
| Tudatos Vásárló
Folyamatosan gyengül a karácsonyi szezon
- #Elektronika, számítástechnika
- #Étel-ital
- #Fogyasztás, életmód, fogyasztás pszichológiája
- #Nagylátószög
- #Ruházat
- #Szupermarket, piac, kisbolt
A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut decemberre, azonban az elmúlt három évben ez az arány egyre inkább csökkenni látszik.
Egyre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban, legalábbis
ezt támasztják alá az elmúlt három év adatai. Míg 2006-ban 25%-kal költöttünk
többet az év utolsó hónapjában, mint egy átlagos hónapban, addig 2007-ben ez a
szám 20% volt, 2008-ban pedig csupán 16%. A decemberi szezon elmúlt években
megfigyelt csökkenéséhez természetesen hozzájárultak a 2006 negyedik negyedévétől
bevezetett megszorító intézkedések hatásai, illetve a 2008 októberében
kirobbanó gazdasági világválság – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Consumer
Tracking felmérésének adataiból.
„Az idei karácsonyra vonatkozó várakozások kapcsán a korábbi
évek gyengülő karácsonyi szezonja mellett érdemes figyelembe venni, hogy – 4%
körüli infláció mellett – az év első három negyedévében a háztartások
körülbelül ugyanakkora összeget költöttek napi fogyasztási cikkekre, mint egy
évvel korábban. Tehát, azt mondhatjuk, hogy a háztartások kevesebb élelmiszert
és vegyi árut vásároltak az év első nyolc hónapjában, mint tavaly ilyenkor.
Emellett a GfK Hungária által negyedévente mért Fogyasztói Bizalom Index is a
lakosság alacsony vásárlási hajlandóságát jelzi” – mondta el Dörnyei Otília, a
GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.
Irány a hipermarket!
Ha karácsonyi nagybevásárlás, akkor hipermarket. Az elmúlt
évek tendenciái alapján elmondható, hogy a karácsonyi nagybevásárlások
különösen kedvelt helyszínei a széles áruválasztékot és általában mérsékeltebb
árakat kínáló hipermarketek. Forgalmát tekintve ennek a bolttípusnak nő a
jelentősége leginkább a decemberi szezonban. A tavaly a hipermarketek mellett a
drogériáknak sikerült még kiemelkedő forgalomnövekedést elérniük a karácsonyi
szezonban.
A karácsonyi sütés-főzéshez kapcsolódó termékekből
hagyományosan többet vásárolunk decemberben. Az év során mért átlagos havi
fogyasztáshoz képest decemberben harmadával többet vásárolunk margarinból,
vajból, puding- és desszertporokból, valamint tejszínből. Mintegy 50%-kal több
fogy kakaóporból, vaníliás cukorból és flakonos tejszínhabból. Az ünnepre
készülődve a háztartások közel dupla annyi sütőport vásárolnak decemberben,
mint egy átlagos hónapban.
Az ünnepekhez és a vendégváráshoz a legtöbb családban az
alkoholos italok kínálása, fogyasztása is hozzátartozik. Ez megjelenik a
háztartások vásárlásaiban is: 2008 decemberében körülbelül másfélszer annyi
bort, és több mint kétszer annyi égetett szeszes italt vásároltak a
háztartások, mint az év egy átlagos hónapjában.
A házi készítésű finomságok mellett a csokoládé is
hozzátartozik az ünnepekhez és az ajándékozáshoz. Decemberben több mint két és
félszer annyi csokoládét vásárolunk, mint az év egy átlagos hónapjában. Ennek
több mint felét a szezonális termékek, vagyis a szaloncukor, a csokoládé
figurák, valamint a Mikulás csomagok teszik ki. Azonban az ajándékozásokhoz
kapcsolódóan a többi csokoládé típusból is többet vásárolunk a havi átlagnál:
harmadával több táblás csokoládét és közel dupla annyi bonbont.
A háztartások által decemberben vásárolt élelmiszerek
növekménye az átlagos havi mennyiségekhez viszonyítva, 2008-ban (%)
200 % |
Sütőpor Bonbon Égetett szeszes italok |
150 % |
Vaníliás cukor Tejszínhab Hagyományos kakaópor Bor |
130-140 % |
Pudig és desszertpor Tejszín Táblás csokoládé Vaj Margarin |
A kiegészítők és a sportruházat is népszerű
A ruházati termékek esetében is kiemelt jelentőséggel bír a
karácsonyi szezon. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának adatai
szerint a magyar háztartások ruházati cikk beszerzéseiből rendszerint
kiemelkedően magas arány jut az év utolsó két hónapjára, azonban az elmúlt
három évben ez az arány egyre inkább csökken.
Míg 2005-2007 között a karácsonyi (november-december)
időszakban átlagosan 40%-kal magasabb forgalmat realizáltak a kereskedők a
ruházati piacon az egész évre jellemző kéthavi átlaghoz képest, addig 2008
utolsó két hónapjában – az első válság által érintett időszakban – azonban már
csak 30% volt ez a többletforgalom.
Kimondottan erős a karácsonyi szezon a kiegészítők tekintetében.
Az elmúlt években több mint duplája volt az értékbeli forgalom az egész évre
jellemező kéthavi átlaghoz képest, és ez 2008-ban tovább növekedett. A
sportruházat is nagyon népszerű ilyenkor: 50%-kal többet költenek a háztartások
erre a kategóriára karácsonykor.
Kevesebb elektronikai terméket veszünk
A karácsonyi szezon általában kiemelkedő szokott lenni a
különböző elektronikai termékek kereskedelme terén is. 2008 szeptemberétől
kezdve, a globális gazdasági válság kirobbanását követően óvatosabbak lettek a
fogyasztók. Ennek következtében az év végi klasszikus karácsonyi időszak nem
érte el még a 2007-es forgalmat sem a tartós fogyasztási cikkek piacán.
Ebben az évben minden terület (szórakoztató elektronikai- és
fotótermékek, háztartási kis- és nagygépek, IT piac) csökkent 2008-hoz képest,
ami valószínűleg érinteni fogja az idei karácsonyi időszakot is. A kereslet
biztosan fellendül, a kérdés csak az, hogy a már most futó reklám kampányok
mekkora növekedést eredményeznek majd az év végére.
Forrás: GfK
Kép [cc] chrisJs