
Csúcson a magyar internetes vásárlás, de sokan tesszük le a kasszánál a kosarunkat
A koronavírus hazánkban is valósággal berobbantotta a webes kereskedelmet. A közel 3,5 milliós online vásárlóközönség több mint felének mégis frusztráló élmény a digitális térben történő vásárlás – derül ki a több, mint 300 ügyfél és egy tucat kereskedő, valamint fizetési szolgáltató bevonásával készült Fizetési Élmény Riportból.
Jelenleg 35 ezer kereskedő érhető el online Magyarországon.
A koronavírus évekkel repítette előre az online kereskedelmet: csak a karanténidőszak első másfél hónapjában több mint 50 ezer új magyar vásárló jelent meg az interneten,
ezzel az online is aktív hazai vásárlók száma megközelítette a 3,5 milliót. Az ágazat belföldi forgalma meghaladta a bruttó 355 milliárd forintot, ami közel 35%-os növekedés 2019 első félévéhez képest – áll a GKI és az Áruskereső nem rég publikált kutatásában.
A Mastercard által támogatott Fizetési Élmény Riport rámutat: 10-ből 9-en hagytunk abba online vásárlást a célegyenesben, tehát úgy, hogy a kiválasztott termék már a kosarunkban volt, de végül mégis elálltunk a tranzakciótól. A fizetés előtti kosárelhagyás okai leggyakrabban a bizalmatlanságra vezethetők vissza (korábbi rossz tapasztalatok, nem megbízhatónak tűnő weboldal, ismeretlen fizetési oldal, információhiány), de a meghiúsult tranzakciók 10 százalékát az időkeret túllépés, további 10 százalékát pedig a rosszul megadott adatok okozzák.
A vásárlók szemszögéből a helyzetet tovább bonyolítja, hogy az EU idén tervezi bevezetni a PSD2-t (Payment Service Directive 2), amely szerint a szereplőknek még szigorúbb ügyfélhitelesítési előírásoknak kell majd megfelelniük. A Mastercard szerint a hitelesítésre a legjobb megoldást a biometria jelentheti, melynek használatával a felhasználói élmény is sokat javul, hiszen nem kell megjegyezni bonyolult jelszavakat, számsorokat.
Vásárolni szeretünk, fizetni nem
“Az online vásárlás legnagyobb bizalmat igénylő része a fizetés: amíg egy rossz kép a termékről csak keveseket riaszt el, a fizetés során fellépő legkisebb kétely miatt is könnyen elállnak a vevők vásárlástól” – fogalmazta meg a riport egyik tanulságát Racskó Tamás, a Mastercard üzletfejlesztési menedzsere.
„Az emberek közel 58 százaléka frusztrált az online vásárlás során, ötödük kifejezetten a fizetésnél érzi magát kellemetlenül” – tette hozzá. A fizetés mellett persze vannak más befolyásoló tényezők is: a kutatás szerint a vásárlók 55 százaléka a jó ügyfélkommunikációnak és a weblap folyamatos frissítésének köszönhetően érzi magát biztonságban, 74 százalékunk szerint a kereskedővel kapcsolatos bizalom kiépítését a pozitív visszajelzések segítik a legjobban, 30 százalék pedig fontosnak tartja mások ajánlását.
Amikor vásárlóként többször is visszatérünk egy kereskedő oldalára – például étel- vagy taxi rendelésnél, vagy akár streaming szolgáltatások használatakor – nem szeretnénk minden alkalommal újra és újra beírni a fizetési adatokat. Ahogy a BIG FISH Payment Gateway szolgáltató tranzakciós adataiból is egyértelműen látszik, folyamatosan nő a mentett kártyás tranzakciók népszerűsége. 2019 januárja és 2020 májusa között 160%-kal növekedett az így lebonyolított tranzakciók száma, miközben a havonta elmentett új kártyák száma megduplázódott ugyanezen időszak alatt, a mentett kártyával végzett tranzakciók összértéke pedig a duplájára nőtt.
A Fizetési Élmény Riportot a Frontíra készítette, több, mint 300 ügyfél és egy tucat kereskedő, valamint fizetési szolgáltató bevonásával, a BIG FISH Payment Gateway 4 millió tranzakcióját elemezve.