fbpx

| Haraszti Anikó

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Gabonabiznisz a kartelltől a megtévesztésig

Az elmúlt években a malmoktól a pékeken át a kereskedő fitneszguruig az üzletág szinte minden pontján talált kifogásolnivalót a versenyhivatal.

A gabona alapélelmiszer, és nem igazán helyettesíthető. Nem csoda, hogy a feldolgozásában érdekelt vállalkozások körömszakadtig ragaszkodnak piaci pozíciójukhoz, olykor nem éppen tisztességes eszközöket is használva. 2003-ban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tizenkét gabonaipari vállalkozást, köztük az újabban a társadalmi felelősségvállalásban jeleskedő Cerbonát és a malomipar háromnegyedét tömörítő Gabonafeldolgozók Szövetségét bírságolta meg tisztességtelen piaci magatartás miatt.

 A pékek keze sem teljesen tiszta. 2009-ben a versenyhivatal tizenhat pékséget, valamint az érdekképviseletet ellátó Magyar Pékszövetséget marasztalta el, és összesen közel hetvenkétmillió forint bírságot szabott ki. A vállalkozások bizalmas üzleti adatokat cseréltek egymással, és egyeztették áremeléseiket, így kárt okoztak a fogyasztóknak.

A cégek kartelleztek, vagyis különböző megállapodásokat kötöttek a búzaliszt árának együttes emeléséről, illetve a piac felosztásáról. A fogyasztók érdekeit sértő együttműködés ára összesen 22 millió forint bírság volt, de ez a jelek szerint nem volt elrettentő.

A versenyhivatal 2008-ban egy kísértetiesen hasonló ügyben nyolc gabonafeldolgozó vállalkozás székhelyén tartott rajtaütést, és végül tizenegy ellen eljárást is indított a lisztpiac felosztásáról szóló, illetve az árak összehangolt emelésére vonatkozó megállapodások miatt (többen, így Cerbona is, visszaesők voltak). Az ügyben idén (2010.) őszre ígért döntést a GVH.

 

Szegény gazdagok

Az árkartellezők rendszerint az ágazat nehéz helyzetére és a nyomott árakra hivatkozva próbálják menteni magukat, ám ez a körülmény aligha szolgálhat kifogásul a virágzó életmódpiacon tevékenykedő ismert fitnesz- és életmódguru, Schobert Norbert cégeinek. Ezek közül az egyik péksüteménye reklámjaival húzta csőbe a vásárlókat.

A GVH szerint az Update Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. 2009 első félévében valótlan állítást közölt az Update Norbi péksüteményekkel kapcsolatban. Kereskedelmi kommunikációjukban, a cég weboldalán, fizetett hirdetésekben, üzletek arculati elemeiben, megállítótáblákon azt állították, hogy péksüteményeik szénhidrátmentes lisztből készülnek, és beilleszthetők a fogyókúrás étrendbe

Az Országos Élelmezéstudományi Intézet állásfoglalása szerint egy termék akkor illeszthető a fogyókúrás étrendbe, ha energiatartalma harminc százalékkal alacsonyabb, mint a vele összehasonlítható hagyományos termékeké. Ezt azonban a cég nem tudta alátámasztani: termékei alacsonyabb energiatartalmúak, de a különbség az elvárt értéket nem érte el. A felhasznált lisztkeverék fele részben hagyományos, másrészt speciális, fel nem szívódó szénhidrátot tartalmazó lisztből áll, azaz semmiképp sem állt meg, hogy a péksütemények szénhidrátmentes lisztből készültek.

A GVH kifogásolta továbbá az ”Egészség Világdíj 2009, Norbi Update” embléma használatát is. Többek között azért, mert a díj pontos neve „Dr. Natura Egészség Világdíj 2009”. Vagyis a Dr. Natura termékeket forgalmazó amerikai Alaven Consumer Healthcare nevű vállalat 2009-ben alapított díjáról van szó, amit eddig egyszer ítéltek oda, és az elismerést nem az Update-módszer, hanem személy szerint Schobert Norbert kapta. (További érdekesség, hogy a Dr. Natura termékeket hazánkban „Norbi ajánlásával” reklámozzák.)

A fitneszguruhoz kötődő vállalkozásokra az utóbbi időben összesen kilencmillió forintnyi bírságot szabott ki a hivatal, az eddigiek mellett azért is, mert a Norbi Update – Minden, amit a fogyásról tudok című könyvében a szerző az Update életmódrendszerről azt állította, hogy tudományosan alátámasztott, de ezt nem tudta igazolni. A Norbifit nevű étrend-kiegészítő fogyasztókat megtévesztő reklámozása sem nyerte el a GVH tetszését, hiába állították be ugyanis fogyasztószernek, ezt sem tudták bizonyítani.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 20. számában.

Kép [cc]: followtheseinstructions

***

Tetszik a Tudatos Vásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás