alap kinézet

Cikkek

System Messages

Válassz kategóriát!

Friss tartalom

Akció: 1 terméktesztet ajándékba adunk

Ebben az időszakban, amikor már november elején karácsonyi reklámokkal és kedvezményes ajánlatokkal bombáznak a kereskedők, nem csoda, ha sokan vásárolnak hirtelen ötlettől vezérelve, kevésbé tudatosan.
 

Ezért idén mi is készültünk valamivel

Tervezed, hogy vásárolsz a fekete pénteken? Szeretnél tudatosan választani, és egyszerűbben dönteni?

November 19-és 21. között, ha egyszerre 2 darab Tudatos Vásárló Tesztet vásárolsz, most +1 tesztet ajándékba kapsz tőlünk. Technikailag kreditet adunk, amit egy tetszőleges tesztre tudsz beváltani.


Ne hagyd magad átverni a Black Friday akciókkal!

Segítünk Neked. Iratkozz fel a TVE tesztes hírlevelére, hogy megtudd, mivel készültünk.

* indicates required

Fekete Péntek: tavaly 27 milliárd forintot költöttünk el egyetlen napon

A Black Friday csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban. 2018-ban a Fekete Péntek az egész világon, így Magyarországon is november 23-án lesz.

A karácsonyi bevásárlás a Black Friday miatt hamarabb kezdődik, az ünnepek előtti 4-5 hetes időszakra koncentrálódik.

 Instagram oldalunkon megkérdeztünk Benneteket, és 67%-otok azt válaszolta, hogy nem tervez vásárolni ezen a napon. 

Itthon a vásárlási láz a hagyományos üzletek forgalmában kevéssé jelenik meg, az internetes kereskedelemben viszont jelentős súlya van. Magyarországon ma már körülbelül 3 millió online vásárló van, számuk évről évre 5-6 százalékkal nő. 2016-hoz képest a belföldi online piac háromszor nagyobb bővülést ért el, mint a kiskereskedelem.


Ne hagyd magad átverni a Black Friday akciókkal!

Segítünk Neked. Iratkozz fel a TVE tesztes hírlevelére, hogy megtudd mivel készülünk.

* indicates required

Az online vásárlások összértéke a tavalyi évben 365 milliárd forint volt, és a teljes negyedik negyedéves online költés (128 milliárd Ft) több mint ötöde, csaknem nettó 27 milliárd forint ezen az egyetlen napon történt – derült ki a GKI Digital és az Árukereső.hu által végzett felmérésből.

Az adatokból úgy látszik, hogy két éve, 2016-ban adtuk meg magunkat a Fekete Pénteknek. Ez volt az első év, amikor (ha az élelmiszereket nem számítjuk) a november volt az év második legerősebb hónapja. És ne gondoljuk, hogy a nem történt más, minthogy a decemberi vásárlást hoztuk előbbre: a decemberi forgalom a boltokban ugyanúgy nőtt, mint a többi hónapé, a Black Friday tehát nem a decembertől happolta el a vásárlókat.

 

Mi persze azt tanácsoljuk, hogy csak akkor vásárolj, ha tényleg muszáj. Ha átgondoltad, és tényleg vásárláson töröd a fejed, nézz körül tesztjeink között, és tájékozódj, melyik a legjobb választás!

E-book olvasó teszt       Mosogatógép teszt       TV teszt       Kávéfőző teszt       Hűtő, fagyasztó teszt       Turmixgépek tesztje (ingyenes)       Miikrohullámú sütő-teszt       Porszívó teszt   Mosógép teszt 

A felmérések szerint a magyarok 90%-a tudja, hogy mi az a Black Friday, átlagosan körülbelül 47 ezer forintot költünk el ekkor. 

A legtöbben játék, ajándék és háztartási gépek, szórakoztató elektronikai eszközök, ruhák, konyhafelszerelés vásárlását tervezik erre az időszakra.

Képek: pixabay.com

Ha te is egy vagy a több mint egymillió olvasónkból, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését.

Így tudsz hozzájárulni Te is, hogy összegyűljön a 3.000.000 forint 2018. december végéig.
 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000FT adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.

   

 

Honnan tudod, hogy a ruhád etikus címkéje nem átverés?

A zöld, etikus márkajelzők több mindenre vonatkozhatnak, és a fogyasztó már itt összezavarodik: az alapanyagra értik vagy az egész gyártási folyamatra? A címke nem feltétlenül segít eligazodni. Egyik extrém példa, amikor az árcédulán megjelenik a zöld fa és a „fenntartható forrásból” jelölés, de ha jobban megnézzük, ez mindössze annyit jelent, hogy az árcédula papíranyaga származik fenntartható forrásból, a ruha nagy részéről semmit nem tudunk.

Az etikus címkéknek három alapvető fajtája létezik, és egyértelműen vannak hitelesebbek közöttük.

 

 

1. Mert a márka azt mondja

Sajnálatos tény, de igaz: magának a márkának hihetünk a legkevésbé. A gyártó kiírja a termékre és a honlapjára a magasztos jelzőket és kész - az állítását senki nem ellenőrzi. Nincs egy független külső szereplő, aki elmenne a gyártás helyszínére és ellenőrizné, hitelesítené, hogy valóban tesz-e erőfeszítéseket a márka a környezetért vagy az emberi jogok betartására.

Ráadásul, talán tényleg tesz is erőfeszítéseket, de ezek elegendőek-e ahhoz, hogy megalapozzák a méltányos, fenntartható címkékkel dúsított márkakommunikációt? Etikusnak nevezheti magát az a gyártó, aki kifizeti a munkásoknak a törvényes minimálbért? És akkor is ezt gondoljuk, ha tudjuk, hogy a törvényes minimálbér mélységesen az átlagos megélhetési költségek alatt van?

További probléma az önfényező állításokkal, hogy nem összehasonlíthatók a márkák, termékek végső soron egymással: a fogyasztó nem tudja eldönteni, hogy két cég saját állítása közül melyik mögött van jobb és valódibb teljesítmény.

"Jó" példa erre a H&M cégcsoport. A cég 2013 novemberében nyilvánosan elkötelezte magát amellett, hogy biztosítani fogják dolgozóiknak a tisztességes élethez szükséges jövedelmet. A H&M stratégiai beszállítóinál 2018-ra annyit kell fizetni a dolgozóknak, ami elég a tisztességes megélhetéshez. Addigra ez közel 850 ezer ruhaipari munkást fog érinteni” – írták akkor vállalásukban, amely része volt a cég által akkor összeállított Méltányos Bér Stratégiának (Fair Living Wage Strategy). A határidő lejártával azonban hiába is keressük a vállalt eredményeket, sőt, már az eredeti, 2013-ban nyilvánosan tett ígéretei is eltűntek a vállalat honlapjáról. Az esetet a Clean Clothes Campaign-ben részt vevő civil szervezetek tárták föl.


Ne hagyd magad átverni a Black Friday akciókkal!

Segítünk Neked. Iratkozz fel a TVE tesztes hírlevelére, hogy megtudd mivel készülünk.

* indicates required

 

2. Mert több gyártó együtt megígéri

Több olyan kezdeményezés létezik, amelyeknek márkák, gyártók és egyes esetekben civilszervezetek a tagjai. Céljuk, hogy iparági szintű javulást érjenek el a divatcikkek emberi és környezeti előállítási körülményeiben. Ezeknek az iparági rendszerek tipikus jellemzői, hogy a tagok díjat fizetnek, a folyamatos fejlődésre és tanácsadásra helyezik a hangsúlyt és nem akarnak egy végső elváráslistának megfelelni, sokszor önbevalláson alapul a tagok társadalmi vagy környezeti teljesítményének értékelése. Ritka a külső, független értékelés.

A fejlődés előnyben részesítése a megfeleléssel szemben jól hangzik, de fogyasztóként a tájékozódásunkat nem segíti. Vannak olyan kezdeményezések, ahol a fenntarthatóság, társadalmi felelősségvállalás szempontjából abszolút kezdőket is bevesznek. Egy ilyen, fiatal márka már ekkor kommunikálhatja zöld és társadalmi értékeit a fogyasztók felé, pedig azon kívül, hogy csatlakozott egy jó nevű klubhoz, még nem tett le az asztalra semmit. Szintén érdekes, hogy mi történik, ha például a tagok az alapelvek ellen vétenek: a legtöbb esetben akciótervet kell kidolgozniuk a javulásra, tagságukat folytatólagos mulasztás, többszöri átvilágítás esetén veszítik csak el.

Az ilyen kezdeményezések büszkén hirdetik tagjaikat, amelyek általában a legnagyobb világmárkák, amelyek szintén kommunikálják a részvételüket.

Globálisan 200 tagja van például a Sustainable Apparel Coalition-nek (SAC), olyan márkák, mint a svéd Fjällräven, az Adidas, a Benetton vagy a Zara, Massimo Dutti, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius márkákat tulajdonló spanyol Inditex. A SAC saját standradizált minősítési rendszerével a részt vevő vállalatok mérhetik tevékenységük társadalmi és környezeti hatásait (Higg Index).

 

3. Mert egy független szervezet igazolja a gyártó állítását

Más szóval tanúsító, minősítő programok. Ezek legmegbízhatóbbak, bár az egyes minősítők hitelessége között óriási különbségek lehetnek, és így is gyakran éri őket kritika. A minősítések lényege, hogy egy független szervezet kidolgoz egy elvárás-rendszert, és ha ennek a gyártó vagy a terméke igazoltan megfelel, akkor használhatja a minősítést igazoló logót. Ilyen például a Fairtrade, amelynek van pamut alapanyagra minősítése, vagy a divat világában jobban ismert ÖkoTex, GOTS.

A minősítő rendszerek holnapján általában megjelenik, hogy melyek azok az elvárások, amelyeknek meg kell felelni, a megfelelést minden esetben a logó használatát engedélyező szervezet ellenőrzi dokumentumok vagy helyszíni szemle alapján. A helyszíni ellenőrzést használó rendszerek megbízhatóbbak, bár ritka, hogy az ilyenre minden évben és minden gyártási helyszínen sor kerüljön. A minősítésért és a logó-használatért a márkák fizetnek. Előnyük, hogy a megfelelést díjazzák és nem csak a terveket, és hogy nem kizárólag önbevalláson alapulnak. A minősítéssel rendelkező márkák kb. ugyanazon a szinten vannak.

Ezeket a minősítéseket legfeljebb 2-3 évre ítélik oda, tehát a közelmúltban elért eredményeket tükrözik.

 

Extrém esetek

Vannak olyan környezettudatosnak gondolt jelzések is, amelyek semmit nem mondanak az adott termék környezeti jellemzőiről, mégis azzal a jó érzéssel töltik el a fogyasztót, hogy a termék megvásárlásával tettek valamit a környezetért. Ennek egyik tipikus esete a WWF panda-logója. Azok a cégek tehetik fel a saját termékeikre, használhatják promócióra, amelyek bizonyos összeggel támogatják a szervezet tevékenységét. Ez tehát egy adományozási és reklám együttműködés, a termék, amelyen megjelenik a panda-logó ettől még nem feltétlenül környezetbarát.

Az elmúlt évtizedben sokan kritizálták ezt a gyakorlatot, s talán ennek eredménye, hogy újabban a panda-logó olyan termékeken tűnik fel, amelyeknek valóban van valamilyen független minősítésük.

Képek: pexels.com

 Cikkünk a Friedrich Ebert Stiftung támogatásával készült.


Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését! Így tudsz hozzájárulni Te is, hogy összegyűljön a 3.000.000 forint 2018. december végéig.

 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000FT adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete

Bank neve:    Magnet Bank

Számlaszám:    16200106-00108490-00000000

IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000

Swift: HBWEHUHB

Köszönjük! Az eddig összegyűlt összegről és a gyűjtés állásáról itt találsz további információkat.

Itt a pálmaolaj-ellenes reklámfilm, amit betiltottak Angliában

A mélyhűtött ételeket értékestő brit szupermarkethálózat karácsonyi reklámkampánya arra buzdít, hogy ne vegyünk pálmaolaj-tartalmú élelmiszert vagy kozmetikumokat.

A 90 másodperces animációs filmben Rang-tan, egy kölyök orángután rendetlenkedik egy kislány szobájában, s közben a legszebb angol mesék stílusában Emma Thompson brit színésznő elmondja, hogyan tették tönkre az emberek az élőhelyét, szakították el anyjától. A hirdetést annak a 25 orángutánnak dedikálják, akik naponta pusztulnak el.

A reklámot túlzottan politikai tartalma miatt a brit reklámtörvényekre hivatkozva letiltották a televíziócsatornákról a hatóságok. Fent van viszont az interneten, ahol eddig csak a Youtube-on 3,1 milliószor, a közösségi médiát is beleszámolva összesen 30 milliószor nézték meg.


Ha te is egy vagy a több mint egymillió olvasónkból, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését.

Így tudsz hozzájárulni Te is, hogy összegyűljön a 3.000.000 forint 2018. december végéig.
 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000FT adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete

Bank neve:    Magnet Bank

Teszt: Vezetékes és drótnélküli fülhallgatók, fejhallgatók

Laboratóriumban vizsgáltuk, hogy milyen hangminőséget biztosítanak a készülékek, milyen jól szűrik ki a külső zajt, illetve nagyobb hangerőnél zavarja-e a környezetet a zenehallgatásunk. A vezeték nélküli készékeknél az akku üzemidejét is teszteltük.

Az összes szempont alapján az 5 legjobban végzett készülék erőssége, hogy tiszta hangzást nyújtanak, könnyű és kényelmes a használatuk, jól kiszűrik a külső zajt, a vezeték nélküliek pedig legalább egy napig bírják folyamatos használat mellett. Míg a legjobb ötben szereplő hallójárati készüléket 35 ezer forintért már beszerezhetjük, a fülre illeszthető vagy fület befedő típusért már jobban a zsebünkbe kell nyúlni: 45 ezer és 75 ezer forint között mozog az áruk.


Ne hagyd magad átverni a Black Friday akciókkal.

Segítünk Neked. Iratkozz fel a TVE tesztes hírlevelére, hogy megtudd mivel készülünk.

* indicates required

Zene füleinknek?

Fül- és fejhallgatóknál az egyik legfontosabb szempont, hogy tiszta, egyenletes hangzást biztosítsanak. Habár általánosságban elmondható, hogy a fülre illeszthető és a fület befedő fejhallgatók jobb hangzást biztosítanak, már kaphatók olyan hallójárati fülhallgatók is, amelyek hangminőségben messze verik a közepes vagy gyengébb típusú fülre illeszthető vagy fület befedő fejhallgatókat.

A teszt során vizsgáltuk, hogy milyen tisztán adják vissza a készülékek a különböző zenei hangokat (pl. klasszikus, pop zene) és a beszédhangot. 15 termék kapott legalább 4 pontot ebből a szempontból a 0-tól 5ig terjedő skálán. Van közöttük vezetékes és drótnélküli is, 150 ezres fület befedő és 35 ezres hallójárati készülék is. Érdekesség, hogy ebből a szempontból leggyengébben szereplők ára is ebben a tartományban mozog.

Sok márka képviselteti magát az élmezőnyben: Apple, Audio Technica, Bose, Sennheiser, Sony. Viszont szinte mindegyik gyártónak van hangzás szempontjából sokkal gyengébben szereplő terméke is, vagyis csak a márkanév nem feltétlenül irányadó a vásárlásnál.

A teljes teszt előfizetéssel megtekinthető itt >>>

Milyen fejhallgatót vegyek?

Fejhallgató vásárláskor elsősorban azt kell eldöntenünk, hogy milyen típust preferálunk: fülbe illeszthető hallójárati fülhallgatót (in-ear), fülre illeszthető (on-ear) vagy fület befedő (over-ear) fejhallgatót.

A fülhallgató előnye, hogy könnyű, kis helyen elfér és olcsóbb, mint a másik két típus, és inkább alkalmasak sportoláshoz. Jobban utána kell ugyanakkor néznünk, ha olyat szeretnénk, amelyik jó hangzást biztosít. A tesztben szereplő 92 hallójárati fülhallgató közül 26 készülék legalább 3 pontot elért a hangzás teszten 0-tól 5-ig terjedő pontozásnál. Van közöttük 60 ezer forintos, de 10 ezer forintos is. Érdemes olyat választani, ahol a gyártó különböző méretű füldugóval kínálja a terméket, mert így inkább megtalálhatjuk azt, amelyik jobban illeszkedik a fülünkhöz, és ez sokat javít a hangzás minőségén is.

A tesztben szereplő fülre illeszthető készülékek ára 9 ezer és 130 ezer között mozog. Az 59 tesztelt készülék közül 18 legalább közepes értéket kapott hangminőségre.

A fület befedő készülékek biztosították a legnagyobb arányban a jó hangminőséget a tesztben. A 44 terméknek a fele legalább közepes értékelést kapott hangminőségre. Áruk 10 ezer és 150 ezer között mozog.

Vezeték nélküli fejhallgatóknál nem elhanyagolható szempont, hogy egy feltöltés után minél tovább bírja az akkumulátor. 112 vezeték nélküli készüléknél tesztelték az akkumulátor üzemidejét, ebből 24 készüléknél tapasztalták, hogy egy napnál is tovább bírják folyamatos működés mellett, 39 készülék viszont csak alig fél napig - az is igaz hogy ritka az a helyzet, hogy valaki folyamatosan egész nap használjon egy fejhallgatót.

Kép: pixabay.com

 


Ha te is egy vagy a több mint egymillió olvasónkból, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését.

Így tudsz hozzájárulni Te is, hogy összegyűljön a 3.000.000 forint 2018. december végéig.
 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000FT adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete

Bank neve:    Magnet Bank

Számlaszám:    16200106-00108490-00000000

IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000

Swift: HBWEHUHB

Köszönjük a támogatást! Az eddig összegyűlt összegről és a gyűjtés állásáról itt találsz további információkat.

Neziskové organizace ze zemí Visegrádské čtyřky budou spolupracovat na podpoře konceptu Fairtrade

„Globální tržby za prodej fairtradových výrobků rostou a v loňském roce poprvé překročily hranici 8 miliard euro. Stejně tak se zvyšuje zájem o udržitelnou spotřebu mezi zákazníky. Ve 150 zemích světa je dnes k dispozici více než 30 tisíc výrobků s certifikací Fairtrade,“ říká Hana Malíková, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko. Mezi nejžádanější fairtradové produkty patří káva, kakao, čokoláda, čaj, banány či bavlna. Nabídka v regionu střední Evropy je ale v porovnání se zeměmi západní Evropy stále relativně malá

 

Trendy mezi spotřebiteli jsou však povzbudivé. Podle již zmíněného průzkumu Eurobarometer jsou lidé ve stále větší míře připraveni zaplatit za fairtradové výrobky více. 33 % Čechů, 29 % Slováků a 25 % Maďarů a Poláků by bylo ochotno zaplatit o 5 až 10 % vyšší cenu za výrobky s touto certifikací. Zároveň však platí, že je potřeba zvyšovat povědomí o známce Fairtrade – v roce 2015 ji znalo jen 21 % Čechů, 20 % Slováků, 11 % Poláků a 10 % Maďarů. „V ČR jsme v roce 2017 vlastním průzkumem zjišťovali povědomí o fairtradových výrobcích. Výsledky vyznívají optimističtěji než zjištění Eurobarometeru. Podle dat z dubna 2017 o fairtradových výrobcích někdy slyšelo 35 procent české populace,“ doplňuje Hana Malíková.

 

 

Stále relativně malé povědomí o Fairtrade v regionu střední Evropy je jeden z důvodů, proč se neziskové organizace zabývající se podporou udržitelné spotřeby a konceptu Fairtrade dohodly na spolupráci. Společně chtějí přispět k větší propagaci myšlenky spravedlivého obchodu, fairtradových výrobků i výrobců a obchodníků, kteří jsou do systému Fairtrade zapojeni. V každé zemi bude probíhat např. online kampaň před oslavou Světového dne pro fair trade, uskuteční se rovněž několik kulatých stolů s klíčovými aktéry a každá země zorganizuje tiskovou konferenci, na níž bude informovat o novinkách z oblasti fair trade.

 

Národní fairtradová konference se zaměřila na podporu Fairtrade v regionech

Samotné Národní fairtradové konference se dnes účastnilo více než 100 zástupců Fairtradových měst, škol a církevních sborů. Téma letošní konference znělo „Hledíme společně do budoucna“, klíčovým tématem tedy byla budoucí spolupráce mezi jednotlivými subjekty a také hledání efektivních nástrojů podpory Fairtrade v regionech. Celá akce byla zaměřena velmi prakticky a byla postavena na sdílení zkušeností, propojování aktivních lidí a sdílení dobré praxe ve fairtradových kampaních.

 

Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE

Známka FAIRTRADE označuje výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy nastavené mezinárodní organizací Fairtrade International. Zákazníky informuje o tom, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, která pokrývá náklady na udržitelné pěstování. Nákupem výrobků s označením FAIRTRADE tak zákazníci přispívají ke zlepšování životních podmínek drobných pěstitelů v zemích globálního Jihu (takzvaných rozvojových zemích). Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek, který mohou použít k investicím do rozvoje svých farem a svých komunit, a to na základě demokratického rozhodování členů komunity.

 

Fairtrade Česko a Slovensko, z.s., je platformou organizací občanské společnosti, které se zabývají etikou obchodu, globálním rozvojem, udržitelnou spotřebou, ochranou životního prostředí a lidských práv.

Již od roku 2004 pracujeme na zvyšování informovanosti o principech a smyslu systému Fairtrade. V České republice a na Slovensku zastupujeme globální organizaci Fairtrade International, jsme garantem vysoké kvality a důvěryhodnosti ochranné známky FAIRTRADE.

Monitorujeme český a slovenský trh s fairtradovými výrobky a podporou uvědomělé spotřeby napomáháme k tomu, aby se fairtradové výrobky v co nejvyšší míře dostávaly do obchodní sítě v ČR a na Slovensku.  Vedle spolupráce s obchodníky působíme také na širokou veřejnost, a to prostřednictvím aktivit, na kterých se podílíme, jako jsou kampaně Fairtradová města, Fairtradové školy nebo happening Férová snídaně.

Více na www.fairtrade-cesko.cz

 

 

 

 

Ezt a tartalmat az International Visegrad Fund támogatta. ‘V4 Cooperation for moving forward fair trade as a socially innovative economic model’ (21810223).

 


 

Ezeket a műanyagokat kerüld, ha nem akarsz mérget enni

Először vizsgálták és kiderült: már a kakinkban is mikroműanyag van
A leggyakoribb szennyeződés a polipropilén (PP) és a polietilén-tereftalát (PET) volt, ami valószínűleg az ételek, italok csomagolásából jutott az emberi szervezetbe.
A Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé szemete borít be minket

Egy átfogó kutatás szerint a műanyag csomagolóanyagok gyártásához valószínűleg több mint 900 különböző vegyi anyagot használunk, emellett további több mint 3000 vegyszer is jó eséllyel előfordulhat a gyártásban.

A több mint 900 anyag közül 63 számít egészségkárosítónak és 68 környezetre veszélyesnek az uniós besorolás szerint. Civil szakértők évek óta sürgetik a szabályozás pontosítását, hogy a gyártók számára megszűnjenek a helyenként tátongó méretű kiskapuk. Ami szintén riasztó, hogy 34 anyag hormonrendszerre veszélyes vegyületként szerepel az ENSZ Környezetvédelmi Programja közelmúltbeli jelentésében. A kockázatos kemikáliák lágyítószerek, stabilizáló anyagok, oldószerek, köztitermékek, felületaktív anyagok, égésgátlók, színezékek, monomerek (alapanyagok), oldószerek, biocidok (fertőtlenítő, csírátlanító szerek), égésgátló anyagokkal kerülnek a műanyaggyártásba. Egy friss felmérés szerint az európai lakosok döntő többsége, 84%-a tart is ilyen mindennapi termékekben jelen lévő anyagoktól.

 

BpA, BpS és BpF - ételtartó, kulacs, bolti bizonylat

Az átlátszó, nagy szilárdságú polikarbonátból (PC, jelölése 7 – mint egyéb műanyag) alacsony hőmérsékleten minimális, nagyobb hőmérsékleten több biszfenol-A (BpA) jut ki. Mivel több kutatás is bizonyította, hogy a BpA kis mennyiségben is kockázatos a gyermekek és a magzat fejlődésére, Európában 2011-ben betiltották cumisüvegekben. A mai napig számos más ételtárolóban, kulacsokban, sőt bolti bizonylatokban is megtalálható.

Főleg polikarbonátban, de konzervek és üdítős dobozok belsejéből is jutnak ki biszfenolok (BpA, BpS és BpF), amelyek károsítják a hormonrendszert. A BpA-ról szól a legtöbb hír, de sajnos a helyettesítésére elterjedt biszfenoloknak is hasonló kockázataik vannak. A BpA már egész alacsony dózisban is beavatkozik a hormonrendszer működésébe és ezzel összefüggésben rákkeltő kockázata is van, de felelőssé tehető cukorbetegség, asztma, koraszülések és szívbetegségek kialakulásáért, továbbá olyan hormonális zavarokért, mint a korai serdülés, az elhízás, a meddőség. 2018. elején az európai parlamenti képviselők elutasította azt a javaslatot, hogy jelentősen szigorítsák a biszfenol-A jelenlétét élelmiszercsomagoló anyagokban, így sajnos továbbra is előfordulnak bennül.


Ne hagyd magad átverni a Black Friday akciókkal.

Segítünk Neked. Iratkozz fel a TVE tesztes hírlevelére, hogy megtudd mivel készülünk.

* indicates required

 

BpA - konzervdoboz, üdítős, sörös doboz

A fém dobozok belsejében rendre előfordulnak biszfenolok. Bár a gyártók azt állítják, hogy a konzervekben és az üdítős fém dobozokban egyre csökkenő mértékben van jelen a BpA, egy közelmúltbeli dán kutatás mégis 14-ből 8 üdítős és sörös dobozban mutatott ki BpA-t.

 

PS - eldobható tányérok, poharak

A polisztriol (PS - jelölése 6) elterjedt élelmiszertároló, csomagolóanyag, mindennap találkozhatunk vele, eldobható kávéspoharak, éthordó dobozok, joghurtos flakonok, zöldségek, gyümölcsök alá tett habszivacs tálcák formájában. A hőtartó polisztirol hab és egyéb polisztriol élelmiszer csomagolóanyagok illetve tányérok, poharak rákkeltő kockázatáról több kutatóintézet is beszámolt, ugyanis az alapanyag a sztirén rákkeltő anyag, ami mérések szerint rendszeresen megjelenik a késztermékekben, és bejut az ételekbe, italokba. A gyártók vitatják, hogy az a sztirén mennyiség, ami a csomagolásból belénk juthat releváns-e az élelmiszerekben amúgy előforduló mennyiséghez képest. Itthon hugarocelként is ismert. Sok polisztirol termék tartalmaz égésgátló anyagokat is.

 

PET palackok

Az egyik legelterjedtebb italcsomagoló műanyagok a PET (jelölése 1), azaz polietilén-tereftalát palacokok. A könnyen újrahasznosítható viszonylag olcsó műanyag elvben kevés adalékot tartalmaz, ám kutatások mégis kimutattak szennyezőket, ha alacsony koncentrációban is, a PET palackokban tárolt italokban.

Egy norvég illetve egy magyar kutatása is ftalát-vegyületeket mutatott ki kis mennyiségben a PET palackban lévő folyadékokban.

A magyar kutatás bemutatta, hogy az idő múlásával nő a koncentráció, és azt is, hogy a kis kiszerelésű palackokban, amelyekben aránylag nagyobb felülettel érintkezik a folyadék, több a ftalát. A norvég vizsgálat emellett klórozott parafinokat, BpA-t, égésgátlókat sőt ólmot is kimutatott folyadék mintákban. Egy korábbi ELTE-s tanulmány antimon kioldódását mutatta be. Ezt arzénhez részben hasonlító félfém kockázatos az emberi egészségre.

Ha PET palackot vagy más műanyagot sokszor használjuk, akkora felületükön megtelepszenek és felszaporodhatnak különböző gombák és baktériumok, fertőzés, egészségkárosító hatást okozva.

 

 

PVC

A poliviniklorid (jelölése 3), inkább tisztítószeres flakonok anyaga, de időnként joghurtos vagy egyéb élelmiszeres flakonokként is megjelennek. Alapanyaga, ami ritkán megjelenhet benne, a vinil-klorid rákkeltő, illetve ftalát-lágyítókat is rendszeresen tartalmaznak a PVC-termékek.

A ftalát-vegyületek a szervezetünkben alapvetően a szaporítóképességet és a hormonrendszert károsíthatják, sőt egyes ftalátokat (pl. DEHP) rákos megbetegedésekkel is összefüggésbe hoztak. Számos kutatás mutatott rá, hogy a ftalátok szoros összefüggésben állnak például a meddőséggel és az elhízással is. Az EU-ban korábban több ftalátot betiltottak gyerekjátékokban és a közelmúltban 4 ftalát vegyületet (DEHP, DBP, DIBP és BBP) elvben jelentősen korlátoztak, de egyenlőre nem élelmiszerrel érintkező anyagokban. Emiatt civil szervezetek tiltakoztak: hogyan lehetséges, hogy pont ez a kiemelkedően érzékeny használat nincs betiltva.

 

Rákkeltő anyagok a karácsonyi szalvétában

Rendszeresen kimutatnak szalvétákban és péksüteményes papírzacskókban aromás aminokat, amelyek a nyomtatáshoz használt tintákban találhatóak. Egy 2016-os uniós vizsgálat a színezett szalvéták felében mutatott ki ilyen anyagokat. Ezen aromás aminok mérgezőek és több vegyületük rákkeltő illetve lehetséges rákkeltő kategóriába van sorolva.

 

PFC/PFAS - pizzás doboz, pattogatott kukorica, esőkabát

Az alapvetően papír alapú csomagolásokat, de időnként műanyagokat is a tapadáscsökkentés, olajnak, zsíroknak és hőnek ellenállás érdekében kockázatos PFC/PFAS-vegyületekkel kezelik. Egy 2018-as kutatás során a gyorséttermi csomagolások harmadában talált magasabb koncentrációban PFAS-vegyületeket. A pizzás dobozok és pop corn-os zacskók is rendszeresen tartalmaznak a mai napig ilyen vegyületeket, csak néhány gyártó vonta ki önként, például a COOP Dániában. A PFC-vegyületek bejutnak az élelmiszerekbe a csomagolásból.

A legismertebb PFC/PFAS-vegyület a teflon, de például a Gore-Tex cég termékeiben is ezzel az anyaggal biztosítják a ruhák vízhatlanságát és ellenállását a szennyezésnek.

Korábban samponokban is használták, de bútorokhoz, szőnyegekhez is adnak ilyen anyagokat. Élelmiszercsomagoláskor is a tapadás mentességük miatt használják, például mikróba való pattogatott kukoricás zacskókban, gyorséttermi csomagolóanyagokban vagy pizzás dobozokban. A PFC-k csak nagyon lassan bomlanak le, sokáig megmaradnak a környezetben, sőt a világon mindenhová eljutnak. Egyes PFC-k károsak a szaporodási képességekre nézve, hormonrendszer károsítók, sőt egyes vegyületeik rákkeltő kockázatúak. A gyakran kimutatott PFOA-vegyület nemzetközi tilalom előtt áll, mint szaporodási képességeket károsító anyag, rokonvegyületét, a PFOS-t pár éve tiltották be, de régebbi használati tárgyainkban, ruháinkban még jelen van.

 

Egészségügyi szempontból biztonságosabb csomagolóanyagok

 

PE (Polietilén) 

A polietilén nagy nyomáson előállítva (HDPE, jelölése 2) flakonok (pl tejes, gyümölcsleves) és tejfölös, joghurtos poharak alapanyag. Alacsony nyomáson készült polietilénből (LDPE, jelölése 4) zacskók, tejes zacskók, mirelit zsákok készülnek. Csomagolásból adódó egészségügyi kockázatuk nem igazán ismert. Az ételcsomagolásra használt polietilént sajnos minimálisan hasznosítják újra, különösen nem megoldott a fémmel kezelt PE, pl. chipszes zacskó újrafeldolgozása.

PP (Polipropilén, jelölése 5)

Utóbbi években elterjedt, mint például a polikarbonát alternatívája, de sok margarinos, joghurtos tégely, és az üdítős PET palackok kupakja is ebből készül. Az opálosan átlátszó polipropilén csomagolóanyag a jelenlegi tudásunk szerint nem jelent kockázatot.

 

Kétségbeejtően gyenge uniós szabályozás

2018 nyarán mutatta be az Európai Bizottság új módosítását az élelmiszerekkel érintkező anyagok szabályozásáról, mely során pár anyag esetén szigorítást fogadtak el, ám alapvetően nem nyúltak a szabályozáshoz. A civil szervezetek szerint tele van kiskapukkal az élelmiszer csomagolóanyagokról szóló előírás, ami miatt továbbra is káros anyagokkal lesznek tele ezen termékek. Eleve számos csomagolóanyag és adalék nincs lefedve a szabályozással, így például a papírok, adalékok, tinták a csomagolóanyagokon, bevonó anyagok nincsenek megfelelően szabályozva. Illetve sokszor foglalkoznak egy-egy anyaggal, mint BpA, de a hasonló hatású rokonvegyületekkel, mint a BpS vagy a BpF nem.

Sajnos a gyakorlat az, hogy az EU-s előírás a leggyengébb tagállami szabályozást követi, mint minimum előírás, viszont az egységes piac miatt el kell fogadni a másik országból jövő gyenge minőségű szennyezett csomagolóanyagot is. Az egész jelenlegi rendszernek nem célja, hogy a káros csomagolóanyagok, szennyezők kiváltását ösztönözze.

A szabályozás nem kapcsolódik az egyéb EU-s vegyi anyagos előírásokhoz sem. Hiába létezik Európában a Különleges Aggodalomra Okot Adó anyagok listája az uniós REACH vegyi anyag szabályozás mellékletében, ez nem vonatkozik az élelmiszercsomagoló anyagokra. Egy közelmúltbeli kutatás 10 ilyen anyagot mutatott ki élelmiszercsomagoló anyagokban, köztük ftalátokat, aromás-aminokat. Civil szervezetek szerint egyértelműen ki kellene zárni az ilyen anyagok használatát élelmiszer csomagolásokból.

Ráadásul, mivel sem a papír, sem a műanyag újra-hasznosítás szabályozása nem kellően elővigyázatos, így számos rég betiltott anyag kerül az élelmiszercsomagolásba, majd migrál az ételünkbe.

Civilek szerint egy új, szigorú szabályozásra lenne szükség, ami egyrészt figyelembe venné a fenti hiányosságokat, valóban ténylegesen kizárná a káros anyagok használatát, sőt még a különböző anyagok együttes hatását is figyelembe venné. Elfogadhatatlan, hogy a jelenlegi rendszerben számos káros anyag jut a szervezetünkbe az élelmiszer csomagolóanyagok révén, még olyan anyagok is, amik amúgy az életünk más területeiről már ki vannak tiltva.

A képek illusztrációk, forrás: pixabay.com

Ha te is egy vagy a több mint egymillió olvasónkból, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését.

Így tudsz hozzájárulni Te is, hogy összegyűljön a 3.000.000 forint 2018. december végéig.
 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000FT adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete

Bank neve:    Magnet Bank

Számlaszám:    16200106-00108490-00000000

IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000

Swift: HBWEHUHB

Köszönjük a támogatást! Az eddig összegyűlt összegről és a gyűjtés állásáról itt találsz további információkat.

Cseh-szlovák-lengyel-magyar Fairtrade együttműködést indítunk

Világszerte nő a fogyasztói igény a fenntartható élelmiszerek iránt, ezen belül egyre nő a Fairtrade minősítésű termékek és összetevők piaci forgalma. Több mint 30 ezer különböző Fairtrade minősített termék érhető el világszerte 150 országban, beleértve a Visegrádi országokat is. A legnépszerűbb termékek a kávé, kakaó, csokoládé, tea, banán, méz, virágok, gyapjú, de egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában.

Jelenleg még viszonylag szűk az elérhető minősített termékek köre a visegrádi régióban, Magyarországon körülbelül 600-1000 ilyen termék található, mindemellett a trendek kedvező irányba mutatnak: a legutóbbi adatok szerint egyre nő a kereslet a fairtrade termékek iránt.

A cseh állampolgárok 33%, a szlovákok 29% és a magyar és lengyel fogyasztók 25%-a hajlandó lenne 5-10%-al többet fizetni ilyen termékekért. Ugyanakkor a fogyasztóknak további iránymutatásra és segítségre lenne szükségük, hogy felismerjék és kiválasszák a fairtrade logóval ellátott termékeket. A magyarok 10%-a, a lengyelek 11%-a, a szlovákok 20%-a  és a csehek 21%-a ismeri a fairtrade logót.

A jelenlegi keresleti és kínálati trendek ismeretében a csehországi Fairtrade Česko a Slovensko, a lengyel Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska (PL), a szlovákiai Nadácia Integra (SK) és a Tudatos Vásárlók Egyesülete közösen összefogva, az International Visegrad Fund támogatásával népszerűsítik a Fairtrade fogalmát, a Fairtrade logót, termékeket és segítenek a vállalkozásoknak, kiemelten beszállítóknak és kávézóknak, hogy növeljék a méltányos kereskedelmi értékesítéseiket. A TVE cseh és lengyel partnerei kifejezetten a fairtrade népszerűsítésével foglalkozó szervezetek, a szlovák partner kenyai fairtrade termelőkkel áll kapcsolatban.

"A Fairtrade fogalma rengeteg pozitív elképzelést foglal magába. A Fairtrade egy lehetőség a fogyasztóknak arra, hogy támogassák az etikus és fenntartható termelést és egyben a fejlődő országok termelőit. Egy innovatív kereskedelmi forma, ami megfelel a társadalmi igényeknek, kapcsolatokat épít és elősegíti az együttműködést. Egyben egy üzleti lehetőség is a magyar vállalkozásoknak, hogy elsőként reagáljanak az egyre növekvő fogyasztói keresletre az etikus és méltányos kereskedelmi termékek iránt."

Gulyás Emese, TVE

 A négy visegrádi partner együttműködve és tapasztalatokat cserélve azon fog dolgozni, hogy növelje a Fairtrade termékek keresleti-és kínálati oldalát és kihasználja a visegrádi régió piaci lehetőségeit. Információs kampánnyal, üzleti és állami szervezetekkel való tanácsadással dolgoznak azon, hogy növeljék a dinamikusan növekvő regionális fairtrade piacot.


Ne hagyd magad átverni a Black Friday akciókkal.

Segítünk Neked. Iratkozz fel a TVE tesztes hírlevelére, hogy megtudd mivel készülünk.

* indicates required

 

A Fairtrade Magyarországon

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2017-ben hozta ki az első Tudatos Vásárló Piaci Jelentést, amely megbecsüli a fenntartható és etikus vásárlói döntések piaci értékét. A jelentés szerint, amelyben a 2014-2016-re vonatkozó adatokat vették figyelembe, 1014 milliárd forint volt a tudatos vásárlói döntések értéke Magyarországon. Ebből az élelmiszerekre költött összeg értéke 359 milliárd forint, és a legkisebb piaci rész 612 millió forinttal a méltányos kereskedelmi termékekre költött összeg. Épp az egyik legkisebb piaci rész, a méltányos kereskedelem értéke nőtt a leginkább 2014 és 2016 között. A közel hétszeres növekedés egyik motorja, hogy az OMV benzinkúthálózat 2016 közepe óta fairtrade kávét árul kútjain. De a benzinkúti kávé nélküli növekedés is figyelemre méltó, 27%-os volt. A növekedés másik fő motorja a kiskereskedelmi láncok egyre növekvő fairtrade kínálata.

 

A Fairtrade Lengyelországban

A Fairtrade International adatai szerint Lengyelországban 2017-ben a Fairtrade kiskereskedelmi forgalma 22 500 ezer euró volt, ami 54%-os emelkedés az előző évhez képest. Ez főként annak köszönhető, hogy a nagy kereskedelmi láncok kínálatában nőtt a Fairtrade minősítésű áruk mennyisége. A fogyasztók – részben a Fair Trade Communities kampánynak köszönhetően – egyre inkább tisztában vannak a nemzetközi kereskedelem, a Globális Dél országaiban zajló mezőgazdasági termelés árnyoldalaival. Mindez kedvező környezetet teremt a fenntartható termékek, köztük a Fairtrade termékek számára.

Lengyelországban a legtöbb Fairtrade terméket a nemzeti olajvállalat, a PKN Orlen értékesíti. A cég 2008 óta árul Fairtrade minősítésű kávét kútjain, de nő a piaci részesedése a többi kereskedőnek: egyre több Fairtrade termék fogy a Lidl, az ALDI, a Kaufland vagy a Carrefour áruházláncok üzleteiben. Egyre nagyobb az érdeklődés a lengyel cégek részéről, akik nemzetközi márkák számára gyártanak termékeket, leginkább kávét és édességeket, a Fairtrade minősítés iránt.

A Fairtrade Csehországban és Szlovákiában

Csehországban is nő a méltányos kereskedelemből származó termékek piaca: a Fairtrade kakaó forgalma 16%-kal, a kávéé 135%-kal nőtt az előző évhez képest. 2017-ben 520 tonna Fairtrade minősítésű kávét értékesítettek az országban, ami a teljes piac 2%-a. A cseh Faritrade piac a legfejlettebb a régió országai között.

Hasonló a helyzet Szlovákiában, ahol a Fairtrade kakaó értékesítése 2017-re 2012%-kal, a kávéé 56%-kal nőtt, utóbbi a teljes kávéforgalom 0,7%-át teszi ki.

Ebben a két országban is a szupermarketek és a kávézóláncok, illetve benzinkutak adják el a legtöbb Faritrade terméket. A mért emelkedés is egyértelműen a nagyobb cégeknek (szupermarketeknek) köszönhető.

 

Mi az a méltányos kereskedelem?

A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait. A méltányos kereskedelemben részt vevő felek minden esetben egyedi árat alakítanak ki, figyelembe véve a mindenkori gazdasági és szociális, sőt, ökológiai körülményeket.

Azokban az esetekben, amikor az áruk árát nemzetközi egyezmények határozzák meg (például kávé vagy kakaó), minimál árat alakítanak ki, amely a világpiaci árnál magasabb. Ezáltal a termelők olyan továbbfejlesztett termelési rendszereket és munkakörülményeket tudnak átvenni, amelyek mind a gazdák, mind a munkások, mind pedig és a környezet hasznára válnak.

• A Fairtrade védjegy a világ legszélesebb körben ismert etikus minősítő védjegye.

• 2017-ben a Fairtrade felár, más néven Fairtrade prémium értéke összesen 178 millió euró volt.

• Világszerte több mint 1,6 millió termelő és munkás, 75 országban 1600 termelői szervezet része a Fairtrade-hálózatának.

 

 

Ezt a tartalmat az International Visegrad Fund támogatta. ‘V4 Cooperation for moving forward fair trade as a socially innovative economic model’ (21810223).

 


Ha te is egy vagy a több mint egymillió olvasónkból, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését.

Így tudsz hozzájárulni Te is, hogy összegyűljön a 3.000.000 forint 2018. december végéig.
 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000FT adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete

Bank neve:    Magnet Bank

Számlaszám:    16200106-00108490-00000000

IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000

Swift: HBWEHUHB

Köszönjük a támogatást! Az eddig összegyűlt összegről és a gyűjtés állásáról itt találsz további információkat.

Őszi vitaminforrások - szavazz, te melyiket eszed?

Bármelyik zöldségről, gyümölcsöről van szó igaz, hogy minél frissebbek és nyersebbek, annál értékesebb a vitamintartalmuk. Főzéskor a főzelékfélék elvesztik teljes C-vitamin-tartalmukat, párolással viszont az eredeti érték akár 60%-a megőrizhető. Kísérletezd ki a számodra legjobb recepteket a nyers fogyasztáshoz! Íme két ötlet:

1. Ízlés szerinti arányban vágj apró kockákra almát, még apróbbakra zellert, keverd össze egy kis durvára tört dióval, és öntsd nyakon egy kis majonézzel vagy olívás öntettel, majd fűszerezd kedved szerint.

2. Ízlés szerinti arányban vágj apró szálakra zellert és répát. Kis tálkában keverj össze egy kevés mustárt, citromlét, sót, borsot olívaolajjal, majd az öntetbe forgasd bele a zöldségdarabkákat.

Most pedig mutatjuk, mik az őszi vitaminbombázók. Szavazz, Neked melyik a kedvenced!

 

Ne hagyd magad átverni a Black Friday akciókkal!

Segítünk Neked. Iratkozz fel a TVE tesztes hírlevelére, hogy megtudd mivel készülünk.

* indicates required

A cikk az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-18-19 jelű pályázat keretében frissült 2018-ban.


Ha te is egy vagy a több mint egymillió olvasónkból, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését.

Így tudsz hozzájárulni Te is, hogy összegyűljön a 3.000.000 forint 2018. december végéig.
 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000FT adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete

Bank neve:    Magnet Bank

Számlaszám:    16200106-00108490-00000000

IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000

Swift: HBWEHUHB

Köszönjük a támogatást! Az eddig összegyűlt összegről és a gyűjtés állásáról itt találsz további információkat.

Novemberben újraindul az Otthon melege program

Az Otthon melege program célja, hogy a lakosság olyan hűtő, fagyasztó, valamint mosógép készülékeket szerezzen be, amelyek hozzájárulnak a rezsiszámlák csökkentéséhez. Három kategóriát különít el a tárca a program meghirdetésekor:

  • A+ kategóriában háztartásonként 25 ezer forintra,
  • A++-ban 40 ezer forintra,
  • A+++ kategóriában pedig  45 ezer forint támogatásra lehet pályázni.

Attól függően, hogy ezek közül milyen energiaosztályú berendezést választ egy család, évente akár 12-20 ezer forint megtakarítás is elérhető.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezetekkel együtt gyártóktól függetlenül teszteli a piacon kapható nagy háztartási gépeket. Szűrj a saját szempontjaid szerint, és tudd meg, hogy melyik a legjobban tisztító mosogép, leginkább energiatakarékos hűtő, vagy melyik fagyasztó szigetel a legjobban áramszünet kimaradás esetén. 

November 5 és 19 között lehet pályázni

A pályázatokat régiónként eltérő időpontokban 2018 november 5. és 19. között lehet benyújtani, kizárólag elektronikusan, ügyfélkapun a rendelkezési keret kimerüléséig. A tárca a tavalyi 600 millió forintos induló támogatási összeget, a tavalyi érdeklődése és a felhasznált összegek.


Ne hagyd magad átverni a Black Friday akciókkal!

Segítünk Neked. Iratkozz fel a TVE tesztes hírlevelére, hogy megtudd mivel készülünk.

* indicates required

 


A programmal a kormány eddig több mint 200 ezer háztartás energetikai korszerűsítéséhez járult hozzá, mintegy 30 milliárd forint támogatással. A  korszerűsítéseknek évente 260-270 millió kilowattóra lakossági energia-megtakarítás köszönhető, amely nagyjából 95 ezer, átlagos méretű magyar háztartás éves elektromos energiafogyasztása.

Ez háztartásonként évente 10 ezer forinttól akár 180 ezer forintig terjedő megtakarítást jelent. Emellett jelentős a környezetkímélő hatása is van, hiszen minden évben 100 ezer tonnával csökken a szén-dioxid-kibocsátás.

Forrás: NFSI

 


Ha te is egy vagy a több mint egymillió olvasónkból, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését.

Így tudsz hozzájárulni Te is, hogy összegyűljön a 3.000.000 forint 2018. december végéig.
 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000FT adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete

Bank neve:    Magnet Bank

Számlaszám:    16200106-00108490-00000000

IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000

Swift: HBWEHUHB

Köszönjük a támogatást! Az eddig összegyűlt összegről és a gyűjtés állásáról itt találsz további információkat.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében

Smink