fbpx

| Fogyasztóvédelem

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Az elmélettel nincs baj

A Hulladék Munkaszövetség nyilvánosságra hozta a fiatalok környezeti érzékenységéről és fogyasztói szokásairól készített felmérésének eredményét.

Az összesen 1.100 fős mintavétel a fővárosra (300 megkérdezett) és nyolc nagyvárosra (100-100 fiatal) terjedt ki. A kérdőívet kitöltők egynegyede középiskolás, háromnegyede helyi felsőoktatási intézményben tanuló diák volt.

Kérdőívünk elején a diákokra jellemző általános értékrendről próbáltunk képet kapni. A fiatalok többsége – mint az várható volt – úgy vélte, életükben az ifjúság helyzete bír a legnagyobb fontossággal. Ezt követte a környezet állapota, majd a munkanélküliség problémája. A gazdasági helyzet került a negyedik helyre, majd szorosan utána a belpolitikai történések. Az értékrend végén jelentős pontszámmal „lemaradva” jelentek meg a nyugdíjasok, végül a rangsort az EU-csatlakozás zárta. A második hely azt sejteti, hogy a fiatalok – legalábbis elméleti szinten – tisztában vannak a környezetvédelem fontosságával, az ép környezet és az életminőség összefüggéseivel. Köztudott, hogy a fogyasztás motorja a reklám.

A „Szerinted általában igazat mondanak-e a reklámok?” c. véleménynyilvánító kérdéshez – az árnyalt válaszadás reményében – négy lehetséges variációt jelöltünk meg. A vártnál is lehangolóbb, hogy a megkérdezettek szerint a reklámoknak mindössze 1%-a igazmondó, s ehhez képest 19% azok aránya, akik úgy vélik, a reklámok egyértelműen nem mondanak igazat. Egy másik kérdéssel azt próbáltuk megtudni, hogy a korosztály vásárlói döntéseit mennyiben befolyásolják a reklámok. A kérdező biztosok szerint a diákok ennél a kérdésnél gondolkodtak a legtovább. A válaszok 68%-a ezt a válaszadói bizonytalanságot tükrözi (34%-uk szerint a reklám általi befolyásoltság nála „nem jellemző”, 34% szerint viszont „elképzelhető, hogy befolyásolja”). Az egyértelmű reklámbefolyásoltságot a fiatalok 8%-a ismerte el, míg az „egyáltalán nem” 24%-os arányt képvisel. Ez utóbbi magatartási forma a gondolkodva vásárló (tudatos) fogyasztói rétegre jellemző. A felmérés szerint minden negyedik fiatal ilyen. Egy ezt követő kérdés értékelése világosan jelezte, hogy különbség van az elmélet (környezetvédelmi értékrend a második helyen) és a jellemző viselkedési forma között.

„Általában hogyan viselkedsz, ha a boltban nem találod az italt a keresett betétes csomagolásban?”

Közömbös a csomagolás

A reakciókkal kapcsolatban – ismerve kereskedő-fogyasztó viszonyát, a magyar fogyasztóvédelem hiányosságait – nem lehettek illúzióink. Nem is csalatkoztunk. Itt a válaszadók 22%-a azt jelölte be, hogy számára közömbös a csomagolás, 52%-uk pedig szó nélkül megvenné az italt eldobható csomagolásban. A kérdezettek 9%-a úgy gondolta, hogy reklamálna az alkalmazottnál, és csupán 17%-uk döntene úgy, hogy a betétes csomagolást keresve inkább továbbmegy egy másik boltba. Egy biztos: a csomagolóanyagokkal kapcsolatos helyzet, a környezet állapota és a jellemző fogyasztói magatartás között szoros összefüggés van – ami súlyosan veti fel a reklámipar, a csomagolóipar, a kereskedelem és a jogi szabályozást illetően a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium felelősségét.

A fiatalok 71%-a nem az eldobható csomagolások, hanem a betétes (többutas) csomagolási rendszerek fejlesztését tartja kívánatosnak. Ennek ellenére elgondolkodtató, hogy mennyire nevezhető környezet- vagy fogyasztóbarátnak az a politika, amelynek igyekezete tíz éve a többutas csomagolások eltüntetésére irányul. Álságos az iparnak és a kereskedelemnek az a hivatkozása, hogy a betétes rendszereket a fogyasztók nem szeretik, az ő kívánságukra váltják azokat le eldobható csomagolásra. Ezzel összecseng egy másik kérdésre adott jellemző válasz is, ahol a betétdíjas rendszerek visszaszorulásának fő okaként az ipar és a kereskedelem magatartását jelölték meg első helyen.

„Hajlandó lennél-e az általad termelt háztartási hulladékot rendszeresen különgyűjteni?” — szólt az a kérdés, amelyik a fiatalok fogyasztási hulladékokért érzett felelősségét firtatta. A kérdésre pont a fele válaszolt „valószínűleg igennel”, 29%-uk pedig teljesen biztos volt benne. Ez azt jelzi, hogy a fiatalok túlnyomó többsége tisztában van a szelektív gyűjtés fontosságával, és alapvetően meg is van bennük a szándék a közreműködésre. Egyéb megerősítő információk hiányában, illetve rosszul kiépített gyűjtős rendszer esetében ez a hajlandóság később valószínűleg csökken, és megerősödhet a különgyűjtést elutasítók (most 11%-os) aránya.

A kérdőív utolsó feladataként a válaszadóknak a felsorolt lehetőségek fontosság szerinti összerakásával egy „saját hulladékgazdálkodási koncepciót” kellett felállítani. A válaszok alapján a vizsgált csoportok tudják (vagy érzik) a hulladékokkal kapcsolatos helyes ökológiai sorrendet. A kérdezettek majdnem felénél a megelőzés került az első helyre, amit az újrahasznosítás, a szelektív gyűjtés, majd a lerakókban történő ártalmatlanítás követett. A legkevesebb összpontszámot a hulladékégetés kapta (bizonyára nem véletlenül).

forrás: Fogyasztóvédelem, 2004. március, dr. Kalas György, alelnök, Hulladék Munkaszövetség

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!

      Bónusz: tippek, tesztek, programok