fbpx

| Bán Dávid

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A világ minden portékája, bármikor – vásárlási szokások Londonban

Nyugodtan kinevezhetjük Londont a fogyasztás európai Mekkájának, hiszen itt a városi élet igen nagy része a kereskedelem körül forog. Kis túlzással élve a cél, hogy a londoniak a nap 24 órájában vásárolhassanak valamit.

Anglia hatalmas, világviszonylatban is meghatározó kereskedelmi múlttal rendelkezik. London a nagyarányú gyarmati áruforgalom, majd az ezt szabályozó banki- és tőzsdevilág európai fellegvára volt, ahol ehhez mérten magas szintű, minőségű és – természetesen – árú kereskedelmi kultúra alakult ki. A brit társadalomra oly jellemző hagyománytisztelet nagymértékben hat a kereskedelemre is. Számos üzlet, áruház, termék már több évtizede, vagy akár párszáz éve jelen van, a vevők mind a mai napig ragaszkodnak hozzájuk.

Angliában néhány nagyobb áruházlánc tartja kezében az élelmiszerpiac nagy részét. Ezek a hálózatok azonban kevés kivétellel mind helyi érdekeltségűek. A nálunk csak városszéli megaáruházairól ismert angol Tesco cég az anyaországban különböző méretű üzletekkel rendelkezik, így jelen van a nagyvárosok központjában is. Ezen és a hasonló középkategóriás és diszkont hálózatokon kívül több lánc specializálódott a magas szintű, kifejezetten nívós élelmiszerek forgalmazására. Teszi ezt például a hazánkban csak ruhaboltként ismert Marks & Spencer, amelynek Londonban jó pár minőségi élelmiszerüzletével találkozhatunk.

Londonban sem ismeretlen fogalom az éjjel-nappali kisboltok világa, amely választékában, árképzésében hasonló a hazaihoz. Mindemellett más nyugat-európai nagyvárosokkal ellentétben, Londonban meglepően kevés élelmiszerpiaccal, őstermelővel találkozhatunk, a vásárlás nagy része a boltokra koncentrálódik.

Az üzletek legnagyobb része a hét minden napján nyitva áll a vásárlók előtt. Nem csak a bevásárlóközpontok, de a kisebb üzletek többsége is hétfőtől vasárnapig a vásárlók rendelkezésére áll (igaz, a ”pihenőnapon” finoman „korlátozva”, legtöbbjük este 6-kor bezár). Ennek köszönhetően London főutcáin – és nem csak a világhírű bevásárlóutcákban, mint az Oxford Streeten, vagy a Piccadilly Circus környékén, hanem a legtöbb városrészben – vasárnap is ugyanakkora a nyüzsgés, mint bármelyik hétköznap. Egyelőre a szombat a legfrekventáltabb bevásárlónap, de jól felzárkózik mellé a vasárnap is.

A biotermékek egyre keresettebbek Angliában is, de egyelőre főként a drágább, igényesebb élelmiszerüzletekben találhatóak nagyobb választékban. A bioélelmiszerek a többi terméktől jól elkülönítve, hamar meglelhetőek. Mivel azonban Angliában minden egyéb élelmiszernél is ügyelnek a precíz tájékoztatásra, így a tudatos vásárló a hagyományos termékeknél is meggyőződhet a kémiai, esetleg génmódosított összetevők jelenlétéről.

Az élelmiszerkereskedelemmel ellentétben a kis szaküzletek világa jellemző az iparcikk-kereskedelem nagy részére, bár itt is akadnak kivételek. Néhány terület, így a kozmetikumok vagy a könyvforgalmazás sajátosan egy-egy áruházlánc áldozatává vált, amelyek felvásárolták és egységesítették a kis üzleteket. A legtöbb termék, de leginkább a luxuscikkek esetében azonban az angol vásárlók ragaszkodnak speciális kis üzleteikhez. Idegen szemmel már-már értelmetlennek hat egyik-másik szaküzlet, fölösleges fényűzésnek tűnik a bolt is és választéka is. Mindemellett üzemelnek azok a világhírű nagyáruházak (Harrods és társai), amelyek minden földi jót a legcsillogóbban kívánnak – mintegy a fogyasztás múzeumaként – bemutatni, nagy kísértésbe ejtve a betévedő vásárlókat és látványosság lévén az áruházat felkereső turistacsoportokat.

A luxussal azonban csak elvétve járnak együtt a környezetbarát megoldások, így a városra jellemző a pazarló csomagolás, a hatalmas szeméttermelés, és gyerekcipőben jár a szelektív hulladékgyűjtés is.

Angliában nagyon könnyű elcsábulni az értelmetlen, pazarló vásárlásnak. Az üzletek kedvelt taktikája a „vegyen hármat kettő áráért” akció. Számtalan termék már kiskereskedelmi forgalomban is párosával, hármasával, többesével csomagolva kerül a polcokra, így akarva akaratlanul máris hármat szerzünk be abból, amiből egy is bőven elég. Csábultunkban elégedettséggel tölthet el, mennyire jól jártunk, egészen a pénztárig – ahol persze bármilyen kis összeggel készségesen húzzák le hitelkártyánkat – ahol rájövünk, hogy Európa legdrágább országában vásároltunk.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás