fbpx

| Török Katalin

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Zöldfülű sofőrök: hogyan vezessünk energiatakarékosan?

Bár a legjobban akkor bánunk környezetünkkel, ha be sem ülünk az autóba, a kérdés nem ennyire fekete-fehér.

Ha nem tudod vagy nem szeretnéd feladni az autó nyújtotta kényelmet, azzal is csökkentheted a környezetszennyezést – sőt még a pénztárcádat is kímélheted -, hogy takarékosan vezetsz. Megmutatjuk, hogyan. 

 

Nyugi!

A takarékos autóvezetés kulcsa, hogy a lehető
legegyenletesebben haladjunk az úton. Minden fékezés és újra gyorsítás eszi az
üzemanyagot, így a fő cél, hogy ezeket elkerüljük. A fékezéssel valójában hőt
termelsz: próbáld minimalizálni az így elvesztegetett energiát! Ez városi
környezetben, főleg a dugóban araszolva kivitelezhetetlennek tűnik, pedig nem
ördöngösség. A megoldás abban rejlik, hogy érezd a forgalom ritmusát, tarts megfelelő követési távolságot, és légy felkészülve a váratlan helyzetekre:
például válts mihamarabb sávot, ha előtted akadályt észlelsz!

Ha látod, hogy előtted a lámpa sárgára vált, lassíts azonnal,
vedd le a lábad a gázról! Ha tartod a sebességet, és csak a végén fékezel egy nagyot,
azzal több energiát pazarolsz el. A legjobb, ha annyira lelassulsz, hogy
megpróbálod „kigurulni a pirosat”, azaz kibekkelni,
hogy a lámpa ismét zöldre váltson. Ez nem mindig kivitelezhető, a forgalmat ne
tartsd fel ezért feleslegesen, de például este az üres többsávos úton nyugodtan
próbálkozhatsz.

Azzal, hogy tudatosabban közlekedsz, azaz mindig figyelsz
arra, mi történik körülötted, nem csak egyenletesebben, tehát üzemanyag-takarékosan
tudsz haladni, de nyugodtabban, ezáltal biztonságosabban is fogsz vezetni.

 

Sebesség

Minden autómodell más sebességnél éri el az opimális
fogyasztást. Ha egy 100 kilométeres utat 130-cal száguldasz végig, csupán 8
perccel érsz előbb oda, mint ha 110-zel haladsz, az üzemanyag-fogyasztásban
viszont jelentős különbség lehet. Mérlegeld, megéri-e a gyorsaság, és keresd
meg a saját autód optimumát (persze a jogi határokon belül)!

Gyorsításkor amint lehet, válts magasabb sebességfokozatba!
Ne bőgesd a motort hármasban, ha már ötösben is mehetnél!

 

Üresjárat

Kerüld az üresjáratokat! A kanadai állam külön kutatást
szentelt annak felderítésére, hogyan lehetne a vezetőket rávenni, hogy az
üresjárat helyett kapcsolják ki a motort. Az ő bűvös számuk a tízes: ha tíz másodpercnél
hosszabb ideig jár a kocsi üresben, már több energiát fogyaszt, mint ha
lekapcsolnánk és újraindítanánk a motort. Mindenki más határra esküszik, és a
10 másodperc betartása városi forgalomban nem csak öngyilkosság, de jelentős
harci tett az autóstársadalom békéje ellen. Ugyanakkor a hosszú pirosnál;
amikor a gyerekre vársz a suli előtt; vagy amikor menthetetlenül beragadtál a
körúton, és már másodszor vált zöldre a lámpa úgy, hogy a sor nem mozdul –
nyugodtan kapcsold ki a motort!

 

Légkondi

A légkondicionáló használata 10-20%-kal is megnövelheti a
fogyasztást. Rövid utakon, vagy amikor épp nincs hőség, felesleges. Használd
inkább a szellőzőket, városon belül pedig tekerd le az ablakot!

 

Aerodinamika és súly

Minden, ami növeli az autó légellenállását, illetve súlyát,
növeli a fogyasztást. Ha letekered az ablakot,
megváltoznak a kocsi precízen megtervezett aerodinamikai tulajdonságai, és
máris több energia kell a sebesség fenntartásához, ami főleg nagyobb
sebességnél számít.

Ha egész nyáron hurcolod a tetőcsomagtartót, azzal duplán
pazarolsz energiát: nem csak a légellenállás növelésével, de a felesleges
súllyal is. Pakold ki a felesleges dolgokat a csomagtartóból, és használat után
szereld le a tetőcsomagtartót!

 

Útvonaltervezés

Gondold végig az elintézendők listáját, és optimalizáld az
útvonalat! Rendezd át úgy a naptáradat, hogy a lehető legrövidebb utat tedd
meg, mégis mindent elintézz! Próbáld elkerülni a dugókat, autózz más napszakban
vagy más útvonalon, ha tudsz! Hallgasd a rádiót, hogy tudd, éppen melyik
városrészt érdemes elkerülni!

 

Karbantartás

Az alacsony guminyomás vagy a nem megfelelően beállított fék
alattomosan növelheti a kocsi fogyasztását, és idő előtti kopáshoz vezethet.
Rendszeresen ellenőrizd a nyomást az abroncsokban, és vidd az autót szervizbe
ellenőrzésre! Ha problémát észlelsz, ne várd meg, amíg súlyosbodik, az autó
ritkán gyógyul meg önmagától. Viszont a fogyasztás növekedése már akkor is
terheli a pénztárcádat és a környezetet, amikor a probléma először üti fel a
fejét.

Végül egy alapvető összefüggés: kisebb autó – kisebb fogyasztás.
De ez már egy másik téma…

 

Megjelent a Tudatos Vásárló magazin 11. számában.

Kép [cc] Ben
McLeod

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás