fbpx

Tarts velünk, legyéla tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz!

Cumisüveg és marketing?

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A magyar szülők túl korán és túl gyakran adnak 6-12 hónap közötti csecsemőjüknek tejtermékeket, sőt az ajánlások ellenére egy éves kor előtt is cukrozott tejdesszerttel etetik gyermeküket. Van aki a tápszert ajánlja ezek helyett, van aki inkább anyatejet.

A Magyar Gyermekorvosok Társasága (MGYT)
Cumisüveg és tudomány néven idén indított felvilágosító kampányt. A
kampányt megelőző 6-12 hónapos csecsemők édesanyja körében tavasszal készített
reprezentatív kutatás azt kutatta, hogy az anyukák tisztában vannak-e azzal,
miként járulhatnak hozzá gyermekük helyes táplálásához. A felmérés szerint a 9
hónaposnál fiatalabb csecsemők 48%-a már rendszeresen kap tejterméket, például
joghurtot, túrót, sajtot vagy kefirt. A 6-7 hónapos babák 21%-a kap natúr
joghurtot és 24%-a sajtot, holott a natúr tejtermékeket 7 hónapos kortól szabad
bevezetni. 7-9 hónapos korban csak nagyon kis mennyiségben adhatók tejtermékek,
például egy kiskanál natúr joghurt a főzelékhez. A tehéntej és a sajt ebben a
korban kerülendő. Önálló ételként csak később, tízhónapos kortól javasolt. (A csecsemők helyes táplálásáról
lásd korábbi cikksorozatunkat >>>
)

A MGYT pozitívumként értékeli, hogy elmúlt években javult a szoptatás helyzete,
s hogy egyre több édesanya dönt úgy, gyermekét szoptatni, féléves koráig csak
anyatejjel táplálni szeretné. Ám, hangsúlyozza a társaság, az édesanyák fele úgy
véli, hogy amikor már nem áll rendelkezésre elegendő anyatej, ezt
tejtermékekkel pótolhatja. A túl korán elkezdett tehéntejes táplálás pedig a
csecsemőknél asztmatikus légúti tüneteket, hasmenést, fehérjeallergiát, ekcémát
okozhat, továbbá előidézhet felnőttkorban kialakuló betegségeket, például szív-
és érrendszeri problémákat is. Ezért az MGYT azt ajánlja, fogyasszanak ehelyett
inkább tápszert.

A Cumisüveg és tudomány kampányról azonban alaposan
lehúzza a keresztvizet a Tejmentes
élet
szerzője. Cikkeiben (itt
és itt)
rámutat: a kampány mögött egy tápszerkereskedelmi cég áll, s az fondorlatos
módon alkalmas arra is, hogy aláássa sok olyan anyuka önbizalmát, aki egyébként
rendben tudná gyermekét szoptatni, továbbá, hogy a kampány állításai nincsenek
teljesen összhangban az olyan nemzetközi szervezetek ajánlásaival, mint a WHO
vagy az UNICEF.

A La Leche Liga Magyarország
és A „Szoptatásért” Magyar Egyesület
közös nyilatkozatban
foglalt állást a MGYT kampányával kapcsolatban. Ebben egyetértésükről adnak
hangot azt illetően, hogy a csecsemők egyéves korukig ne kapjanak tehéntejet, s
hogy ezt megfelelően tudatosítsák a szülők körében, ugyanakkor úgy látják, „a
csecsemők és a családok érdekeit jobban szolgálná a szoptatás népszerűsítése,
mint a követő tápszerek használatára buzdító kampány.”

 

Híralap: MTI

Képalap [cc] all in green

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek