fbpx

| Csillag Gábor

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A végső fegyver: az anti-reklám reklám

Madártávlatból nézve a reklám és a fogyasztó együtt „nevelkednek”. A fogyasztó folyamatosan reagál a reklámra, a reklám és a marketing igyekszik ráhangolódni a fogyasztóra, még annak a reklámot elutasító hozzáállására is. Így vált a rendszerkritikát megtestesítő street-art is a reklámcégek eszközévé.

Hogy tyúk vagy tojás, fontos kérdés: a marketingszakma gyakran azzal mentegetőzik, hogy ők csak követik és kielégítik a fogyasztói igényeket, miközben a reklámkritikusok azzal vádolják a reklámipart (nem indokolatlanul), hogy nem pusztán követik a fogyasztói impulzusokat, hanem megteremtik azokat, előgyártják a kereteket, amelyek meghatározzák, ki mire vágyik, milyen igényei támadnak stb.

Ebben a fogócskázásban fontos elem, hogy egy idő után a reklám maga is felismerte a saját korlátait, meglátta, hogy az emberek kezdenek átlátni a reklámnyelven, kezd kialakulni egyfajta reklám-rezisztencia.

Természetesen ez a felismerés nem a reklámok kivezetését, hanem újfajta – bizonyos szempontból az eddigieknél is jóval potensebb – reklámok bevezetését eredményezte. Ezeket lehet „duplacsavaros” reklámoknak nevezni, hiszen nemcsak reklámoznak, hanem számolnak azzal is, hogy ki lehet cselezni a reklámokkal szembeni fenntartásokat.

 

Ne dőlj be!

A legegyszerűbb duplacsavaros reklám az úgynevezett „ne dőlj be” típusú reklám. A „ne dőlj be” reklámok egyszerűbb verziói eleinte nem álltak másból, mint hogy más termékeket, más reklámokat szapultak.

Ennek egy variánsa a mai napig él és virul. A TV-shopos reklámoknak ma is kötelező szegmense, amikor azt magyarázzák, hogy „ne dőlj be” ennek vagy annak a termékígéretnek, illetve az őket hirdető reklámoknak, hanem…. és ilyenkor megtörténik a hirdetett termék (hasonlóan bárgyú és manipulatív) bemutatása – és akik annyira okosok, hogy nem dőltek be a konkurenciának, azok most jól bedőlhetnek.

Ám a csavaros reklám ennél tovább megy.

Már korábban írtunk arról, hogy a reklám nagyon szereti azt az illúziót kelteni, hogy a fogyasztó nem egy a sok közül, hanem igazi individuum, aki éppen az egyéniségét követve hozza meg fogyasztói döntéseit. A fogyasztó pedig szereti azt gondolni magáról, hogy Ő valóban egyéniség, akit ráadásul nem lehet könnyen befolyásolni – mert Ő bizony átlát a szitán.

Alapszabály, hogy ha „felépítjük” a fogyasztó egóját, máris bent van a lábunk az ajtórésben. Ennek az ego-építésnek pedig a legkézenfekvőbb módja, ha egyszerűen bemutatják az „okos fogyasztót”, akit bizony nem lehet átvágni – s ezzel máris kapocs teremtődik a reklámozott termék és a potenciális vásárló között.

Ez a mechanizmus különösen erős az olyan termékeknél, ahol a bizalom maga is fontos tényező (pl. bankok, biztosítók). Nem véletlen, hogy a közelmúltban két nemzetközi bank és bevetette ezt a fogást.

Az utóbbinál már az sem fontos, hogy a fogyasztó nincs is ott a képernyőn, elég, ha tudja, hogy Ő abba az „elit” csoportba tartozik, akiket nem tudnak átvágni…, és már is megnőtt az önbizalma és  – nem mellesleg – a termék iránti bizalma is.

Ennek az ego-növelő technikának magasiskolája a hírhedt „Mert hülye azért nem vagyok” szlogen – ami szállóigévé is vált.

