fbpx
fairtrade méltányos etikus kereskedelem

| Tudatos Vásárló

Cseh-szlovák-lengyel-magyar Fairtrade együttműködést indítunk

A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) lengyel, cseh és szlovák partnereivel közös regionális projektet indított a Fairtrade népszerűsítéséért. A Fairtrade termékek kereskedelme a tavalyi évben világviszonylatban meghaladta a 8,4 milliárd eurós értéket – ez 8%-os növekedést jelent az előző évhez képest.

Világszerte nő a fogyasztói igény a fenntartható élelmiszerek iránt, ezen belül egyre nő a Fairtrade minősítésű termékek és összetevők piaci forgalma. Több mint 30 ezer különböző Fairtrade minősített termék érhető el világszerte 150 országban, beleértve a Visegrádi országokat is. A legnépszerűbb termékek a kávé, kakaó, csokoládé, tea, banán, méz, virágok, gyapjú, de egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában.

Jelenleg még viszonylag szűk az elérhető minősített termékek köre a visegrádi régióban, Magyarországon körülbelül 600-1000 ilyen termék található, mindemellett a trendek kedvező irányba mutatnak: a legutóbbi adatok szerint egyre nő a kereslet a fairtrade termékek iránt.

A cseh állampolgárok 33%, a szlovákok 29% és a magyar és lengyel fogyasztók 25%-a hajlandó lenne 5-10%-al többet fizetni ilyen termékekért. Ugyanakkor a fogyasztóknak további iránymutatásra és segítségre lenne szükségük, hogy felismerjék és kiválasszák a fairtrade logóval ellátott termékeket. A magyarok 10%-a, a lengyelek 11%-a, a szlovákok 20%-a  és a csehek 21%-a ismeri a fairtrade logót.

A jelenlegi keresleti és kínálati trendek ismeretében a csehországi Fairtrade Česko a Slovensko, a lengyel Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska (PL), a szlovákiai Nadácia Integra (SK) és a Tudatos Vásárlók Egyesülete közösen összefogva, az International Visegrad Fund támogatásával népszerűsítik a Fairtrade fogalmát, a Fairtrade logót, termékeket és segítenek a vállalkozásoknak, kiemelten beszállítóknak és kávézóknak, hogy növeljék a méltányos kereskedelmi értékesítéseiket. A TVE cseh és lengyel partnerei kifejezetten a fairtrade népszerűsítésével foglalkozó szervezetek, a szlovák partner kenyai fairtrade termelőkkel áll kapcsolatban.

“A Fairtrade fogalma rengeteg pozitív elképzelést foglal magába. A Fairtrade egy lehetőség a fogyasztóknak arra, hogy támogassák az etikus és fenntartható termelést és egyben a fejlődő országok termelőit. Egy innovatív kereskedelmi forma, ami megfelel a társadalmi igényeknek, kapcsolatokat épít és elősegíti az együttműködést. Egyben egy üzleti lehetőség is a magyar vállalkozásoknak, hogy elsőként reagáljanak az egyre növekvő fogyasztói keresletre az etikus és méltányos kereskedelmi termékek iránt.”

Gulyás Emese, TVE

 A négy visegrádi partner együttműködve és tapasztalatokat cserélve azon fog dolgozni, hogy növelje a Fairtrade termékek keresleti-és kínálati oldalát és kihasználja a visegrádi régió piaci lehetőségeit. Információs kampánnyal, üzleti és állami szervezetekkel való tanácsadással dolgoznak azon, hogy növeljék a dinamikusan növekvő regionális fairtrade piacot.


Ne hagyd magad átverni a Black Friday akciókkal.

Segítünk Neked. Iratkozz fel a TVE tesztes hírlevelére, hogy megtudd mivel készülünk.

* indicates required


 

A Fairtrade Magyarországon

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2017-ben hozta ki az első Tudatos Vásárló Piaci Jelentést, amely megbecsüli a fenntartható és etikus vásárlói döntések piaci értékét. A jelentés szerint, amelyben a 2014-2016-re vonatkozó adatokat vették figyelembe, 1014 milliárd forint volt a tudatos vásárlói döntések értéke Magyarországon. Ebből az élelmiszerekre költött összeg értéke 359 milliárd forint, és a legkisebb piaci rész 612 millió forinttal a méltányos kereskedelmi termékekre költött összeg. Épp az egyik legkisebb piaci rész, a méltányos kereskedelem értéke nőtt a leginkább 2014 és 2016 között. A közel hétszeres növekedés egyik motorja, hogy az OMV benzinkúthálózat 2016 közepe óta fairtrade kávét árul kútjain. De a benzinkúti kávé nélküli növekedés is figyelemre méltó, 27%-os volt. A növekedés másik fő motorja a kiskereskedelmi láncok egyre növekvő fairtrade kínálata.

 

A Fairtrade Lengyelországban

A Fairtrade International adatai szerint Lengyelországban 2017-ben a Fairtrade kiskereskedelmi forgalma 22 500 ezer euró volt, ami 54%-os emelkedés az előző évhez képest. Ez főként annak köszönhető, hogy a nagy kereskedelmi láncok kínálatában nőtt a Fairtrade minősítésű áruk mennyisége. A fogyasztók – részben a Fair Trade Communities kampánynak köszönhetően – egyre inkább tisztában vannak a nemzetközi kereskedelem, a Globális Dél országaiban zajló mezőgazdasági termelés árnyoldalaival. Mindez kedvező környezetet teremt a fenntartható termékek, köztük a Fairtrade termékek számára.

Lengyelországban a legtöbb Fairtrade terméket a nemzeti olajvállalat, a PKN Orlen értékesíti. A cég 2008 óta árul Fairtrade minősítésű kávét kútjain, de nő a piaci részesedése a többi kereskedőnek: egyre több Fairtrade termék fogy a Lidl, az ALDI, a Kaufland vagy a Carrefour áruházláncok üzleteiben. Egyre nagyobb az érdeklődés a lengyel cégek részéről, akik nemzetközi márkák számára gyártanak termékeket, leginkább kávét és édességeket, a Fairtrade minősítés iránt.

A Fairtrade Csehországban és Szlovákiában

Csehországban is nő a méltányos kereskedelemből származó termékek piaca: a Fairtrade kakaó forgalma 16%-kal, a kávéé 135%-kal nőtt az előző évhez képest. 2017-ben 520 tonna Fairtrade minősítésű kávét értékesítettek az országban, ami a teljes piac 2%-a. A cseh Faritrade piac a legfejlettebb a régió országai között.

Hasonló a helyzet Szlovákiában, ahol a Fairtrade kakaó értékesítése 2017-re 2012%-kal, a kávéé 56%-kal nőtt, utóbbi a teljes kávéforgalom 0,7%-át teszi ki.

Ebben a két országban is a szupermarketek és a kávézóláncok, illetve benzinkutak adják el a legtöbb Faritrade terméket. A mért emelkedés is egyértelműen a nagyobb cégeknek (szupermarketeknek) köszönhető.

 

Mi az a méltányos kereskedelem?

A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait. A méltányos kereskedelemben részt vevő felek minden esetben egyedi árat alakítanak ki, figyelembe véve a mindenkori gazdasági és szociális, sőt, ökológiai körülményeket.

Azokban az esetekben, amikor az áruk árát nemzetközi egyezmények határozzák meg (például kávé vagy kakaó), minimál árat alakítanak ki, amely a világpiaci árnál magasabb. Ezáltal a termelők olyan továbbfejlesztett termelési rendszereket és munkakörülményeket tudnak átvenni, amelyek mind a gazdák, mind a munkások, mind pedig és a környezet hasznára válnak.

• A Fairtrade védjegy a világ legszélesebb körben ismert etikus minősítő védjegye.

• 2017-ben a Fairtrade felár, más néven Fairtrade prémium értéke összesen 178 millió euró volt.

• Világszerte több mint 1,6 millió termelő és munkás, 75 országban 1600 termelői szervezet része a Fairtrade-hálózatának.


Ha te is egy vagy a több mint egymillió olvasónkból, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését.

Így tudsz hozzájárulni Te is, hogy összegyűljön a 3.000.000 forint 2018. december végéig.
 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000FT adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint – kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete

Bank neve:    Magnet Bank

Számlaszám:    16200106-00108490-00000000

IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000

Swift: HBWEHUHB

Köszönjük a támogatást!

 

 

 

Ezt a tartalmat az International Visegrad Fund támogatta. ‘V4 Cooperation for moving forward fair trade as a socially innovative economic model’ (21810223).

 

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok