fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Egyre népszerűbb a tömegesen jutalmazó villámvásárlás

Milyen veszély fenyegeti a fenntartható fogyasztás utolsó mentsvárainak tekinthető piacokat? Mit jelent a carrotmob? Hogyan befolyásolják vásárlási szokásainkat a bevásárlóközpontok? Ízelítő a fenntartható fogyasztás konferencia előadásaiból.

2009. szeptember 24-én harmadik alkalommal rendezték meg a
környezettudatos és társadalmilag felelős fogyasztói szokásokról szóló
tudományos konferenciát a Budapesti Corvinus Egyetemen.

A népes hallgatóság számos új és érdekes kutatási
eredményről hallhatott 2009. szeptember 24-én a Budapest Corvinus Egyetemen rendezett
„Fenntartható fogyasztás, termelés és kommunikáció” című konferencián. 

A konferenciát Siri Ellen Sletner, norvég nagykövet asszony
nyitotta meg, aki nem csak adományozó országként képviselte Norvégiát, de
előadásában hangsúlyozta, hogy a fenntartható fogyasztás fogalma erősen kötődik
Norvégiához. Azt ugyanis először az 1994-ben megrendezett oslói miniszteri
kerekasztal résztvevői határozták meg. A fenntartható fogyasztás eszerint az
„alapvető szükségletek kielégítését és az életminőség javítását szolgáló
szolgáltatások és termékek igénybevétele, úgy hogy csökken a természeti
erőforrások és a mérgező anyagok használata, a hulladék és mérgezőanyag
kibocsátása, így nem fenyegeti veszély a jövő generációk szükségleteinek
kielégítését.”

A „Fenntartható fogyasztás, termelés és kommunikáció” konferencián
közel harminc előadás hangzott el a fenntartható fogyasztás ösztönzőiről,
akadályairól, legjobb gyakorlatairól. Az egyik népszerű téma a helyi termékek
fogyasztása volt. A Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) Marketingkutatás és
Fogyasztói Magatartás Tanszékének dr. Hofmeister-Tóth Ágnes vezetésével folyó
kutatása arra jutott, hogy a bio és helyi termékek vásárlásának leginkább a
magas ár szab gátat.

A gödöllői Szent István Egyetem kutatója, Balázs Bálint és
Kiss Csilla, a Védegylet munkatársa arra világított rá, hogy a fenntartható
fogyasztás végvárainak számító piacok, köztük a budapesti Hunyadi téri piac
fennmaradását nemcsak az önkormányzati döntések fenyegetik, hanem az ott áruló
kistermelők elöregedése is.

A helyi termékek fogyasztását más tényezők is nehezíthetik.
A szintén gödöllői kutató Bodorkós Barbara azt figyelte meg a mezőcsáti kistérségben
folyó kutatása során, hogy a helyiek személyes ellentétek miatt nem vásárolnak
egymás termékeiből. Pedig a helyi közösségnek nagy szerepe lehet a fenntartható
fogyasztás előremozdításában. Vadovics Edina, a Central European University és
a Greendependent Egyesület kutatója egy nemzetközi kutatásról számolt be, és a
tömegesen jutalmazó villámvásárlást, az úgynevezett „carrotmob”-ot ismertette.
Az első „carrotmob” megmozduláson egy olyan boltba irányították a fogyasztókat,
melynek vezetősége vállalta, hogy erőfeszítéseket tesz az energiatakarékos
izzók cseréjéért.

 

A konferencia egy két éves kutatási folyamat
nyitórendezvénye is volt egyben, amely a Norvég Alap egymillió eurós
támogatásával valósul meg. A civil szervezetek és akadémiai kutatóhelyek együttműködésében
megvalósuló projekt résztvevői az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), a
Budapesti Corvinus Egyetem (BCE), az MTA Szociológiai Kutatóintézet, az
MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport, a Védegylet, a Tudatos Vásárlók
Egyesülete és a Norwegian University of Science and Technology.

A nagyobb választék többletvásárlást generál

Több kutatás is érintette a nagy bevásárlóközpontok
fenntarthatósági hatásait. A BCE Környezetgazdaságtani és Technológiai
Tanszékének kutatói, Zsóka Ágnes és munkatársai, megállapították, hogy a
bevásárlóközpontok széles választéka nagyobb költésre sarkallja a vásárlókat:
sokszor olyan termékeket is hazavisznek, amelyeket az otthonukhoz közel lévő
kisboltban nem vennének meg.

Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének
munkatársa egy komplex, a nagy kereskedelmi láncok fenntarthatóságát mérő
mutató létrehozását javasolta. Az index a társadalmi mutatók közül elsősorban a
foglalkoztatottságot és a bérszínvonalra vonatkozó hatásokat, a környezeti
szempontok közül az autós forgalmat, a zöld területek beépítését, a
vízkészletekre gyakorolt szennyező hatást, az energiafelhasználást, a gazdasági
fenntarthatóság értékeléséhez a helyi adófizetést és a vásárlóerő helyi
elköltését venné figyelembe.

Ám a fenntarthatóságra való törekvés visszaüthet – erre
hívta fel a figyelmet a BCE Környezetgazdaságtani és Technológiai Tanszéknek
kutatója, Harangozó Gábor, aki az energiafogyasztás esetében megjelenő ún.
„visszacsapó hatással” foglalkozik. Azt állítja, hogy a növekvő fogyasztás
miatt az energia hatékonyság növekedése nem csökkenti szükségszerűen az
energiafelhasználás szintjét.

Az ugyanezen a tanszéken Csutora Mária
vezetésével folyó kutatás is hasonló eredményre jutott. Feltárták, hogy a
magyar lakosság legnagyobb jövedelmű csoportjai mintegy két és félszer annyit
fogyasztanak, mint amennyit elbírna a föld biokapacitása; tehát fogyasztási
szokásaikkal kimerítik a természeti erőforrásokat. A kutatók rámutattak, hogy
ez olyan mértékű túlfogyasztás, hogy azt már nem lehet környezettudatos
fogyasztói magatartással kompenzálni.

Több kutatás foglalkozott az urbanizáció, a belföldi
költözési hullámok fenntarthatósági hatásaival. Szirmai Viktória, a Magyar
Tudományos Akadémia kutatója az újonnan épülő kertvárosi részek fenntarthatóságával
foglalkozott előadásában. Csizmady Adrienne és Csanádi Gábor, az Eötvös Lóránd
Tudományegyetem munkatársai elmondták, hogy a lakóhelyválasztás elsődleges
szempontja, hogy hasonló társadalmi helyzetűek éljenek a környéken, a
környezeti adottságok csak ez után következnek.

Ijjas Flóra és Valkó László, a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem kutatói a vízlábnyom nemzetközi kutatók által
kidolgozott fogalmát, az országok közötti virtuális vízszegénység és
vízgazdagság koncepcióját ismertették, valamint javaslatot tettek a téma
további hazai kutatására.

 

Konferencia kötet és előadások anyaga megtekinthető itt >>>

Kép [cc] steve
crane
roadside

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás