fbpx

| Kalas Györgyi

Zöldülő frizurák

Két éve nyílt Budapesten az első BioHair hajvágószalon, ahol sem a vendég fején, sem a takarításhoz nem használnak durva vegyszereket. Az üzlet dinamikus terjeszkedésének kulcsa azonban egyelőre a gyors és olcsó hajvágás népszerűsége. A környezet védelme csak hab a tortán.

A BioHair láncnak már több mint egy tucat szalonja van a fővárosban, és 2011 végére a vidéki városokat is céljuk volt behálózni. Az üzlet valószínűleg nem csak a környezettudatos gondolat miatt sikeres. A BioHairbe bejelentkezés nélkül be lehet esni az utcáról, a vendégeket pedig érkezési sorrendben szolgálják ki. Mivel kizárólag hajvágást vállalnak, hosszabb időt igénylő festést és egyebeket nem, fél órán belül mindenki sorra kerül.

Csúcsidőben persze előfordulhat, hogy mégis várni kell. Emellett az ember nem válogathat a fodrászok között, ahhoz kerül, aki éppen szabad. Így nem jön létre a hagyományos fodrászatokban kialakuló kapcsolat a kuncsaft és a fodrász között, pedig sokak szerint a legjobb frizurát a vendég személyiségének ismeretében lehet elkészíteni. Ezek a vakrandiszerű fodrász-kliens találkozások persze nem mindig sülnek el jól, volt már olyan, aki csalódottan távozott.

Felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy a cikk 2011-ben készült, az akkori állapotokat tükrözi. Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 22. számában

Bárki nyithat BioHair szalont, aki megvásárolja az üzemeltetési jogot a márka tulajdonosától. Feodor Rita, a Retek utcai üzlet tulajdonosa rögtön beleszeretett a biohajszalon ötletébe. „Fontosnak tartom, hogy szépítkezés közben is figyeljünk a környezetünkre, de talán még jobban tetszett az, hogy ezekbe a fodrászatokba bejelentkezés nélkül is beugorhat a kuncsaft. Nagyon sok nő ugyanis azért nem tud fodrászhoz járni, mert nem tud 2-3 héttel előre bejelentkezni.”

A BioHair hajvágószalonban a brit Faith in Nature termékeit használják, amelyek minősített bioösszetevőket is tartalmaznak. (A Faith in Nature az előkelő harmadik helyet foglalja el az Ethical Consumer brit magazin rangsorában, amely etikai, környezetvédelmi és állatvédelmi szempontból is minősíti a különböző márkákat. A termékeket többször ajánlják „Best buy”-ként, azaz a piacon elérhető legjobb választásként – a szerk.)

A vizet a csapokra szerelt tisztítókészülékekkel szűrik, így a vendég haját tisztított vízzel mossák, hogy a fejbőr minél kevesebb káros anyaggal érintkezzen, és nem utolsó szempont az sem, hogy lágyabb vízhez jóval kevesebb ápolószert kell használni. Mivel a törülközők állandó mosása nagy terhet ró a környezetre, újrapapírból készült papírtörlőket használnak. Minden hulladékot szelektíven gyűjtenek, a szalont pedig olyan nagy nyomású gőzgéppel takarítják, amelynek használatához nem szükséges külön tisztítószer. Persze az is bioprofil megtartását segíti, hogy a hajvágás nem igényel annyi vegyszert, mint  a szolgáltatási palettáról száműzött dauer vagy hajfestés.

Feodor Rita ugyanakkor elismeri, a hozzájuk járó vendégek csak egy részének fontos a környezetvédelem, a legnagyobb vonzerő a kedvező ár és a gyors kiszolgálás, ami azonban nem mehet a minőség rovására. Fodrászaik havonta négyszer továbbképzésen vesznek részt, így a vendég nem kap rosszabb szolgáltatást, mint egy drága szalonban. Az általunk megkérdezett vendégek legtöbbje is az időfaktort emelte ki, mondván, ez a hely pont annak való, aki nem szeret órákig a fodrászatban ücsörögni és csevegni.

Az árak budapesti viszonylatban alacsonynak számítanak. Egy vágás 1300 forintba kerül, és itt valóban nem nézik ki azt, aki csak vágásra megy, és inkább otthon mossa meg a haját. Mosással-szárítással együtt hajhossztól függően 2760-3150 Ft között mozognak az árak. (Ugyanez egy jó nevű fodrászszalonban háromszor ennyibe is kerülhet.) A szalonok azzal tudják alacsonyan tartani áraikat, hogy a lehető legtöbb vendéget próbálják kiszolgálni. Sok vendég azonban a letisztult üzletprofil dacára is hiányolja a hajfestést, de a valóban bio hajfestékek túl drágák.

„Mi elsősorban a középréteget szeretnénk visszaszoktatni a fodrászszalonokba. Áraink úgy vannak kialakítva, hogy az is járhasson fodrászhoz, aki eddig csak ritkán tudott. Aki tőlünk egy óra múlva gyönyörű frizurával távozik, annak otthon már nem kell a hajával foglalkoznia.” – mondja Feodor Rita.

Az otthoni hajápolás kiiktatását szolgálja a hajszárítóbérlet is, amivel annyiszor mehetünk egy hónapban hajunkat beszáríttatni, amennyiszer csak akarunk – hiszen egy fodrász által beszárított frizura nem mérhető az otthoni hajszárítózáshoz. Ez rövid haj esetében 5000, hosszú hajnál pedig 7000 forint egy hónapra, ehhez jön még a hajmosás ára, ami alkalmanként 480-570 Ft. A Retek utcai szalonnak legalább 80 ilyen bérletes, hetente többször is bejáró vendége van, de amúgy is nagyon sok a visszajáró.

A BioHairhez nagyon hasonló üzleti koncepciót képvisel a Natural Hair szalon is, amely Langer Vilmos tulajdonos elmondása szerint szándékosan nem hirdeti magát a bio szóval – hiszen sok hajápolási termékből nem létezik bio minősítésű a piacon. „A nálunk használt termékek úgy készülnek, hogy a lehető legkevesebb káros anyagot és vegyszert tartalmazzák, kőolajszármazékoktól, parabénektől és tartósítószerektől mentesek.” – mondta el Langer Vilmos, aki hangsúlyozta, hogy ők is újrapapírból készült papírtörlőt használnak. A BioHairrel ellentétben a Natural Hair szalonban hajfestést is vállalnak, Fudge termékekkel, melyek összetevői a tulajdonos elmondása szerint 80-90 százalékban természetes eredetűek, és csak minimális arányban tartalmaznak ammóniát.

Összességében tehát a biofodrászat név nem mindig helytálló, de arra talán mindenképp felhívja a figyelmet, hogy a szépségápoláshoz használt termékek sok esetben ártalmasak környezetünkre és egészségünkre. A biofodrászatoknak tehát egyelőre nem a környezet a legnagyobb nyertese, hanem a vendégek, akik inkább az alacsony árak és a gyorsabb kiszolgálás reményében járnak ezekbe a zöld szalonokba. Na meg a fodrászok, akiknek ugyan a festői kreativitásról le kell mondaniuk a csak hajvágásra specializálódott szalonokban, de cserébe legalább nem teszik ki magukat a folyamatos vegyszerhasználatnak. 

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 22. számában.

Fotó [cc]: brianauer

***

Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás