fbpx

Tarts velünk, legyéla tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz!

Félrevezető volt a Coca-Cola reklámja

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Az ausztrál hatóságok helyreigazításra kötelezték a Coca-Colát, mivel reklámjaiban azt sugallta, csupán mítosz a kóla egészségkárosító hatása.

A gyártók gyakran hamis egészségügyi előnyökkel kecsegtetik
a potenciális vásárlókat a hirdetéseikben. Nincs ez másképp az üdítőitalok
esetében sem. A kérdés fontosságát jelzi, hogy a Lancet, az orvostudomány egyik legnevesebb
nemzetközi folyóirata szerkesztőségi cikkben
foglalkozik ezzel.

Nagy port vert fel, amikor az ausztrál hatóságok
helyreigazításra kötelezték a Coca-Cola italgyártót, mivel reklámjaiban azt sugallta,
csupán mítosz, hogy a kóla hizlalja a gyerekeket, és fogszuvasodást okoz.

A cikk fölhívja a figyelmet arra, hogy a nagy élelmiszeripari
vállalatok reklámjainak logikája az utóbbi időben igencsak megváltozott. A
gyártók és forgalmazók ugyanis ravaszul áthárítják a felelősséget a
fogyasztóra. Az új hirdetésekben például leírják, hogy a Coca-Cola kalóriát és étkezési
savat tartalmaz – tehát hizlal és rontja a fogakat -, de az már a vásárló
felelőssége, hogy mennyit fogyaszt az egyébként remeknek, üdítő hatásúnak beállított
italból.

A felelősséget a fogyasztóra hárítják, népszerű sportolókat,
sztárokat szerepeltetnek a reklámokban, valamint vitatják a termékek okozta
egészségkárosodást, mindez – a Lancet szerint – az élelmiszeripar olyan
taktikai váltása, amely a dohányipar módszereire emlékeztet.

Az is jól látható, hogy a reklámok célközönségét mindinkább
a fiatalok jelentik. Sok reklám foglalkozik az “egészséges” termékekkel.
Erre a taktikára jó példa az Egyesült Államokban nagy botrányt kavart
“VitaminVíz” esete. A reklámszöveg valami olyasmit sugallt, hogy a
sok cukrot tartalmazó „egészségital” segíti az izom- és vázrendszer szerkezetének
megőrzését, és képessé teszi a testet a fokozott fizikai erőkifejtésre. A
hirdetésekben az is szerepelt, hogy az ital csökkenti a krónikus betegségek
kifejlődésének kockázatát, és erősíti az immunrendszert.

Táplálkozástudományi szakemberek szerint azonban az
üvegenként 33 gramm cukor hizlal, és növeli a cukorbetegség kockázatát. Ez
többet árt, mint amennyi a benne lévő vitaminok remélt pozitív hatása.

 

Forrás: MTI

Kép [cc] svadilfari,
rocketeer

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek