| Ethical Consumer
A Coca-Cola-gyarmatosítás ellen
Bár még mindig szuvassá teszi a kóla milliók fogait, megfigyelhető az alternatív (etikusabb) szénsavas italok térnyerése is a piacon, nem is kismértékben…
A kólák
piacán
A globalizáció
szimbólumaként a Coca-Cola egyedülálló és utolérhetetlen bármely más
márkával szemben. A kelet-európai áldozatok is bebizonyítják: a vállalat a világ
bármely pontjára képes eljutni. A Ceausescu által hátrahagyott Romániában bár
csupaszok voltak a boltok polcai és az utcákon sem lehetett friss zöldséget
kapni, mégis minden óriásplakát a Coca-Colát hirdette, minden utcasarkon el
tudták adni, és túlzott árai ellenére is óriási mennyiségekben fogyott.
Miután a Coca-Cola a legismertebb fogyasztói márka
világszerte, nem meglepő, hogy sok országban bojkott tárgya
lett , tartva a hátát az amerikai imperializmus
miatt. Az Amerikával szemben ellenérzéseket táplálók véleménye is hevesedik, ha
üdítőitalokról van szó.
Két
jelentősebb versenytársra akadt a Coca-Cola: egyik
a Qibla-Cola, amely az etikus és méltányos kereskedelem alapelvei alapján jött létre, és
profitjának 10 %-át visszaforgatja azokba a közösségekbe, ahol
működik (támogatja a helyi közösségi, egészségügyi és oktatási tevékenységeket).
A másik ringbe szálló a francia Mecca-Cola, amely profitjának 20%-át
ajánlja fel jótékonysági célokra, 10%-ot Palesztinában levő
szervezeteknek, 10%-ot pedig Franciaországban oszt szét.
Abdul-Hamid Ebrahim, a Qibla-Cola munkatársa úgy gondolja,
hogy amikor az emberek világmárkákat bojkottálnak, a vállalat iránt
érzett dühüket juttatják kifejezésre. Megkérdőjelezik ugyanis a márkák
közösségükben, társadalmukban játszott szerepét, és
alternatívákat keresnek – olyan vállalatokat, amelyek nem kizsákmányolás és
igazságtalanság árán jutnak haszonhoz.
Igazságtalanság miatt támadták a Coca-Colát és
PepsiCo-t az indiai Keralában tapasztalható palackozási eljárásuk miatt.
Ugyanis amióta 2000-ben beindította itteni palackozó üzemét a Coca-Cola,
kimeríti a talajvíz-készleteket, és ezáltal ivóvízhiányt okoz. A helyi lakosok, akik életük mindennapi tevékenységeiben (mint az
ivás, mosás, főzés, fürdés) függnek az ivóvíztől, arról számolnak be, hogy
több kút is kiszáradt már, aminek következtében sokaknak több mérföldet kell
gyalogolniuk azért, hogy ivóvízhez jussanak. Nem beszélve arról, hogy a cégek ily
módon ellehetetlenítik a földművelést.
Bojkottálásra váró márkák
Néhány italgyártó nem csak
szimbolizálja az amerikai imperializmust, de ténylegesen
finanszírozza is. A PepsiCo-t például az amerikai
republikánusok fő szponzorai között tartják számon. Az Ethical
Consumer c. angol lap maga szólította fel a fogyasztókat a Pepsi elleni
bojkottra. Eközben a Coca-Colát a kolumbiai gyárak szakszervezeteinek
elnyomása miatt támadják, és bojkottálták is termékeiket több
szakszervezet és támogató világszervezet segítségével (pl. World Social Forum, Társadalmi Világfórum).
A Coca-Colát még bűnrészességgel is vádolták nyolc szakszervezet vezetőjének
meggyilkolásában, és több szakszervezeti vezetőről is tudni lehet, hogy
bebörtönözték, kínozták, erőszakkal megfosztották állásától és száműzték
őket. A Coca-Cola arra hivatkozva tagadott bármiféle
gyilkosságot, hogy évente szakszervezeti vezetők százait gyilkolják meg
Kolumbiában.
„Kólafejek” – avagy tömérdek koffein az
üdítőkben
A tudósok aggasztónak tartják, hogy egyre
több koffeint adagolnak az olyan üdítőitalokba is, amelyekkel elsősorban
gyermekeket céloznak meg. A Red Bull például ezt a koffeintartalmat
használja fel elsőszámú eladási szempontként, de védelmére szolgál, hogy elsőszámú
célcsoportja a felnőttek korosztálya. Természetesen a kóla is magas arányban
tartalmazza a stimuláló szert.
A koffein meggyorsítja a
szervezet kiválasztását, így vizet és
kalciumot von el , ráadásul még függőséghez is
vezethet, amely ingerlékenységet, álmatlanságot, nyugtalanságot
és rendellenes gyomorműködést is
okozhat.
Amennyiben felnőttek mérsékelten fogyasztják, nincs
ok az aggodalomra. Ám a gyermekek esetében már kisebb
mennyiség is hajlamossá teheti őket az előbb említett hatásokra.
Tanulmányok bizonyítják, hogy a rendszeresen koffein-tartalmú italokat fogyasztó
iskoláskorú gyermekeknek problémát okoz az odafigyelés, ha nem
jutnak hozzá „adagjukhoz”.
A legnagyobb aggodalmat az okozza, hogy ezek
a gyerekek túlzott mennyiséget fogyasztanak majd a
cukrozott italokból, hogy „megkapják napi koffeinadagjukat”, miközben
kockáztatják fogaik szuvasodását és hajlamosak lesznek az
elhízásra.
Hogy pezsegjünk akkor?
Látszólag a szénsavas üdítők egy
etikai aknamezőt jelenthetnek, ám számos alternatívát
nyújtanak akár multinacionális cégek is, de a kisebb cégek mindenképpen.
Ilyenek lehetnek a hagyományos recepteket felhasználó
italgyártók. Érdemes végigmenni az áruházakban, boltokban és
megvizsgálni az italpolcokat, megnézni a címkéket, hogy mit is
tartalmaznak azok az ivólevek, és kicsit tudatosabban választani
mindennapi fogyasztási cikkeink között.
Esetleg igyunk sima csapvizet vagy
szódát, ha megszomjazunk!
Az Ethical
Consumer, April/May 2004 alapján; Az Ethical Consumer kiadványa. Lefordítva és
közzétéve a kiadó engedélyével. Fordította és adaptálta: Fertetics Mandy.