Forgalomból kivont fogfehérítőt hirdetnek, versenyhivatali vizsgálatot kaptak
Eljárást indított a BrightWhite otthoni fogfehérítő rendszer forgalmazóival szemben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert reklámgyakorlatuk több szempontból is megtévesztheti a fogyasztókat.
A BrightWhite otthoni fogfehérítő termékcsalád forgalmazóit – két magyar és egy szlovák vállalkozás – több manapság „klasszikus” hibát is elkövettek. Az indított versenyfelügyeleti eljárás következő pontjai jól mutatják, mennyi helyen érheti a fogyasztót sérelem, téves tájékoztatás, illetve milyen fontos, hogy ha influenszerekre vagy fogyasztói véleményekre alapozzuk vásárlási döntéseinket, ellenőrzzük, nem rejtett reklámtevékenységről van-e szó.
A GVH eljárásban a következőket tartja problémásnak:
1. A fogfehérítő terméket többek között kisebb-nagyobb követőbázisú influenszereken keresztül népszerűsítették, a reklámok így széles fogyasztói kört érhettek el. A Facebook-, és Instagram-hirdetések azonban nem minden esetben jelölték a terméket ajánló véleményvezérek és a vállalkozások közötti gazdasági érdekeltséget.
Az influencerek fizetett együttműködései, terméket vagy szolgáltatást reklámozó posztjai, videói, bejegyzései sokszor a szürkezónában mozognak. Nem kellően átlátható az olvasók, követők, fogyasztók számára, hogy egy poszt, videó reklám-e vagy sem. Fel kell-e tüntetni, ha az vagy nem, és ha igen, mit kell látnunk ebből nekünk fogyasztóként?Erről a Jogászvilág-on olvashatunk összefoglalót.
2. A Nemzeti Népegészségügyi Központ emellett forgalomból kitiltottként tartja nyilván a terméket, így a versenyhatóság gyanúja szerint a hirdetések hamisan keltik azt a benyomást, hogy az jogszerűen forgalmazható.
3. A reklámok valószínűleg megtévesztően azt a látszatot keltik, hogy a terméket egy egészségügyi szervezet is jóváhagyta.
4. A hirdetések vélhetően nem alátámasztott állításokat tartalmaznak a termék összetételével – így annak peroxid-mentességével és „teljesen természetes” jellegével –, a használatától várható gyors és látványos eredménnyel, egészségre gyakorolt hatásával, illetve piacelsőségével kapcsolatban.
5. A Versenyhivatal azt is valószínűsíti, hogy a vállalkozások a termék honlapján egyoldalúan szűrik a negatív fogyasztói véleményeket, és kizárólag a pozitív visszajelzéseket jelenítik meg.
Fontos, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozások a jogsértést elkövették. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium
FV-I-20/C jelű pályázata keretében készült.
Kép: freepik.com