fbpx

| Szilva Eszter

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Felemás a kapcsolat a beszállítók és a szupermarketek között a GVH tanulmánya szerint

A tanulmány azt is vizsgálja, mennyire felel meg a gyakorlat az új törvényi előírásoknak, amelyek a koncentrációból adódó „jelentős piaci erővel” való visszaélés korlátozását is szolgálják.

Ellentmondásosnak mondható a beszállítók és a boltok viszonya a GVH által készített piackutatás alapján. A beszállító cégek vezetőivel készített mélyinterjúk alapján a beszállítók kiszolgáltatottságára derült fény, viszont a kérdőíves vizsgálat szerint a beszállítók és a kereskedők között jó, együttműködő a kapcsolat. Erre utal az is, hogy a vizsgált cégek többsége nyereséges.

Tesco, CBA, Spar – a sorrend

 

Magyarországon a rendszerváltás után megnőtt a kiskereskedések száma, majd a növekedés fokozatosan lassult. 2006-ban csökkent először a kiskereskedelmi üzletek száma, egyre több viszont a nagyobb üzlet. A koncentrálódás főleg az élelmiszerpiacon jelentős, a kis és közepes vállalatok csökkenő piaci részesedése megfelel a nemzetközi trendeknek [nem mintha ez azt jelentené, hogy jó úton haladunk – a szerk.]. A forgalom növekedése jellemző, sok bolt csatlakozott a magyar tulajdonú kiskereskedelmi láncokhoz. A 2006-os forgalom alapján a következő a kiskereskedelmi láncok sorrendje: Tesco, CBA, Metspa, Co-op, Reál.

A kiskereskedői bolthálózat jelentős koncentrációja miatt a kiskereskedők megkerülhetetlenné válnak a fogyasztók elérésében, így e cégek beszállítói kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetnek. A „buyer power”, vagyis a „jelentős piaci erővel” való visszaélést szeretné megakadályozni a törvényi előírás, ennek ellenére a GVH-hoz a törvény hatályba lépése óta kevés beszállítói panasz érkezett ezzel kapcsolatban.

A jelentős piaci erő, amely a törvény szerint akkor áll fenn, ha a kereskedelmi vállalatcsoport (vagy beszerzési társulás) konszolidált nettó árbevétele meghaladja a 100 millió forintot (de ez más szempontból, például területi okok miatt is előállhat), megléte azonban önmagában nem jog- vagy versenysértő. Csupán az azzal való visszaélés.

Beszállítók és kiskereskedők

 

A tanulmány kis- és közepes méretű beszállító cégeket vizsgált, amelyek ötféle csatornán értékesítik termékeiket, írja a tanulmány. Ezek pedig a következők: hazai kiskereskedelmi láncok, független kisboltok, független nagykereskedők, külföldi tulajdonú hipermarketek, végül pedig külföldi tulajdonú beszerzési társulások. A cégek legfontosabb vevőiknek a hipermarketeket és a magyar tulajdonú kereskedelmi láncokat tartják. A cégek többsége 5-10 éve áll kapcsolatban a kiskereskedővel.

Szerződések

 

A kutatás feltérképezte, milyen szerződéseket kötnek a beszállítók a kiskereskedőkkel. A beszállítók 90%-a rendelkezik szerződéssel, minimális szállítási mennyiségről szóló szerződésről pedig a beszállítók fele számolt be. Bár a kereskedelmi törvény a verseny védelme érdekében tiltja, ám a szerződések kötésekor a megkérdezettek nagy része arról számolt be, hogy szerződéskötéskor (40% írásban, 15% szóban) a kiskereskedők kikötik a legkedvezőbb feltételek alkalmazását, és bizonyos szolgáltatásokra, például a logisztikai szolgáltatásnál harmadik személy igénybevételét is.

A szerződések kérdésében is megmutatkozik azonban a tanulmány által feltárt fő ellentmondás, mégpedig az, hogy a személyes interjúk alapján más képet kapunk a beszállítók és a boltok viszonyáról, mint a kérdőíves vizsgálat adatainak elemzésekor. A mélyinterjúk alapján ugyanis a beszállítók kiszolgáltatott helyzete tárul fel, például a következő interjúrészletben is: „Annak ellenére, hogy szerződések kötik a cégeket, ha bármi nem tetszik a kereskedőnek, kér valamit, és ezt nem akarja megadni a beszállító, akkor abban a pillanatban a [beszállító] kilistázása [azaz termékei forgalmazásának megszüntetése – a szerk.] fenyeget. Ami jogilag nem állja meg a helyét, de ennek ellenére minden további nélkül megteszik.” (részlet a GVH tanulmányából)

Visszatérítések

 

A kiskereskedelmi cégek 64%-a tart igényt valamilyen jogcímen a beszállítóktól visszatérítésre – derül ki a GVH tanulmányából. Egy beszállító cég átlagosan öt jogcímen ad az általa kínált árból visszatérítést, ezek közül a leggyakrabban a bónuszt, a fix bónuszt, a logisztikai hozzájárulást, a listázási díjat és a marketing hozzájárulást említették a válaszadók. A visszatérítések átlagos mértéke a válaszok alapján a beszállítók által meghatározott ár 16%-a, ám ezért cserébe a beszállítók saját bevallásuk szerint nem minden esetben kapnak ellenszolgáltatásokat.

Etikai Testület jött létre

 

Az új kereskedelmi törvényt követően létrejött a Kereskedelmi Etikai Testület is, amely az Országos Kereskedelmi Szövetséghez (OKSZ) tartozik. Az OKSZ Etikai Kódexét szinte az összes magyarországi kiskereskedelmi lánc elfogadta. A Kódex azonban nem fogalmaz meg szankciókat, csak önkéntes vállalásokat tartalmaz, a feleket eltiltja a jogsértő magatartástól.

Az Etikai Testület szinte alig ismert körükben, a beszállítók többsége viszont hallott már a Kereskedelmi törvényről, azonban annak visszatartó hatását eddig nem érzékelik a szerződéskötéskor. A beszállítók egyharmada élne panasztételi jogával, harmada anonim módon vagy valamilyen szervezet útján tenné ezt, egyharmada pedig maga oldaná meg a problémát – derül ki a tanulmányból.

Cáfolt sztereotípiák – a GVH szerint

 

A beszállítók helyzete a GVH szerint „nem annyira kiszolgáltatott, mint azt a legtöbb esetben hallani lehet”, annak ellenére, hogy „a láncok nagyon kemény üzleti feltételeket diktálnak”. Az eredmények a GVH szerint több sztereotípiát cáfoltak, így például azt, hogy a „kereskedelmi láncok által alkalmazott üzleti feltételek leginkább a kisebb szereplőket érintik”, illetve, hogy a kereskedelmi láncok megjelenése kizárólag negatív következménnyel járt a beszállítók számára. A kutatást követően azonban számos kérdés nyitva maradt, ezen a Hivatal munkatársai jelenleg is dolgoznak – mondta a GVH kommunikációs munkatársa, Mihálovits András.

 

Kisszótár a beszerzési lánc megértéséhez


Beszállító: A beszállító végső soron az, aki a kereskedőnek szállít (lehet termelő és kereskedő is). Általában szerződéses kapcsolatban áll meghatározott céggel/cégekkel, melynek/melyeknek a szerződés alapján meghatározott termékeket meghatározott határidőre, meghatározott minőségben, mennyiségben és csomagolásban köteles előállítani, illetve szállítani.

Beszerzési társulás: A beszerzési társulás a többet, együtt, olcsóbban elvre épül. Célja a tagok érdekeinek hatékony érvényesítése a gyártókkal és a beszállítókkal szemben és a lehető legelőnyösebb feltételek kialakítása.

Bónusz: Minél többet vásárol a kereskedő egy beszállítótól, annál több kedvezményt kap tőle – ez a lényege a bónusz-rendszernek. A beszállító és a kereskedő szerződést köt, amelyben bónuszsávokat határoznak meg. Ezek azt mutatják, hogy bizonyos időszakon belül a kereskedő a beszállítótól történő bizonyos értékű vásárlása után hány százalékos visszatérítést, „bónuszt” kap a beszállítótól. Ezt a kereskedő egyéb bevételként, a beszállító pedig egyéb ráfordításként számolja el (ez az érték áfát nem tartalmaz).

Független kisboltok: Kiskereskedelmi egységek, melyek nem tagjai egyetlen kiskereskedelmi láncnak sem.

Hazai kiskereskedelmi láncok: Ha a kiskereskedelmi egységek egy tulajdonos kezében vannak és azonos nevet viselnek, kiskereskedelmi láncokról beszélünk. Az irányítást egy központi igazgatóság végzi, az árukat nagy mennyiségben szerzik be, így gyakran közvetlen a gyártótól vásárolnak, ezáltal jelentős kedvezményre tesznek szert. Mivel a lánc összes tagja azonos nevet visel, további megtakarítási lehetőség rejlik a reklámköltségekben is. Hazai kiskereskedelmi láncok például a cikkben említett CBA és a Coop is.

Kilistázás: „Kilistázás” akkor történik, amikor a kereskedő törli a beszállítót a szállítói listáról, ennek következményeként a beszállító termékei eltűnnek a kereskedés polcairól. A legismertebb példa erre a Tesco és a Coca Cola konfliktusa, amikor is a Tesco – árviták miatt – „kilistázta” a Coca Colát: ezt követően tavaly októbertől márciusig nem lehetett a Coca Beverages által gyártott italokat kapni a Tesco üzleteiben.

Kiskereskedő: A kiskereskedő feladata, hogy a végfelhasználókat, vagyis a fogyasztókat áruval lássa el. Ezeket az árukat általában a nagykereskedőktől vásárolja, majd tárolja, reklámozza, a termékekhez kapcsolódó szolgáltatásokat nyújt, tehát közvetlen kapcsolatban áll a fogyasztókkal. A kiskereskedelemnek számos változata létezik, ide tartoznak az élelmiszerüzletek, szaküzletek, szupermarketek, áruházak és bevásárlóközpontok is.

Nagykereskedő: A nagykereskedők jelentős mennyiségű árut vásárolnak a gyártótól, melyeket kisebb mennyiségekre bontva eladnak más nagykereskedőnek, kiskereskedőnek vagy közvetlen a fogyasztónak. Egyszerűsítik a termék áramlását, hiszen közvetítő szerepet töltenek be a gyártó és a kiskereskedő vagy épp a gyártó és a fogyasztó között.

(Utólagos) visszatérítés: Szerződésen alapuló, előre meghatározott, a bónusszal ellentétben nem általános pénzösszeghez, hanem konkrét termékekhez kapcsolódó visszatérítés.

A tanulmány a GVH oldaláról tölthető le >>>

A cikk a Gazdasági Versenyhivatal – Versenykultúra Központ támogatásával jött létre.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás