• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Zöld smink – társadalmi felelősségvállalás a gyakorlatban

2012.05.17. /

2009-ben négy vezető világmárka és egy lobbiszervezet szolgált rá a Fogyasztóvédelmi Világszervezet Rossz Vállalat díjára, amelyet a versenyzők a környezetvédelmi szempontból felelőtlen társadalmi magatartásuk miatt kaptak.

 

A múlt év végén kitüntetett Audi, British Petrol (BP), easyJet, Microsoft és CO2 Is Green (A Szén-dioxid Környezetbarát) projekt félrevezető zöld reklámokkal bombázta a fogyasztókat.

Az Audi egyik nagyszabású egyesült államokbeli reklámkampányában a tévéhirdetés nehézkesen közlekedő buszozókat, biciklistákat és gyalogosokat mutat, miközben az új A3-as TDI modell gondtalanul suhan az úton. A Fogyasztóvédelmi Világszervezet (Consumers International, CI) azért sérelmezte a reklámot, mert azt sugallja, hogy autóval közlekedni ugyanolyan környezetbarát dolog, mint biciklizni vagy a közösségi közlekedést használni.

 

Az autógyártó a honlapján ráadásul azt a látszatot kelti, hogy az új modellnek a „tiszta” dízel üzemanyag miatt vajmi kevés hatása van tulajdonosa szénlábnyomára. Márpedig tiszta dízel nincsen, legfeljebb valamivel tisztább. A BP a CI szerint megtévesztően viselkedik. Míg a nyilvánosság felé a szebbik arcát mutatva azt hangsúlyozza, hogy a megújuló energiaforrásokat támogatja, addig a háttérben több ilyen projektből is csendben kivonult, sőt a fosszilis üzemanyagiparba fektet hatalmas összegeket.

Hasonló okokból nyerte el a díjat a Microsoft is. Miközben azt bizonygatta, hogy Windows 7 szoftverének kisebb környezetterhelő hatása van, arra buzdította vásárlóit, hogy egyúttal új számítógépet is vegyenek, mert a program így fut majd a legjobban.

A fogyasztóvédők szerint ezzel a vállalat fölösleges vásárlásra ösztönzött, ami növeli a számítógépek okozta környezetterhelést, és ez aligha passzol a zöld imidzsbe.

Az easyJet azért került be a négy közé, mert honlapján egy félrevezető összehasonlításra támaszkodva jó ideje azt állítja, hogy velük repülni kevésbé káros a környezetre, mint egy hibrid autóval utazni.

Különdíjat kapott a CO2 Is Green (A Szén-dioxid Környezetbarát) nevű lobbiszervezet azért a reklámért, amelyben ezt halljuk: „a mainál magasabb szén-dioxid-szint segíti a földi ökoszisztémát, és több állat, növény életét támogatja”. Ez ellentmond több ezer kutató egyöntetű véleményének, amely szerint a megnövekedett szén-dioxid-szint a globális klímaváltozás egyik legfőbb oka.

A CI szerint a hirdetés mögött az amerikai szén- és olajipar kulcsszereplői állnak. A Fogyasztóvédelmi Világszervezet szerint az ehhez hasonló álzöld céges viselkedés félrevezeti a fogyasztókat, és felesleges pénzkiadásra ösztökél. Világszerte egyre többen hajlandóak ugyanis többet fizetni a zöld vagy annak hitt termékekért. A zöldre mosdatás viszont kikezdi a vásárlók bizalmát, és aláássa a zöldebb életmódért tett erőfeszítéseket. „Ezzel mindenki csak veszíthet” – figyelmeztet a világszervezet, amelynek a Tudatos Vásárlók Egyesülete is tagja.

 

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 18. számában.

Képek forrása [cc]: Fogyasztóvédelmi VIlágszervezet , MKKP

 

***

Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!

 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

 









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében