fbpx
élelmiszer megtévesztő feliratok

Egyre több élelmiszeren látjuk ezeket a megtévesztő állításokat

A fogyasztókat megtévesztő karbonsemleges, klímasemleges feliratok egyre több élelmiszerek, italon láthatók. Drasztikus változást javasol az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet.

A “szén-dioxid-semleges”, “CO2-semleges”, “szén-dioxid-pozitív”, “szén-dioxid-semleges tanúsítvánnyal rendelkező” és hasonló feliratok ma már mindennaposak a szupermarketek polcain. A példák a feldolgozott sertéshústól a sajton és bébiételeken át a fél világot átszállító banánig terjednek. Termékek, termékcsaládok és teljes vállalatok, például a népszerű Sió gyümölcsleveket gyártó Sió-Eckes jelentette be, hogy klímasemleges.

A karbonsemlegességre vonatkozó állítások teljes betiltását kéri az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC), mert:

  1. Tudományosan pontatlanok: minden élelmiszer és ital előállítása mindig szén-dioxid-kibocsátással jár.
  2. A karbon-kompenzáció, amely a legtöbb ilyen állítás alapjául szolgál, nem nyújt garanciát a szén-dioxid jövőbeli megkötésére.
  3. Ezek az állítások félrevezetik a fogyasztókat, azt a hamis benyomást keltik, hogy a termékek jó választásnak bizonyulnak az éghajlat szempontjából.
  4. A nemzeti hatóságok lassan kezelik a panaszokat, emiatt a termékek efféle zöldre festése máris óriási kárt okoz.
  5. Az ilyen állítások visszatarthatják a fogyasztókat attól, hogy megváltoztassák étrendjüket (pl. több növényi alapú élelmiszert fogyasszanak), ami összességében sokkal kedvezőbb lenne az éghajlat szempontjából.

A vásárlói fejekben a zavart  fokozza, hogy

  • a globális piacon több mint 500, különböző minőségű és erősségű ökocímke található,
  • eközben a fogyasztók átlagosan mindössze 7 másodperc (!) alatt döntenek arról, hogy melyik terméket tegyék a kosarukba.  

Nincs más megoldás, be kell tiltani a karbonsemleges állítások használatát minden termék esetében, beleértve az élelmiszereket és italokat is – erre szólítja fel az EU-t az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezete. A kérdés aktualitását az adja, hogy az Európai Bizottság és a Parlament a következő hetekben foglalkozik a zöldre festés kérdésével.

A jelenlegi szabályok csak akkor teszik lehetővé a hatóságok vagy bíróságok számára, hogy beavatkozzanak, ha a kár már megtörtént, és a fogyasztókat már megtévesztették. Pedig a fogyasztókat eleve nem lenne szabad kitenni ilyen megtévesztő gyakorlatnak.

Tényleg klímasemlegesek a Rossmann sajátmárkás termékei?

Amikor a világ egyik legnagyobb karbonkompenzációs krediteket adó szervezete, a világ vezető szén-dioxid-kibocsátási szabványát kezelő Verra karbon-minősítő esőerdő-programjainak hatékonyságát vizsgálták kiderült, hogy a szolgáltató által az esőerdőkre vonatkozó széndioxid-kompenzációk több mint 90%-a valótlan számokon alapszik.

“Nincs olyan, hogy “CO2-semleges” gyümölcslé vagy műanyag vizes palack. Az összes széndioxid-semleges állítás szimpla zöldre festés. Ez az egész csak porhintés, amely azt a benyomást kelti, hogy a vállalatok komoly és azonnali lépéseket tesznek az éghajlatra gyakorolt hatásukkal kapcsolatban.

Az igazság az, hogy ehelyett a szén-dioxid-kibocsátásuk “kompenzálásával” sok évvel késleltetik a cselekvést.

Évtizedekig tartó fák ültetése sokkal egyszerűbb és olcsóbb, de lényegesen kevésbé hatékony, mint a jelenlegi éghajlatkárosító tevékenységeikből származó kibocsátások csökkentése” – mutat rá közleményében Monique Goyens, a BEUC főigazgatója.

Segítünk, hogy jót egyetek: Téged is vár az ÖkoKör Kamra!

És valóban, az olyan zöld marketingüzenetek, mint a “szén-dioxid-semleges”, “CO2-semleges” vagy “szén-dioxid-pozitív” többet ártanak, mint használnak. A klímakárosító hús- vagy tejtermékek esetében az ilyen pozitív hangzású állítások a fogyasztási szokásokban a status quo fenntartására ösztönöznek. Ez teljesen kontraproduktív az éghajlati vészhelyzet idején, amikor a fogyasztók ki vannak éhezve a megbízható és érdemi információkra, amelyek segítik őket a környezetbarátabb étrend bevezetésében.

Kamunak tűnik a zéró-kibocsátás a legnagyobb cégeknél

Nem mindegy, mit eszel!

Élelmezésünk, élelem beszerzési rendszerünk óriási hatást gyakorol az éghajlatváltozásra, konzerválja a szegénységet, fokozza a természeti környezet pusztulását. Az éghajlatváltozás és globális kizsákmányolás az EU polgárainak a jövővel kapcsolatos aggodalmai között az első helyen áll. Az EU polgáraiként, magánszemélyként a mi felelősségünk is szerepet vállalni a világ előtt álló kihívások megoldásában.

Kövesd a #GoEAThical és az #OurFoodOurFuture hashtaget a Facebookon és az Instagramon, iratkozz fel hírlevelünkre és értesülhetsz a kampány következő állomásairól.

Ne tápláld tovább a kizsákmányolást! A pénzed szavazat!


FV-19 pályázat logoofof, ökokörEz a tartalom a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-22-E  jelű pályázata támogatásával, az Európai Unió #GoEAThical – OurFood.OurFuture projektje társfinanszírozásában készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás