fbpx

| Bán Dávid

Elméleti zöldség

Az európaiak tudják, hogy meg kell óvni a környezetet, de kevés az egyéni kezdeményezés. Mitől lesz kedvünk változtatni?

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) prognózisa szerint az évtized végéig még jelentősen növekszik az emberiség fogyasztási kedve. A háztartások energiafogyasztása 2002-es szinthez képest akár 35%-kal is nőhet 2020-ra. Ennek leginkább az egyre nagyobb lakásméretek, a több elektronikai felszerelés és az intenzívebb hűtő- és fűtőrendszerek elterjedése lehet az oka.

A háztartások hulladékmennyisége 1995 és 2020 között előreláthatóan majdnem a felével, 43%-kal növekszik. Igaz, a káros hatások valamennyire csökkenthetők a szelektív gyűjtés elterjesztésével, de ettől még nem lesz kevesebb a hulladék. Egy ember így is 640 kiló szemetet fog termelni évente.

A víz- és az élelmiszerfogyasztás terén sem kedvezőbbek a kilátások. Az egyre erőteljesebben terjedő bio- és egészséges élelmiszerek mellett növekszik az általános igény az egzotikus, távoli tájakról érkezett csemegék iránt is.

Emellett soha nem látott méretet öltött a turizmus, illetve az ebből, valamint a napi helyváltoztatásból eredő közlekedés mértéke. Utazási szokásaink is változnak: egyrészt egyre többen váltanak jegyet repülőutakra, látványosan növekszik a kontinensek közötti járatok kihasználtsága is. Másrészt sokan döntenek a rövidebb, de gyakoribb kikapcsolódás mellett, ami ismét több utazással, és károsanyag-kibocsátással jár.

 

Az európaiak hozzáállása

A Eurobarometer fogyasztási szokásokat vizsgáló 2008-as kutatásából kiderül, hogy szinte mindenki fontosnak tartja a környezetvédelmet. 80%-unk gondolja azt, hogy az életminőség függ a környezet állapotától. Ennél is több válaszadó mondta azt, hogy környezetvédelem nagyban függ az egyéni hozzáállástól, cselekvéstől. Azonban jóval alacsonyabb az aktívan cselekvő polgárok aránya. A megkérdezettek kevesebb, mint kétharmada tesz legalább egy dolgot a környezet megóvása érdekében, és ez leginkább a szelektív hulladékgyűjtésben merül ki.

A vásárlási szokásain, az autóhasználatán például  a legtöbb európai nem kíván változtatni. Úgy gondolja, ezektől függetlenül kell megoldani a környezetvédelem kérdését.

Mindösszesen a megkérdezettek 3%-a cselekszik aktívan, tudatosan. A hasznosítható ismeretek és az aktív részvétel inkább kontinensünk északi és nyugati országaira jellemző, ez az arány lényegesen rosszabb keleten és délen.

Tanulmányok szerint nem egyszerű megváltoztatni fogyasztási szokásainkat. Leginkább a kisközösségi motivációs erőknek, modelleknek, a kulturális befolyásnak, illetve a közvetlenül érzett negatív hatásoknak lehet ösztönző ereje. Általában azonban csak az utolsó pillanatban, amikor már saját megszokott életkörülményünk kezd érezhetően romlani (például a levegő- vagy környezetszennyezéssel elszaporodó légúti megbetegedések hatására), akkor szánjuk rá magunkat a cselekvésre.

 

A cikk a Corvinus Egyetemen 2009-ben tartott Fenntartható Fogyasztás Konferencián Hofmeister Ágnes, Kelemen Katalin,Piskóti Marianan előadásában elhangzott előadás összefoglalója.

A cikk az EEA and Norway Grants támogatásával, a HU0056 kódszámú, Fenntartható fogyasztás, termelés és kommunikáció projekt keretében jelent meg.

 

Kép [cc] stringberd

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás