
| Tudatos Vásárló
Előállítás, etika, beszerzési lánc. Segítség lehet-e a vonalkód?
Fair Tracing néven olyan, új módszer kidolgozásán munkálkodnak az
angliai Bradford Egyetem Informatikai Intézetének kutatói, amely
segítségével a vásárlók ellenőrizhetik majd, hogy az etikusként
hirdetett termékek tényleg megfelelnek-e elvárásaiknak.
A
most zajló kutatás által kifejlesztett módszer célja, hogy a vásárlók a
megvásárolni kívánt termék teljes történetét ellenőrizni tudják. A kutatók
reményei szerint ez majd lehetővé teszi a tudatos vásárlók számára például azt,
hogy ellenőrizzék, tényleg bio-e az a termék, ami annak hirdeti magát.
„A
kezdeményezéssel az a célunk, hogy a technológia jóvoltából a hátrányos
helyzetű, véleményüket kifejezni nem tudó fogyasztók is hangot kapjanak” –
nyilatkozta Ann Light, a kutatócsapat egyik tagja. A kutatók indítványa szerint
a beszerzési láncolatra vonatkozó összes adat egyetlen vonalkódban lenne tárolható,
azaz ilyen módon gyakorlatilag végtelen mennyiségű információt lehetne csatolni
az egyes termékekhez – beleértve például a termék gyártási időpontját, termelési
árát, a termelő munkakörülményeit és fizetését, a szállítás és az értékesítés
különböző lépéseire vonatkoztatva, egészen az utolsó értékesítési állomásig,
ahol megvalósul a vásárlás.
A
vonalkódban tárolt információhoz a fogyasztók kézi leolvasókkal (pl. kamerával
felszerelt mobiltelefonnal) tudnának hozzáférni. Az elképzelés szerint a
terméket a gyártáskor látnák el a vonalkóddal és az alapvető információkkal,
majd a feldolgozási, beszerzési láncolat lépéseiben újabb információk
kerülnének a termékekre. A kutatócsoport chilei bortermelők és indiai
kávétermesztők bevonásával kezdte meg a munkát.
Forrás:
www.ethical-insight.com