Ez a reklám nemcsak azért működik tökéletesen, mert bevállal egy „csúnya” (reklámokban nem használt) kifejezést, hanem azért is, mert megadja a fogyasztónak a bennfentesség élményét. Felépíti azt az illúziót, hogy aki a hirdetett cégnél vásárol, az jól tájékozódik a fogyasztói világban, és az eszére hallgatva jó döntéseket hozz.
 

Az összekacsintástól a bekebelezésig

A reklám egyik ijesztően zseniális tulajdonsága, hogy képes integrálni önmaga kritikáját. A korábban leírt Carlsberg hirdetésnél már láthattuk, hogy bizonyos reklámoknál hogyan tud összekacsintani fogyasztó és reklámozó úgy, hogy a reklám nézője is tudja, hogy a reklámosok most egy fogást alkalmaznak, de mégis nyitott rá.

De a modern reklám még ennél is tovább megy, és arra is képes, hogy a fogyasztói (reklám) kultúrát elutasító formanyelveket is bekebelezze.

Erre kiváló példát adnak a street-artos reklámok. A street-artos reklámok a gerillamarketing kialakulásához nyúlnak vissza.

A gerillamarketinget ma már összefoglaló kategóriaként használják, amely tartalmazza mindazt, ami nem fér bele a hagyományos marketingbe. Gyakorlatilag ma már ilyen címszó alatt fut minden olyan reklám, ami nem a szokványos reklámfelületeken jelenik meg pl: word-of-mouth, azaz amiről az emberek beszélnek, vírusmarketing, amikor a reklám önnálló életet él.

Eredetileg sokkal szűkebb jelentéssel bírt, és inkább egy konkrét vizuális nyelvre utalt, mintsem egy összefoglaló kategóriára. A gerillamarketing kezdetekben kifejezetten az utcai gerilla műfajok meghódításáról szólt.
 


Két sportszeróriás stenciljei

A gerillaművészet épp abból a hiányból indul el, hogy az üzenet közléséhez nem áll rendelkezésre egy elegánsan kihelyezett plakát vagy egy minden fölé tornyosuló óriásplakát.

Az eredeti „gerillázás” (feliratozás, grafiti, stencilezés) – nem véletlenül – a tiltakozás vizuális nyelve volt, amely éppenséggel arra törekedett, hogy kikezdje, kritizálja a status quot, a fennálló rendszereket.

A reklámipar igen hamar ráérzett a gerilla-kommunikációban rejlő lehetőségekre, és azt a formanyelvet, ami eredetileg a lázadás és a tiltakozás sajátja volt, egyszerűen bekebelezte.
 

Hogy hogyan?

Például így

Klasszikus street-art marketing az egyik vezető japán szórakoztató-elektronikai cégtől.

Ez több ok miatt is nagyon nagy húzásnak bizonyult.

A street-artos gerillareklámok mindenekelőtt olyan nyelven propagálhatták a termékeket, amelyek már eleve nagyon népszerűek voltak egy kiemelt célcsoport (a fiatal fogyasztók) körében.

De a dologban még egy plusz csavar is található. Ugyanis a street-art vizuális megoldásainak integrálása olyan kettős rendszert hoz létre, amely lehetővé teszi, hogy a reklámalany egyidejűleg „lehívhassa” a gerilla-formanyelv alternatív asszociációt (a lázadást, a rendszerkritikát, a zabolátlan individualizmust stb.), miközben tartalmilag persze ugyanazokkal a tömegfogyasztási cikkekkel érintkezik, mint a „szokványos” reklámoknál.

Sakk-matt – ezzel ugyanis már az ellenkultúra nyelve (maga a reklámvilág elutasítása) is csak egy eszközzé vált a reklámozók láthatóan folyamatosan bővülő tárházában.
 

Kép [cc] charlesfad

 

A cikk a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával a FV-I-11-D-0007 jelű pályázat keretében valósult meg.

***
Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás