| Tudatos Vásárló
A Fairtrade 2020-as terve Téged is (meg)érint
A klímaváltozás, éhezés, kizsákmányolás korában az etikus kereskedelem reményt adhat. Az idén 20 éves Fairtrade globális helyzetjelentését olvasva elsírod magad, aztán mész, és veszel egy tábla etikus csokit.
A történet akkor kezdődött, amikor mexikói gazdák egy csoportja harcba szállt azért, hogy tisztességes árat kapjanak kávéjukért. Az első Fairtrade-védjegyes kávét 1988-ban egy holland szupermarketben emelhették le a polcról – a logó hamarosan megjelent a banánon, teán és csokoládén, a boron is. Sőt, már Magyarországon is vehetünk etikus karikagyűrűt! Ma több mint 135 országban vásárolhatunk termékeket úgy, hogy biztosak lehetünk benne, pénzünkkel jobb élethez segítjük a termelőt egy távoli országban. A Fairtrade egyértelműen minőségben is megállja a helyét, és nemrég képes riportban mutattuk be, mennyivel jobb egy fairtrade ültetvényen dolgozni.
Amikor egy árun Fairtrade-logót látsz, tudhatod, hogy több mint 1,65 millió kistermelő és munkás érdekeit védi szerte a világon.
A méltányos kereskedelem elmondhatatlanul fontos érték ma, amikor
• a klímaváltozás miatt évente 12 millió hektárnyi mezőgazdasági terület válik terméketlenné;
• a fiatalok nem a mezőgazdálkodásban látják a boldogulásukat;
• nők termelik meg a Föld élelmiszerkészletének 60-80%-át, ennek ellenére az elmúlt fél évszázad alatt a szegénységben élő nők száma 1,5-szeresére nőtt;
• nagyjából 168 millió gyerekmunkás dolgozik, nagyrészük a mezőgazdaságban;
• miközben az informatikai termékekhez elengedhetetlenül szükséges, ezért magas áron forgalomba kerülő fémeket termelik ki, a bányák munkásai a legveszélyesebb és legkevésbé megbecsült munkát végzik a világon.
Méltányos, tisztességes, igazságos
Az idén 20 éves Fairtrade globális célja, hogy 2020-ban a Földünk egy olyan hely legyen, ahol:
• a kereskedelemből származó nyereség egyenlőbben oszlik el;
• az emberi jogokat a termelés minden lépésénél tiszteletben tartják;
• az üzleti világ méltányosságban is jobban teljesít;
• a tisztesség és az igazság az első;
• a politikusok és döntéshozók aktívan segítenek egy olyan kereskedelmi környezet létrehozásában, amely biztosítja, hogy a munkások megkapják a létminimumhoz szükséges jövedelmet.
A Fairtrade egyedül persze hiába is fogalmaz meg efféle célokat, közelebb kerülni hozzájuk csakis a kormányok, vállalatok, a civil társadalom és a termelők, munkások és a tudatos vásárlók aktív segítségével lehetséges.
Minden vásárlás számít!
A TVE álláspontja szerint a fogyasztóknak is részt kell vállalnia abban, hogy az általuk fogyasztott termékek méltányos körülmények között készüljenek.
Ezt tehetjük úgy, hogy a Fairtrade, azaz a méltányos kereskedelemből származó terméket választjuk, és úgy is, hogy aktív állampolgárként felszólítjuk a döntéshozókat, a cégek vezetőit a méltó termelési körülmények megteremtésére. Honlapunkon rendszeresen beszámolunk az ilyen lehetőségekről.
Fairtrade Globális Stratégia, 2016-2020
(Forrás: Fairtrade International)
Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.
Támogasd a TVE munkáját adománnyal!
Fizess elő egy terméktesztünkre!
Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!
Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!
Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza.