fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Fogyasztóvédelem és fenntarthatóság kéz a kézben

A világ egy óriási lehetőséget szalasztana el, ha nem fűzné szorosabbra a kapcsolatot a fogyasztóvédelem és a fenntartható fejlődés között – magyarázza Amanda Long, a Fogyasztóvédelmi Világszervezet főigazgatója.

Hogyan segítheti a fogyasztóvédelem az ENSZ új víziójának, a „méltányosan elosztott jólétnek” a megvalósítását? – ezzel a címmel tett közzé bejegyzést a Fogyasztóvédelmi Világszervezet (Consumers International, CI) vezetője a szervezet blogján.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete a CI tagszervezete, ezért alább közli a bejegyzés magyar változatát, amelyen csupán apróbb változtatásokat eszközöltünk a jobb érthetőség kedvéért.

 

2015 januárjában az ENSZ tagállamainak képviselői New Yorkban találkoztak, hogy összeállítsák a új Fenntartható Fejlődési Célokat (Sustainable Development Goals, SDG). A jövőben ugyanis ezen célok lépnek a befolyásos Millenniumi Fejlesztési Célok (Millennium  Development Goals, MDGs) helyébe – várhatóan már 2015 szeptemberétől.

 

Szintén szeptemberben kerül sor az ENSZ fogyasztóvédelmi irányelveinek (Guidelines for Consumer Protection, UNGCP) felülvizsgálatára, melynek célja, hogy figyelembe vegye a globális piac mai sajátosságait.

 

A Fogyasztóvédelmi Világszervezet szerint nagyon nagy lehetőséget szalasztanánk el, ha nem hozzuk közelebbi összefüggésbe a fogyasztóvédelem és a fenntartható fejlődés kérdését.

 

Bár a legtöbb esetben értelemszerűen a fogyasztók állnak középpontban azoknál a kérdéseknél is, amelyekkel a Fenntartható Fejlődési Célok foglalkozni kívánnak, alig, vagy egyáltalán nincs szó benne a fogyasztóvédelemről.

 

A fogyasztóvédelmet és a fogyasztók hatalommal való felruházását a fenntartható fejlődés egyik központi kérdéseként kell kezelni. Ez biztosítja, hogy a vásárlókat világszerte méltányosan és méltóságteljesen kezeljék, s hogy mindenhol hozzáférjenek a biztonságos és egészséges termékekhez és szolgáltatásokhoz. Ez különösen fontos a szegény és kiszolgáltatott emberek esetében, akik a leggyakrabban válnak a kizsákmányolás áldozatává.

 

A fogyasztóvédelem és a fogyasztók hatalommal való felruházása világos eszközöket ad az egyenlőtlenségek visszaszorításához, a méltányosság, az igazságosság és a jólét kiterjesztéséhez az egyre bonyolultabbá váló globális gazdaságban.

 

Csak három példát említenénk, hogy miért fontos a fogyasztóvédelem a fenntartható fejlődés célrendszere szempontjából:

 

A 2-es számú javasolt cél: „Az éhezés felszámolása, az élelmiszerbiztonság és egy jobb táplálkozási szint elérése”. Ahhoz, hogy ezt el lehessen érni, a fogyasztóknak hozzá kell jutniuk olyan tápláló és megfizethető élelemhez, amely megfelel a biztonságos élelmiszerekre vonatkozó előírásoknak.

 

A 3-as számú javasolt cél: „Biztosítani az egészséges életet és támogatni minden korosztály jóllétét”. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztóknak hozzá kell jutniuk a megfelelő egészügyi ellátáshoz, de egyben védelmet is kell kapniuk a nem biztonságos termékkel és szolgáltatásokkal szemben, melyek egészségügyi problémákat, sérüléseket, vagy akár halált okozhatnak.

 

A 8-as számú javasolt cél: „tartós, széleskörű, és fenntartható gazdasági növekedés”. Nehéz elképzelni, hogyan lehet ezt elérni, ha a fogyasztók nem kapják meg a kellő képviseletet és hatalmat ahhoz, hogy kivegyék a részüket a gazdaság működtetéséből.

 

Hasonló érveket lehet hozni majdnem mindegyik további ponttal kapcsolatban is.

 

A leghatékonyabban úgy lehetne összekapcsolni a fogyasztóvédelmet és az fenntartható fejlődés céljait, ha az ENSZ Fogyasztóvédelmi Irányelveinek betartását az egyik Fenntartható Fejlődés Célnak tekintjük.

 

Az ENSZ Fogyasztóvédelmi Irányelvei
Erről itt írtunk részletesebben. A legfontosabb fogyasztói jogok a dokumentum szerint: jog a biztonsághoz, jog az információhoz, jog a választáshoz, jog a képviselethez, jog az alapvető szükségletek kielégítéséhez, jog a kárpótláshoz, jog az oktatáshoz és jog az egészséges környezethez.

Ez valódi gyakorlati támogatást nyújtana a fogyasztóvédelemben:

> Növelné a fogyasztóvédelem fontosságát az olyan nemzetközi és nemzeti szervezeteknél, amelyek eleddig nem vették napirendjükre ezt a kérdéskört.

> Arra kötelezné a nemzetközi közösséget, hogy rendszeresen mérje, mennyire tartják be az ENSZ irányelveket, és hogy erről beszámolókat készítsen.

 

Ezért kéri a Fogyasztóvédelmi Világszervezet, hogy a Fogyasztóvédelmi Irányelvek kerüljenek be a „megvalósítási eszközök és a globális partnerség”-gel kapcsolatos célok közé, méghozzá a következő ténylegesen horizontális célként:

 

Biztosítani kell, hogy 2030-ra minden ország alkalmazza az ENSZ Fogyasztóvédelmi Irányelveit.

 

Hogy az embereknek milyen lehetősége van a fogyasztásra, milyen fogyasztói döntések állnak rendelkezésükre, valamint hogy fogyasztóként méltányosan bánnak-e velük, alapvetően kihat az életminőségre illetve a körülöttük lévő környezet állapotára.

 

Így tehát világos, hogy Fenntartható Fejlődési Célok, a szegénység felszámolása, a bolygó megvédése, a közös jólétünk megvalósítása, alapvetően függ attól, hogy a fogyasztók hogyan gondolkodnak és viselkednek, és hogy – a fejlett és a fejlődő világban – hogyan lehet megvédeni lehetőségeiket és döntésekeit.

 

Ebben a fontos évben a Fogyasztóvédelmi Világszervezet szeretné, ha növekedne az elkötelezettségünk egy befogadóbb, és sokkal inkább a fogyasztókra összpontosító fejlesztési terv iránt – hogy a közös jólét gondolata valósággá válhasson. 

 

Fotó: Andrés Tonini, Flickr

 

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok