| Tudatos Vásárló
Cseh-szlovák-lengyel-magyar Fairtrade együttműködést indítunk
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) lengyel, cseh és szlovák partnereivel közös regionális projektet indított a Fairtrade népszerűsítéséért. A Fairtrade termékek kereskedelme a tavalyi évben világviszonylatban meghaladta a 8,4 milliárd eurós értéket – ez 8%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
A Lidl otthon átáll Fairtrade banánra
Nézd, ennyivel jobb egy fairtrade ültetvény!
A Fairtrade minőségben is megállja a helyét
Világszerte nő a fogyasztói igény a fenntartható élelmiszerek iránt, ezen belül egyre nő a Fairtrade minősítésű termékek és összetevők piaci forgalma. Több mint 30 ezer különböző Fairtrade minősített termék érhető el világszerte 150 országban, beleértve a Visegrádi országokat is. A legnépszerűbb termékek a kávé, kakaó, csokoládé, tea, banán, méz, virágok, gyapjú, de egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában.
Jelenleg még viszonylag szűk az elérhető minősített termékek köre a visegrádi régióban, Magyarországon körülbelül 600-1000 ilyen termék található, mindemellett a trendek kedvező irányba mutatnak: a legutóbbi adatok szerint egyre nő a kereslet a fairtrade termékek iránt.
A cseh állampolgárok 33%, a szlovákok 29% és a magyar és lengyel fogyasztók 25%-a hajlandó lenne 5-10%-al többet fizetni ilyen termékekért. Ugyanakkor a fogyasztóknak további iránymutatásra és segítségre lenne szükségük, hogy felismerjék és kiválasszák a fairtrade logóval ellátott termékeket. A magyarok 10%-a, a lengyelek 11%-a, a szlovákok 20%-a és a csehek 21%-a ismeri a fairtrade logót.
A jelenlegi keresleti és kínálati trendek ismeretében a csehországi Fairtrade Česko a Slovensko, a lengyel Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska (PL), a szlovákiai Nadácia Integra (SK) és a Tudatos Vásárlók Egyesülete közösen összefogva, az International Visegrad Fund támogatásával népszerűsítik a Fairtrade fogalmát, a Fairtrade logót, termékeket és segítenek a vállalkozásoknak, kiemelten beszállítóknak és kávézóknak, hogy növeljék a méltányos kereskedelmi értékesítéseiket. A TVE cseh és lengyel partnerei kifejezetten a fairtrade népszerűsítésével foglalkozó szervezetek, a szlovák partner kenyai fairtrade termelőkkel áll kapcsolatban.
“A Fairtrade fogalma rengeteg pozitív elképzelést foglal magába. A Fairtrade egy lehetőség a fogyasztóknak arra, hogy támogassák az etikus és fenntartható termelést és egyben a fejlődő országok termelőit. Egy innovatív kereskedelmi forma, ami megfelel a társadalmi igényeknek, kapcsolatokat épít és elősegíti az együttműködést. Egyben egy üzleti lehetőség is a magyar vállalkozásoknak, hogy elsőként reagáljanak az egyre növekvő fogyasztói keresletre az etikus és méltányos kereskedelmi termékek iránt.”
Gulyás Emese, TVE
A négy visegrádi partner együttműködve és tapasztalatokat cserélve azon fog dolgozni, hogy növelje a Fairtrade termékek keresleti-és kínálati oldalát és kihasználja a visegrádi régió piaci lehetőségeit. Információs kampánnyal, üzleti és állami szervezetekkel való tanácsadással dolgoznak azon, hogy növeljék a dinamikusan növekvő regionális fairtrade piacot.
A Fairtrade Magyarországon
A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2017-ben hozta ki az első Tudatos Vásárló Piaci Jelentést, amely megbecsüli a fenntartható és etikus vásárlói döntések piaci értékét. A jelentés szerint, amelyben a 2014-2016-re vonatkozó adatokat vették figyelembe, 1014 milliárd forint volt a tudatos vásárlói döntések értéke Magyarországon. Ebből az élelmiszerekre költött összeg értéke 359 milliárd forint, és a legkisebb piaci rész 612 millió forinttal a méltányos kereskedelmi termékekre költött összeg. Épp az egyik legkisebb piaci rész, a méltányos kereskedelem értéke nőtt a leginkább 2014 és 2016 között. A közel hétszeres növekedés egyik motorja, hogy az OMV benzinkúthálózat 2016 közepe óta fairtrade kávét árul kútjain. De a benzinkúti kávé nélküli növekedés is figyelemre méltó, 27%-os volt. A növekedés másik fő motorja a kiskereskedelmi láncok egyre növekvő fairtrade kínálata.
A Fairtrade Lengyelországban
A Fairtrade International adatai szerint Lengyelországban 2017-ben a Fairtrade kiskereskedelmi forgalma 22 500 ezer euró volt, ami 54%-os emelkedés az előző évhez képest. Ez főként annak köszönhető, hogy a nagy kereskedelmi láncok kínálatában nőtt a Fairtrade minősítésű áruk mennyisége. A fogyasztók – részben a Fair Trade Communities kampánynak köszönhetően – egyre inkább tisztában vannak a nemzetközi kereskedelem, a Globális Dél országaiban zajló mezőgazdasági termelés árnyoldalaival. Mindez kedvező környezetet teremt a fenntartható termékek, köztük a Fairtrade termékek számára.
Lengyelországban a legtöbb Fairtrade terméket a nemzeti olajvállalat, a PKN Orlen értékesíti. A cég 2008 óta árul Fairtrade minősítésű kávét kútjain, de nő a piaci részesedése a többi kereskedőnek: egyre több Fairtrade termék fogy a Lidl, az ALDI, a Kaufland vagy a Carrefour áruházláncok üzleteiben. Egyre nagyobb az érdeklődés a lengyel cégek részéről, akik nemzetközi márkák számára gyártanak termékeket, leginkább kávét és édességeket, a Fairtrade minősítés iránt.
A Fairtrade Csehországban és Szlovákiában
Csehországban is nő a méltányos kereskedelemből származó termékek piaca: a Fairtrade kakaó forgalma 16%-kal, a kávéé 135%-kal nőtt az előző évhez képest. 2017-ben 520 tonna Fairtrade minősítésű kávét értékesítettek az országban, ami a teljes piac 2%-a. A cseh Faritrade piac a legfejlettebb a régió országai között.
Hasonló a helyzet Szlovákiában, ahol a Fairtrade kakaó értékesítése 2017-re 2012%-kal, a kávéé 56%-kal nőtt, utóbbi a teljes kávéforgalom 0,7%-át teszi ki.
Ebben a két országban is a szupermarketek és a kávézóláncok, illetve benzinkutak adják el a legtöbb Faritrade terméket. A mért emelkedés is egyértelműen a nagyobb cégeknek (szupermarketeknek) köszönhető.
Mi az a méltányos kereskedelem?
A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait. A méltányos kereskedelemben részt vevő felek minden esetben egyedi árat alakítanak ki, figyelembe véve a mindenkori gazdasági és szociális, sőt, ökológiai körülményeket.
Azokban az esetekben, amikor az áruk árát nemzetközi egyezmények határozzák meg (például kávé vagy kakaó), minimál árat alakítanak ki, amely a világpiaci árnál magasabb. Ezáltal a termelők olyan továbbfejlesztett termelési rendszereket és munkakörülményeket tudnak átvenni, amelyek mind a gazdák, mind a munkások, mind pedig és a környezet hasznára válnak.
• A Fairtrade védjegy a világ legszélesebb körben ismert etikus minősítő védjegye.
• 2017-ben a Fairtrade felár, más néven Fairtrade prémium értéke összesen 178 millió euró volt.
• Világszerte több mint 1,6 millió termelő és munkás, 75 országban 1600 termelői szervezet része a Fairtrade-hálózatának.
Ha te is egy vagy a több mint egymillió olvasónkból, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését.
Így tudsz hozzájárulni Te is, hogy összegyűljön a 3.000.000 forint 2018. december végéig.
Rendszeres havi 1.000 Ft adomány
Rendszeres havi 2.000 Ft adomány
Rendszeres havi 5.000 Ft adomány
Rendszeres havi 10.000FT adomány
Egyszeri 5000 forint – kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség.
Bármennyit adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.
Ha banki átutalással támogatnál:
Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete
Bank neve: Magnet Bank
Számlaszám: 16200106-00108490-00000000
IBAN szám: HU40 1620 0106 0010 8490 0000 0000
Swift: HBWEHUHB
Köszönjük a támogatást!
Ezt a tartalmat az International Visegrad Fund támogatta. ‘V4 Cooperation for moving forward fair trade as a socially innovative economic model’ (21810223).