fbpx

| Andacs Noémi

Az én házam, a te kerted – virágzik a kertmegosztó mozgalom

Egy kisváros kitalálta, a River Cottage celebje jól megmarketingelte, és máris kész volt a siker. Az angliai föld- és kertmegosztó mozgalomnak 3 év alatt több mint 70 ezer tagja lett: gondozatlan földek, kertek találtak lelkes kertészkedni vágyó gazdára.

Egy celebbel sok mindent el lehet adni, de fordítva is igaz: egy celeb is sok mindent el is tud adni, ha akar. Nincs ez másképp a River Cottage sorozat népszerű sztárja, Hugh Fearnley-Whittingstall esetében sem. Számos országos és európai sikerű kezdeményezést indított el, többek között az EU halászati reformjáért folytatott Fish fight kampányt, amelyről korábban a TudatosVásárló.hu is beszámolt.

Nem kevés sikerrel járt a 2010-ben gründolt „földmegosztás” (Landshare) programja sem, amelynek keretében egy internetes felületen bárki regisztrálhat, aki szeretné felajánlani a földjét vagy kertjét megművelésre. Ugyanitt kertészkedni, gazdálkodni vágyók kereshetnek maguknak megfelelő helyet a kibontakozásra. Természetesen a siker nem maradt el, cirka 3 év alatt több mint 70 ezren regisztráltak az oldalra föld/kerttulajdonosként vagy kertészkedni vágyóként a Nagy-Britannia miden szegletéből.

Persze szeretjük Hugh-t, de azért ő se tudhat mindent. Az alapötlet ugyanis egy dél-angliai kisvárosból, Totnes-ből származik. Totnes a zöldek amolyan zarándokhelyének is számít, hiszen az Átalakuló városok mozgalom bölcsője, számos, később az egész országra kiterjedő mozgalom elindítója volt.

A „kertmegosztás” (gardenshare) programot 2010-ben indította el egy lelkes helyi lakos, Lou Brown. A célja az volt, hogy összehozza azokat, akik szívesen kertészkednének, de nem kertes házban laknak, olyanokkal, akik valamilyen oknál fogva nem tudják megművelni a kertjüket. Az utóbbiak lehetnek kertes házban élő idős emberek, vagy sokgyerekes szülők, akik a napi pörgés mellett a hátuk közepére se kívánják a kert rendezését.

A közel nyolcezer fős kisvárosban mintegy 30 ilyen kertmegosztó „kapcsolat” alakult ki az elmúlt években, és többnyire egy szezonon túlmutató, hosszú távú „egymásra találásról” van szó. A szervezők összehozzák az érdeklődőket, de innentől rájuk bízzák az együttműködést. Így a két fél egymás között dönti el, hogy a kert mekkora részét adja/veszi át művelésre, és mindezt milyen ellenszolgáltatásért.

Van, ahol a tulajdonos megkapja a termés egy részét, de van, ahol egyszerűen csak örül, hogy egy gonddal kevesebb, és nem alakul ki különösebb kapcsolat a két fél között. Mások pedig – főleg egyedülálló idősek – örülnek, hogy van társaságuk, számukra ez a legfőbb fizetség – avat be a részletekbe Frances Northrop,  a program koordinátora. Egyelőre a kertfelajánlók listája hosszabb, mint a kertészkedőké, mivel a fiatalok közül egyre kevesebben vágynak arra, hogy a földet túrják, még ha csak egy zsebkendőnyi kertről is van szó.

A totnes-i program hatására (Vagy a Hugh kampányáé az érdem? Ki tudja… ), Nagy-Britanniában ma már számos helyen találkozhatunk a kertmegosztó rendszerrel. A siker kulcsa talán abban rejlik, hogy nem igényel különösebb beruházást, viszont annál inkább szervező, emberismerő képességet. 

Íme néhány tanács a totnes-i szervezőktől a kertmegosztó rendszer elindításához:

  • Toborozz kerttulajdonosokat a lakóhelyed környékén – plakát, szórólap, cikk a helyi újságban.
  • Készíts interjút a kerttulajdonosokkal telefonon, de még jobb, ha egy személyesen látogatás keretében ismered meg őket. Ha van lehetőséged, készíts fotót a kertről, hasznos lehet az érdeklődő kertészek számára. Tisztázzátok a tulajdonos elképzeléseit, igényeit, és hogy mire számíthat ebben a rendszerben pl. milyen időközönként, mikor juthat be a „kertész”, mennyi termésre tart igényt. A szervezők javasolják, hogy tulajdonos a termés kb. ¼-ét, 1/5-ét kapja. (Részletes kérdőívre példa itt) Érdemes már az elején tisztázni a rendszer lényegét: vagyis itt az a cél, hogy az érdeklődő „kertészek” földhöz jussanak, amin saját maguknak termelhetnek. Tehát ők nem kertészek, a szó hivatalos formájában, ezért nem lehet minden kerti munkára befogni a rózsametszéstől, a lugas építésen át a fűnyírásig. Persze ha jófejségből megteszik ezt is, örülhet neki a tulaj, de ez nem lehet elvárás.
  • Toborozz kertészkedni vágyókat a lakóhelyed környékén – plakát, szórólap, cikk a helyi újságban.
  • Szervezz személyes találkozót az érdeklődőkkel, és próbáld alaposan feltérképezni a motivációjukat, elképzeléseiket. (Részletes kérdőívre példa itt) Győződj meg róla, hogy valóban komoly, elkötelezett érdeklődővel van dolgod. Érdemes az elején tisztázni, hogy a kertészkedés az ő felelőssége, neked csak összekötő szereped van ebben a rendszerben.
  • Válaszd ki és kösd össze a megfelelő kerttulajdonost a megfelelő kertésszel. Itt nagyon fontos a megérzés, hogy milyen személyiségű emberek illenek össze, de az igényekről se feledkezz meg. Pl. ha valaki csak hétvégén ér ár kertészkedni, ne ajánld ki olyan kertbe, ahol a tulajdonos a hétvégét családi körben szeretné tölteni. 
  • Írasd alá mindkét féllel a szerződést (ezt elég az első találkozásuk után megtenni), amelyben pár alapkritérium le van írva pl. vegetációs időszakban minimum milyen gyakorisággal kell rendeznie a kertet, tiszteletben tartja a tulajdonos személyes terét.
  • Hívd fel a kerttulajdonost, és röviden mutasd be a hozzá kiajánlott kertészt. Ha szükséges, adj némi instrukciót a gördülékenyebb kapcsolatindításhoz.
  • Add meg a kertésznek a tulajdonos elérhetőségét, egyeztethessék az első találkozás időpontját. Ha igény van rá bármelyik fél részéről, érdemes elmenned az első találkozásra, hogy bemutasd őket egymásnak.
  • Az első találkozásuk után hívd fel őket, érdeklődj, sikerült a bemutatkozás.
  • Időnként hívd fel mindkét felet, és érdeklődj, hogy mennek a dolgok.
  • A vegetációs időszak végén küldd el nekik az értékelő kérdőívet, amelyben megírhatják a tapasztalataikat.

Ismersz hasonló magyarországi kezdeményezést? Írd meg nekünk a szerk@tudatosvasarlo.hu címre.

Kép: Gardenshare

 

A cikk a Grundtvig „Egész életen át tartó tanulás” program keretében valósult meg. 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás