fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Zöld smink – társadalmi felelősségvállalás a gyakorlatban

2009-ben négy vezető világmárka és egy lobbiszervezet szolgált rá a Fogyasztóvédelmi Világszervezet Rossz Vállalat díjára, amelyet a versenyzők a környezetvédelmi szempontból felelőtlen társadalmi magatartásuk miatt kaptak.
 

A múlt év végén kitüntetett Audi, British Petrol (BP), easyJet, Microsoft és CO2 Is Green (A Szén-dioxid Környezetbarát) projekt félrevezető zöld reklámokkal bombázta a fogyasztókat.

Az Audi egyik nagyszabású egyesült államokbeli reklámkampányában a tévéhirdetés nehézkesen közlekedő buszozókat, biciklistákat és gyalogosokat mutat, miközben az új A3-as TDI modell gondtalanul suhan az úton. A Fogyasztóvédelmi Világszervezet (Consumers International, CI) azért sérelmezte a reklámot, mert azt sugallja, hogy autóval közlekedni ugyanolyan környezetbarát dolog, mint biciklizni vagy a közösségi közlekedést használni.

 

Az autógyártó a honlapján ráadásul azt a látszatot kelti, hogy az új modellnek a „tiszta” dízel üzemanyag miatt vajmi kevés hatása van tulajdonosa szénlábnyomára. Márpedig tiszta dízel nincsen, legfeljebb valamivel tisztább. A BP a CI szerint megtévesztően viselkedik. Míg a nyilvánosság felé a szebbik arcát mutatva azt hangsúlyozza, hogy a megújuló energiaforrásokat támogatja, addig a háttérben több ilyen projektből is csendben kivonult, sőt a fosszilis üzemanyagiparba fektet hatalmas összegeket.

Hasonló okokból nyerte el a díjat a Microsoft is. Miközben azt bizonygatta, hogy Windows 7 szoftverének kisebb környezetterhelő hatása van, arra buzdította vásárlóit, hogy egyúttal új számítógépet is vegyenek, mert a program így fut majd a legjobban.

A fogyasztóvédők szerint ezzel a vállalat fölösleges vásárlásra ösztönzött, ami növeli a számítógépek okozta környezetterhelést, és ez aligha passzol a zöld imidzsbe.

Az easyJet azért került be a négy közé, mert honlapján egy félrevezető összehasonlításra támaszkodva jó ideje azt állítja, hogy velük repülni kevésbé káros a környezetre, mint egy hibrid autóval utazni.

Különdíjat kapott a CO2 Is Green (A Szén-dioxid Környezetbarát) nevű lobbiszervezet azért a reklámért, amelyben ezt halljuk: „a mainál magasabb szén-dioxid-szint segíti a földi ökoszisztémát, és több állat, növény életét támogatja”. Ez ellentmond több ezer kutató egyöntetű véleményének, amely szerint a megnövekedett szén-dioxid-szint a globális klímaváltozás egyik legfőbb oka.

A CI szerint a hirdetés mögött az amerikai szén- és olajipar kulcsszereplői állnak. A Fogyasztóvédelmi Világszervezet szerint az ehhez hasonló álzöld céges viselkedés félrevezeti a fogyasztókat, és felesleges pénzkiadásra ösztökél. Világszerte egyre többen hajlandóak ugyanis többet fizetni a zöld vagy annak hitt termékekért. A zöldre mosdatás viszont kikezdi a vásárlók bizalmát, és aláássa a zöldebb életmódért tett erőfeszítéseket. „Ezzel mindenki csak veszíthet” – figyelmeztet a világszervezet, amelynek a Tudatos Vásárlók Egyesülete is tagja.

 

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 18. számában.

Képek forrása [cc]: Fogyasztóvédelmi VIlágszervezet , MKKP

 

***

Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!

 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás