| Tudatos Vásárló
Design trükkökkel vesznek rá, hogy kiadjuk az adatainkat
Egy új kutatás szerint a vezető IT cégek megnehezítik felhasználóik számára a személyes adataikhoz való hozzáférés letiltását. Számos megtévesztő design trükkel érik el, hogy önként kiadjunk magunkról olyan infókat, amelyeket alapból nem biztos, hogy megosztanánk a „nagyvilággal”.
A Consumers International tagja, a Norvég Fogyasztói Tanács (Norwegian Consumer Council) legújabb kutatása szerint, a vezető technológiai cégek megnehezítik felhasználóik számára a személyes adataikhoz való hozzáférés letiltását.
A jelentés szerint az EU új adatvédelmi rendelete (General Data Protection Regulation) ellenére, mely 2018 májusában lépett életbe, a cégek megtévesztő dizájn elemeket és invazív adatvédelmi alapbeállításokat használnak, hogy korlátozzák a felhasználók választási lehetőségeit a személyes adatok megosztásával kapcsolatban.
A Norvég Fogyasztó Tanács és számos más fogyasztói és adatvédelmi csoport Európában és az Egyesült Államokban felszólította az európai adavédelmi hatóságokat, hogy vizsgálják ki, hogy a cégek a GDPR és az Egyesült Államok szabályai szerint járnak-e el.
Megtévesztő dizájn
A cégek többek között ezekkel a módszerekkel ösztönzik a fogyasztókat az adataik megosztására:
· Alapértelmezett beállítások: A kutatás szerint a felhasználók ritkán változtatják meg az előre kiválasztott beállításokat.
· Megtévesztő dizájn elemek: A személyes adatok megosztása és a célzott hirdetések használata kizárólag előnyösnek van feltüntetve, míg a leiratkozás funkciók elvesztésével jár.
· Megtévesztő elrendezés: A magánszférát védő lehetőségek beállításai rejtettek, vagy több kattintás szükséges az elérésükhöz.
· A választási lehetőségek illúziója: A szolgáltatások elrejtik azt a tényt, hogy a felhasználóknak valójában nagyon kevés választási lehetőségük van, és hogy a teljes körű adatmegosztást a felhasználó elfogadja azáltal, hogy a szolgáltatást használja.
A teljes kutatás itt olvasható >>>
Köszönjük a közreműködést Szabó Hajnalkának!
Kép: pixabay.com
Ha tetszenek tartalmaink, támogasd munkánkat!
Rendszeres havi 1.000 Ft adomány
Rendszeres havi 2.000 Ft adomány
Rendszeres havi 5.000 Ft adomány
Rendszeres havi 10.000 Ft adomány
Egyszeri 5000 forint – kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség, főleg ha rögtön jön.
Bármennyi pénzt adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.
Ha banki átutalással támogatnál:
Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete
Bank neve: Magnet Bank
Számlaszám: 16200106-00108490-00000000
IBAN szám: HU40 1620 0106 0010 8490 0000 0000
Swift: HBWEHUHB
Köszönjük!
A cikk az Innovációs és Technológiai Minisztérium (FV-I-18) támogatásával készült.