azt kellett volna bizonyítania, hogy terméke kétszer gyorsabb eredményt  nyújt minden olyan piacon lévő terméknél, amely a kommunikációjában 4 heti eredményt közöl.

Ennek meg nem felelve a L’Oréal nem a piacon található narancsbőr elleni termékekkel, hanem a gyógyszertárakban kapható olyan versenytárs termékek hatékonyságával hasonlította össze termékét, amelyek gyártója a termék hatékonyságára vonatkozó eredményeket közölt, míg e korlátozó feltétel a reklámokból semmilyen módon nem derül ki a fogyasztók számára. Márpedig ez az információhiány lényegesnek tekinthető, hiszen míg a reklám üzenete az összes narancsbőr elleni termékkel történő összehasonlítás eredményének tűnik, addig az csak két versenyző termék esetében tekinthető bizonyosnak.

Ugyanezen termékről adott másik tájékoztatása („14 napos beavatkozás rögzült narancsbőr ellen, Klinikailag bizonyított eredmények 14 nap alatt**, Gödröcskés bőrfelszín: – 20%, Comb felső és középső része: -1cm”) klinikailag bizonyított eredményekre hivatkozik, mely a fogyasztókban azt a benyomást alakíthatta ki, hogy a várható hatást pontosan, tudományos eszközökkel mérték, azaz bizalmat kelthetett a termék iránt. Az állításokat azonban a L’Oréal által benyújtott anyagok nem támasztották alá megfelelően.

 

Forrás: GVH

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás