fbpx

| Tudatos Vásárló

Érdektelen vállalatok?

Magyarország gazdasági szférája nem büszkélkedhet magas társadalmi felelőségvállalási kultúrával – állapítja meg az EMLA sajtóközleményében.

A Szennyezés Kibocsátási és Átviteli Nyilvántartás (röviden PRTR) rendelet 2006 februárjában lépett életbe az Európai Unióban. Ez 2007-től évenkénti adatszolgáltatásra kötelezi a legtöbb környezetszennyező anyagot kibocsátó, a környezetszennyezés integrált megelőzéséről és csökkentéséről szóló 96/61/EK számú irányelv (IPPC) jogszabály hatálya alá tartozó vállalatokat. A rendelet értelmében 2009-től a kibocsátási adatok nyilvánosan is hozzáférhetőek lesznek, azaz – elméletileg – átláthatóvá válik, melyik vállalat milyen mértékben szennyezi a környezetet. A Nyilvántartás egy adott jelentési időszakra – egy évre – és 90 vegyi anyagra és anyagcsoportra vonatkoztatva tartalmazza a környezeti elemeket szennyező, fizikai mértékegységekkel kifejezett kibocsátások adatait. A PRTR lényegét tekintve a vállalatok termelőtevékenységéből fakadó környezetterhelés – közérdekű! – információinak valósítja meg nyilvános és aktív terjesztését.

A civil szervezetek és a vállalati szféra egyidejű támogatására alakult Környezeti Management és Jog Egyesület (EMLA) „Adatok. Értünk!” elnevezésű programja ezt a kötelezettséget kívánja előkészíteni, amikor a hazánkban működő, és a programhoz önkéntesen csatlakozó vállalatokat felkészíti a változásra. A program célja mindazonáltal a gazdaság szereplőinek erősítése a társadalmi felelősségvállalás terén is.

Az EMLA mintegy 700 vállalatot és 1000 telephelyet keresett fel együttműködési ajánlatával, aminek része volt a május 3-ig tartó önkéntes adatszolgáltatás. A beérkező adatokból a kibocsátási adatok iránt érdeklődőket tájékoztató, nyilvános adatbázis készül, amely egyszersmind lehetőséget teremt a vállalatokkal és tevékenységükkel való megismerkedésre, de akár az őket övező mendemondák szétoszlatására is.

Az együttműködés tehát a vállalatok számára is előnyös. Az adatszolgáltatással kapcsolatos gyakorlati segítségen túl számos lehetőséget kapnak a nyilvános megjelenésre, hogy növelhessék hitelességüket és népszerűségüket, bizonyíthassák a társadalmi párbeszédre való nyitottságukat, illetve a társadalmi felelősségvállalásra való hajlandóságukat. Mindezek nagyban meghatározzák az adott vállalatok arculatát, ami nem elhanyagolható piaci tényező.

Mindezek ellenére május 3-ig a felkeresett vállalatok közül mindössze 16 (!) szolgáltatott adatokat a kezdeményezéshez kapcsolódva. Külön tanulmányt érdemelne, hogy vajon mi az oka az érintettek ilyen mértékű érdektelenségének. Az EMLA minden esetre június 1-ig meghosszabbította az önkéntes adatszolgáltatás határidejét. Addig talán akad olyan újabb vállalat, amely ezúton is bizonyítja magáról, nyitott az önkéntes adatszolgáltatásra, a társadalmi párbeszédre.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás