fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Etikátlan BMW hirdetés

Civil szervezetek tiltakozó levelet intéztek a BMW Magyarország Kft-hez és a Magyar Reklám Szövetség Etikai Bizottságának állásfoglalását kérik, mert úgy vélik a cég reklámjával a környezet károsítására hív fel.

A szervezetek az alábbi levelekkel
tiltakoznak a környezet károsítására felhívó reklám ellen.



Tisztelt Bizottság!
Aláíró
szervezetek jelen beadványunkban kérjük a T Bizottságot, hogy az alábbi, általunk
etikailag kifogásolható hirdetésről állásfoglalást adni szíveskedjen.


A kifogásolt hirdetést a BMW Magyarország Kft.
(a továbbiakban: BMW) 2004. decemberétől folyamatosan jelenteti meg különböző
médiumokban, különösen óriásplakátokon. A hirdető BMW az X3-as terepjáró
jellegű gépjárműjét
egy téli erdős tájat, egy turistautat, egy azon
átfutó keréknyomot, valamint az erdő egyik fáján a turistaút-jelzés felett
látható autópálya jelet ábrázoló képpel hirdeti.


A hirdetés egyértelműen kommunikálja, hogy a
reklámozott gépjármű alkalmas az erdőben, erdős terepen történő biztonságos és
gyors közlekedésre. A hirdetés egyik eleme, a fán található autópálya jel azt
ígéri a fogyasztónak, a terméket ilyen körülmények között, az autópályán
tapasztalt módon akadálymentesen, átlagon felüli sebességet elérve tudja
használni.


A hirdetés az autópálya piktogram
használatával azt sugallja, hogy a termék olyan minőségi ugrást képvisel, amely nehéz terepen
– erdőben – történő gyors és biztonságos közlekedést tesz lehetővé, ezáltal új,
jobb vezetési élményt, vagy közlekedési lehetőséget biztosító utak válnak
elérhetővé a termék használója számára. A hirdetés hangsúlyt fektet arra, hogy a
termékkel szokatlan, járatlan helyeken, a konkrét esetben akár épp egy
turistaúton is biztonságosan és gyorsan lehet közlekedni. A hirdetés
által sugallt összhatás az alábbi okok miatt jogszabálysértő és jogszabálysértő
magatartást népszerűsít:


a) A képen szereplő erdő, mint az 1996.
évi LIII. a természet védelméről szóló törvény alapján “természeti érték”, védelme
minden természetes és jogi személy kötelessége. Az 1996. évi LIV. Az erdőről és az
erdő védelméről szóló törvény, és annak különösen 82.§ (2) alapján az erdőben
gépjárművel közlekedni csak az arra kijelölt úton szabad. Az erdőben az autók
részére kijelölt útvonalon kívül, és különösen a turistaúton gépkocsival történő
közlekedés az erdőlátogatás szabályai megsértésének minősül,
az elkövetőre erdővédelmi bírság szabható ki. Mivel a hirdetés által ábrázolt és
népszerűsített és igazolt magatartás megvalósítása jogszabályba ütközik, a
hirdető hirdetésével sérti az 1997. évi LVIII. A gazdasági
reklámtevékenységekről szóló törvény 4. § b) pontjaiban valamint Magyar
Reklámetikai Kódex 4. cikkelyének (7) bekezdésében foglaltakat.


 b) A hirdetés a fogyasztóban olyan látszat
keltésére alkalmas, hogy az erdőben történő gépjárművel történő nagy sebességű
közlekedés a hirdetett termékkel könnyen végrehajtható és természetes
cselekmény. Ezzel ellentétben, az a) pontban már említett jogszabálysértésen túl
a hirdető által ábrázolt cselekmény több, az 1996. évi LIII. az erdőről és az
erdő védelméről szóló törvény, valamint az 1996. évi LIV. a környezetvédelemről
szóló törvény rendelkezései által tiltott további magatartásokat,
illetve környezetvédelmi szabálysértést valósíthatnak meg.
Az
erdő mint természeti érték általában elfogadott és államilag támogatott
felhasználási módja és célja tehát nemcsak, hogy  teljes ellentétben áll a hirdető által
sugallt magatartással, hanem ilyen összefüggésben való szerepeltetése súlyosan
sérti annak megbecsülését, ennélfogva a Magyar Reklámetikai Kódex 4. cikkely (3)
bekezdésébe  ütközik.


c)  A
hirdetés jogszabály és reklám-etika sértő mivolta különösen káros hatással lehet
a magyar piac fogyasztóira, mivel hazánkban a terepjáró jellegű gépkocsik
terepen történő használatának szabályai egyelőre nem széleskörűen ismertek és
elfogadottak.


A hirdetés által sugallt összhatás az erdőben való
gépjármű-vezetés szabályszerűségének tekintetében, ezáltal alkalmas
lehet a fogyasztók megtévesztésére,
így a gazdasági
reklámtevékenységről szóló törvény 7.§ (1) bekezdésébe ütközik.


Kérjük a T. Bizottságot, hogy a fentiek és a
csatolt anyagok alapján a BMW hirdetését megvizsgálni, és arról állásfoglalást
kiadni szíveskedjen.


 


Köszönettel:


Védegylet
És Még Sokan Mások


**************************************************


BMW Magyarország Kft.
2220 Vecsés, Lőrinci u. 59.


Budapest, 2005. január 13.


Felszólítás


Tisztelt Ügyvezető Urak!


Az Önök által a közelmúltban óriásplakát formában
megjelent BMW X3 típusú gépjármű hirdetésével  kapcsolatban az alábbiakra
szeretnénk felhívni szíves figyelmüket:


Az aláíró szervezetek megdöbbenéssel észlelték, hogy
közzétett hirdetésük több szempontból is sérti az általánosan elfogadott
reklámetikai elveket, a reklámtevékenységről szóló jogszabályokat, valamint a
fogyasztóknak a természeti értékeket veszélyeztető, jogszabálysértő magatartást
sugall, illetve alkalmas a fogyasztók megtévesztésére.


A BMW X3 típusú gépjárművének mellékelt hirdetését a
jelen levelet aláíró szervezetek a fenti okok miatt kifogásolják, ezért az
ügyben az Magyar Reklám Szövetség Etikai Bizottságának állásfoglalását kérik.


Mellékelten küldjük a fenti bizottsághoz eljuttatott
beadványunk egy példányát, szíves tájékoztatásul, amely tartalmazza a hirdetés
kifogásolt részeinek leírását, és azok reklámetikai és jogszabálysértő
mivoltának okait.


Felhívjuk a figyelmüket, hogy amennyiben a
kifogásolt hirdetést e levél kézhezvételétől számított 5 napon belül nem vonják
vissza, illetve nem alakítják megfelelő módon át, valamint a visszavonásról ill.
a kijavításról nem tesznek közzé megfelelő helyreigazítást, az aláíró
szervezetek a megkezdett reklámetikai eljárás folytatásán felül,
kénytelenek lesznek további hatósági eljárások megindítása felől
intézkedni.


Az aláírók ugyanakkor kijelentik, hogy a fenti ügyben
nyitottak a gyors és békés megoldás tárgyalásos úton történő megoldására,
amellyel kapcsolatban készek az érdemi egyeztetésre.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás