fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Fordulj a GVH-hoz!

Ha tisztességtelen piaci magatartással, a fogyasztók félrevezetésével, a vásárlási döntések korlátozásával, vagy megtévesztő reklámokkal kapcsolatos problémákat észlelsz, bejelentést tehetsz, vagy panasszal fordulhatsz a Gazdasági Versenyhivatalhoz. (tovább…)

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) független államigazgatási szerv. Feladata sokrétű, elsősorban a piaci versenyfolyamatokat jelentősen torzító tevékenységeket vizsgálja, úgy, mint a fogyasztók tisztességtelen befolyásolását, a versenykorlátozó megállapodásokat, az erőfölénnyel való visszaéléseket, valamint ellenőrzi a vállalati koncentrációk létrejöttét (közismertebb nevén fúziókat). Az egyéb tisztességtelen magatartások, mint például a bojkott vagy az utánzás a bíróságok hatáskörébe tartoznak.

A gazdálkodó szervezetek egymás közötti versenyének a fogyasztó is áldozata lehet, illetve fordítva: a gazdasági szereplők fogyasztókért folytatott versengésében gyakran sérülnek a tisztességes piaci verseny szabályai. Ezért a GVH a versenytörvény és a közösségi versenyjogi rendelkezések alapján fellép a fogyasztók megtévesztése ellen. A fogyasztó félrevezetése történhet például áruval kapcsolatban valótlanság állításával (nem azt tartalmazza, ami a címkéjén szerepel), vagy valós tény megtévesztésre alkalmas módon való állításával. A fogyasztó megtéveszthető azzal is, ha az eladó, forgalmazó lényeges körülményeket hallgat el, például a termék nem felel meg a jogszabályi előírásoknak, a terméktől elvárható szokásos körülményeinek nem felel meg, vagy szokásostól eltérő feltételek megvalósítását igényli. Megtévesztésnek minősül az is, ha a kereskedők előnyös vásárlás hamis látszatát keltik, például árengedmény reklámozásakor a terméket a korábbi áron kínálják. (Ld. kapcsolódó cikkünket >>>)

 

Eljárás és panasz


A GVH eljárásai a fogyasztókat érintő esetekben hivatalból indulnak, azonban a jogsértésre bejelentéssel vagy panasszal bárki felhívhatja a Hivatal figyelmét.

A bejelentést írásban kell megtenni, a GVH honlapjáról (http://www.gvh.hu/urlapok) letölthető, vagy az ügyfélszolgálatától igényelhető, a hatósághoz címzett űrlap kitöltésével. Figyelj, hogy minden kötelező adatod add meg, és minél pontosabban írd le a sérelmezett magatartást! Kérheted, hogy a neved ne adják ki. Az űrlapot postán vagy személyesen juttathatod el a GVH-hoz. A Hivatal a beérkezéstől számított 60 napon belül dönt arról, hogy indít-e eljárást..

Panasz minden olyan a GVH-hoz érkező kifogás, amely nem felel meg a bejelentés formai követelményeinek. Itt tetszés szerinti formában, szerkezetben leírhatod a sérelmezett magatartást. Név és postacím megadása az ügyintézéshez szükséges, de személyes adataid titokban tartása ebben az esetben is kérhető. A panasz beérkezésétől számított 30 napon belül dönt a GVH arról, indít-e eljárást, vagy nem. Mind a panasz, mind a bejelentés benyújtása illetékmentes.

Bejelentés vagy panasz megtétele előtt célszerű felkeresni a Hivatal ügyfélszolgálatát telefonon, vagy előzetesen egyeztetett időpontban személyesen, ahol felvilágosítást adnak arról, vajon az ügy a Hivatal hatáskörébe tartozik-e és tanáccsal szolgálnak az eljárás megindításával, esetlegesen egyéb teendőkkel kapcsolatban is.

A bejelentést és a panaszt a Hivatal kijelölt vizsgálója megvizsgálja, esetleg személyes meghallgatást rendel el a kiegészítésükre vonatkozóan. Amennyiben az eset a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik, tehát a versenytörvény rendelkezéseit sérti és a közérdek védelme az eljárás lefolytatását szükségessé teszi, 60, illetve 30 napon belül dönt a vizsgálat elrendeléséről. Fontos tudnod, hogy a GVH egyéni fogyasztói sérelmeket nem tud orvosolni. Ha az ügy nem a GVH-hoz tartozik, átteszi a megfelelő szervhez, és erről értesít.

Amennyiben vizsgálat indul, annak befejezésekor a vizsgáló jelentést készít, amelyet iratokkal együtt a versenytanács elé terjeszt. A Hivatal 3 tagú versenytanácsban zárja le az eljárást, amelynek során az alábbi döntéseket hozhatja:

  • megállapíthatja, hogy a magatartás törvénybe ütközik;
  • elrendelheti a törvénybe ütköző állapot megszüntetését;
  • megtilthatja törvénybe ütköző magatartás további folytatását;
  • megtévesztésre alkalmas tájékoztatás esetén helyreigazító nyilatkozatot írhat elő;
  • megszüntetheti az eljárást;
  • bírságot szabhat ki (a bírság összege legfeljebb a vállalkozás előző üzleti évben elért nettó árbevételének tíz százaléka, illetve a vállalkozásokra társadalmi szervezettel, köztestülettel, egyesüléssel és más hasonló szervezettel szemben kiszabott bírság összege legfeljebb a tagvállalkozások előző üzleti évben elért nettó árbevételének tíz százaléka lehet).

A Hivatal az eljáró versenytanács érdemi határozatait nyilvánosságra kell, hogy hozza, egyéb határozatait pedig nyilvánosságra hozhatja. A vizsgálat elrendelésének ténye is nyilvánosságra hozható, ha ezt megteszik, akkor a vizsgálat eredményét is nyilvánosságra kell hozni.

 

Mit tehetsz, ha nem értesz egyet a Versenytanács döntésével?


A panasz és a bejelentés között az a különbség, hogy amennyiben a GVH a beadvány elutasításáról dönt (vagyis nem látja indokoltnak, hogy az ügyben eljárjon, például mert a kifogásolt magatartás nem ütközik törvénybe, vagy, mert hiányzik a közérdek), akkor bejelentés elutasítása estén jogorvoslattal élhetsz a Fővárosi Bíróságnál, míg panasz elutasítása esetén nincs további jogorvoslati lehetőséged.

 

A bejelentést, panaszt a Gazdasági Versenyhivatal címére kell küldeni
*postai úton: 1245 Budapest 5., Pf.1036, vagy 1054 Budapest, Alkotmány u. 5.
*faxon: 1/472-8905,
*Panasz elektronikus úton is tehető az ugyfelszolgalat@gvh.hu e-mail címen.

A GVH ügyfélszolgálata telefonon és előre egyeztetett időpontban személyesen is felkereshető, panasz, beadvány írásban itt is tehető:
*Cím: 1054, Budapest, V., Alkotmány u. 5.
*Tel: 1/472 8851
*E-mail: ugyfelszolgalat@gvh.hu,
*Ügyfélfogadás: H-Cs: 8.30-16.00 P: 8.30-13.00

 

A cikk a Gazdasági Versenyhivatal Versenykultúra Központjának támogatásával készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás